Uppdrag granskning: odlad lax
Fy fasen vad jag känner mig så blåst… Nog för att jag länge har tänkt sluta med fisk också och bara ätit fisk (odlad lax såklart, det är ju så bra för haven -.-) någon gång i månaden det senaste men nu när jag sett uppdrag gransknings program om den odlade laxen, som dom föder upp på viltfångad och grovt utfiskad fisk, så är det definitivt slut på det också.
Jag har suttit i skolan i tio år nu och haft hem&konsumentkunskap i 4-5 år och ändå har man aldrig nämnt ett ord om att välja bort kött, eller åtminstone minska rejält på intaget av kött, aldrig ens presenterat det som ett alternativ. I läroboken finns det 10-15 sidor om hur man ska skiva upp filéer och knappt 2 sidor om vegetarisk/ vegansk kost. Det är ju helt sjukt!
Usch, jag är så irriterad och lurad *suck* Det är ju ingen nyhet att den odlade fisken matas med viltfångad fisk, det förstår jag. Jag bara önskar att jag fått tummen ur tidigare och själv sökt information om det hela, vilket tydligen är vad som krävs idag om man vill ha reda på sanningen om någonting - så länge det är pengar inblandade ska man tydligen inte vänta sig att få höra sanningen om man frågar…
Jag behövde mest bara skriva av mig.
Hanna
Bättre att inse sanningen sent än aldrig. :)
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.