Hjälp på traven!
Hej!
Jag vill inte säga att man kan kalla mig vegetarian helt då jag verkligen inte klarar av att hålla koll på alla hygienprodukter och dylikt som innehåller spår av djur, om man kan kalla det så.
Men! Jag äter bara lax i köttväg och har gjort det nu i ca två år. Jag köper mycket färdig vegetarisk mat(dyrt) och jag köper bönor, linser och kikärter. Och jag är en "fattig student". Så..
Kan någon snälla komma med trevliga, ENKLA, billiga vegetariska recept som fyller upp de näringsämnen jag förlorar av att inte äta kött, i princip?
Vore jättetrevligt - och jag ursäktar om det redan finns liknande inlägg; länka gärna i så fall!

fick en trevlig ica buffe tidning idag med veggo recept fanns en dag för dag i en vecka vegetariska recept och massa mer blev riktigt glad =)
Du kan t. ex. göra spaghetti- och sojafärssås, och i såsen kan du också ha lite olika grönsaker, t. ex. gul lök, riven morot, ärter, majs etc. Det är enkelt, gott och billigt!
Ett tips är att du köper "Veggo":s sojafärs, det säljs i ett väldigt stort paket (lite större än ett flingpaket) och det räcker huuur länge som helst och kostar bara runt 40-50 kr, vilket blir ett väldigt billigt kilopris. Brukar finns i hälsokosten. Man kan använda den sojafärsen till allt möjligt (och det går fort att laga ihop något av den + att du får i dig viktiga proteiner). Du kan också använda den till t. ex. tacos, i pajer och piroger, på pizzor…
Du kan göra ett storkok grönsaks/linssoppa och frysa in - där har du en bra bas som du bara kan ta fram ur frysen, tina och bygga på med.
Du kan laga egna rödbetsbiffar! Recept på 12 biffar:
500 g rödbetor
1 potatis
1 gul lök
1,5-2 dl ströbröd
salt, vitpeppar
Skala och riv rödbetorna och potatisen grovt. Hacka löken.
Blanda alla ingredienser och låt stå och svälla ca 10 min.
Forma till 12 biffar. Hetta upp lite olja i en stekpanna och stek biffarna 2-3 min per sida.
Servera med någon god sås, potatis och t. ex. bönsallad.