Agera emot djurförsök!
Skickar en länk till ECEAE:s hemsida. ECEAE betyder the European coalition to end animal experiments och är en koalition mellan olika europeiska djurskydd- och djurrättsorganisationer som arbetar gentemot EU för att förbättra försöksdjurens villkor alt. få bort djurförsöken. Länken går till en av deras nuvarande kampanjer och därifrån kan du navigera till en sida för att agera mot djurförsök. Just nu pågår en översikt av ett djurförsöksdirektiv och vi har världens chans att förbättra för försöksdjuren. Du kan via ECEAE skriva till våra EU-ledamöter och be dom rösta rätt. Där finns också mycket information om ejdjurtestade hygienprodukter. Vilka godkända märken som finns i Europa och ett brev att skicka till sitt favoritföretag om nu det inte finns med på listan över godkända företag. några av deras andra kampanjer är alternativa metoder och primater i djurförsök.
Så där nu har jag skickat ett mail och även lämnat uppgifter så jag får info via mailen från ECEAE.

#1 Jättebra!
Det är ju EU-val den 7/6. Då kanske man kan fundera lite på vilka man ska rösta på ur ett djuretiskt perspektiv?
Ja det ska jag verkligen kolla upp, för jag tänker tänka på djuren!
Synd att det verkar vara så få som bryr sig…

#4 Ja, det är tråkigt
.
Fast jag sprider sånt här på Facebook också, där når man lite fler personer.
Men ändå! Hur svårt kan det vara att skriva på en lista, fylla i e-mailadresser osv.?

#6 Jättebra tycker jag. Jag är inte med på Facebook och likn. Tiden räcker knappt till för iFokus så det räcker för mig. Ju fler man når desto bättre är det. Det är ju hur som helst en början till förändring. Fast när det gäller djurförsöksfrågan tycker jag det gått bakåt efter det att Djurens Rätt prioriterade bort den på 90-talet. Förhoppningsvis kommer frågan upp på agendan igen och det blir lika omtalat som det var innan. Det är enda chansen till förändring.
Om man inte har kunskapen och gått på myten om att djurförsök är nödvändiga då skriver man naturligtvis inte på. Man kan tycka att frågan är liten och ointressant. Botemedlet heter information och det är väl det vi försöker oss på eller hur Mysan59?
Absolut rätt! Men jag kan inte förstå att folk fortfarande tycker det är OK med djurförsök, nu år 2009!
Det finns ju så många andra alternativ och även om det kostar mer pengar, så är pengar oviktigt i det här sammanhanget, där miljontals djur lider och dör, för att vi ska testa, kosmetika, alkohol, cigaretter m.m. på djur!
Den som vill röka, dricka alkohol, sminka sig, använda diverse krämer, får göra det ändå.
Jag gör det mesta av det jag raddar upp här ovanför, men tycker INTE att djur ska lida för den sakens skull!
Vad gäller sjukdomar, finns andra alternativ som sagt.

Det är nog faktiskt inte alltid pengarna som avgör att djurförsöken är kvar (om man inte räknar med anslagen förstås). Mycket handlar om slentrian, rutiner och regler. Om myndigheterna accepterat djurfria tester som är lika bra eller bättre skulle många djurförsök vad gäller läkemedel kunna försvinna ganska omgående. För att nämna ett exempel.