Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettdjuretiska-frågor
Läst 1876 ggr
Zenrin
0

Ett renrasigt helvete

Såg någon dokumentären på SVT igår som visar att aveln bland hundar blir mer och mer grotesk?!

Här kan man se den…

http://svtplay.se/t/103472/dokument_utifran

Är detta något som lyfts fram bland djurrättstänkande människor?!

FeliciaS
0

Usch, ja…! Helt sjukt hemskt!

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Abico
0

Fy, vad vidrigt!

Hanna 

Creation
0

Jag visste inte att det var så allvarligt! Förvånad Fy, så hemskt!!

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Sarah
0

Skrämmande hur lite uppfödarna bryr sig!!!!

HannaM
0

Är det den brittiska från bbc med cavalierer?

Zenrin
0

#5 ja bland annat. det handlar om flera raser. Boxer, mops och cavalierer mest. Helt klart sevärd dokumentär.

HannaM
0

#6 Jo har i så fall sett den tidigare och flera gånger försökt hänvisa till den på hundar.ifokus angående skallproblemen för cavalieren men bara fått massa arga cavalierägare och uppfödare mot mig som sger att det inte är ett problem.

Zenrin
0

#7 det förekommer en diskution nu på Hundar.ifokus. in och delta vettja :) jag kan heja på dig där så kan vi hjälpas åt Skrattande

[Wera]
0

Jag såg den ja, usch så hemskt. Mopsar, schäfern och de andra raserna var det stor skillnad på då & nu! Förr var de faktiskt vackrare ;)

sighni
0

För att svara på din fråga så är det ja. Man behöver inte vara djurrättsaktiv för att reagera och RSPCA som är en av Englands äldsta och mest respekterade djurskyddsorganisationer deltog ju i programmet.

Det är tråkigt när levande varelser blir objekt. I det här fallet utställningsobjekt. Det är uppseendeväckande att kända och "stora" uppfödare verkar ha så begränsade kunskaper i genetik som man ibland får intrycket av. Det är ganska elementärt att parar sig två närbesläktade individer så blir avkomman mer känslig och till slut steril. Ändå har linjeavel varit mycket poulärt. I en numerärt stor ras behövs det ju inte för rasens överlevnad.

Sedan är det tråkigt att myten om hur mycket friskare blandrasen skulle vara befästs. Det finns inga som helst bevis för att påstå något sådant.

Sarah
0

#10 Linjeavel i sig behöver inte vara någonting negativt, men i den här utsträckningen och med så många väldigt närbesläktade blir det såklart det.

enola
0

Haha. ja ställ en sönderavlad chiwauwau brevid urhunden vargen och se vad som händer, helt sjukt att folk håller på med denna avnling. Ska det vara hund så ska det vara en hund och ingen rolig liten grej som knapt kan försvara sig mot vilda marsvin! :D

Sajtvärd på Utomjordiskt och medarbetare på Konstnärer!

sighni
0

#12 Alla chihuahua är ju knappast sönderavlade. Det går att föda upp rasrena hundar utan att hunden far illa men då gäller det ju att bredda avelsbasen och inte avla på djur som har kända ärftliga defekter.

Sackum
0

Länken går till ett klipp om pirater för mig.. :s

Creation
0

#14 Det gör den visst för mig med nu…
Jaja, här är den riktiga länken.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.