Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettrecept-varmrätter
Läst 2881 ggr
sighni
2008-07-09 20:58
0

grilltips

Här kommer lite förslag på vad som kan avnjutas vid grillen. Kanske har du något gott förslag att dela med dig av?

Färdiga vegoburgare eller vegokorvar

Grönsaker. Se förslag nedan.

Tillbehör: grönsallad, matig sallad med potatis, pasta, ris, couscous eller bulgar

Pinnbröd ( recept nedan) eller vitlöksbaguette ( Skär upp en baguette. Lägg i vitlöks"smör" i skåran. Vira in baguetten i aluminiumfolie och lägg på grillen. Det blir knaprigt).

Såser varma eller kalla ex.

Barrnäässås 4-5 port.

3 msk veg. Margarin

¾-1 msk vetemjöl

2,5 dl sojamjölk

Ca 1,5 tsk dragon

Några stänk gurkmeja

¾ veg. Buljong

Vitpeppar

1,5 dl sojagrädde

¾ tsk (vitvins)vinäger

2,5 msk hackad färsk persilja

Ev. salt

Smält margarinet i en kastrull. Häll ner mjölet och rör om med handvisp. Häll i sojamjölken och vispa om. Tillsätt buljong, dragon och gurkmeja. Låt koka upp på svag värme. Tillsätt sedan vitpeppar och sojagrädde och låt sjuda på svag värme. Häll i vinägern och persiljan. Smaka av.

En variation på såsen blir det om du tar mindre dragon och häller i

1 tsk körvel

2 msk färsk eller fryst hackad gräslök

Utesluter vinägern och gurkmejan

1 pressad vitlöksklyfta

Smaka av med salt,peppar och ev. mer örtkryddor

Denna sås är jättegod!

Vegogrillspett (förslag)

Aubergine

Squash

Små champinjoner

Majskolv

Cocktailtomater

Paprika

Smålökar eller lökklyftor

Vitlöksklyftor

Färsk eller fryst tofu

Stora kokta sojagrytsbitar

Seitanbitar

Gröna oliver

Äpple

Banan ( gott med mörk vegansk choklad och tofuglass)

ananas

Kokta nypotatis

Örtmarinad

Gör en marinad av

Olja

Pressad vitlök

Finhackade färska örtkryddor ex. oregano, basilika, rosmarin, timjan eller dragon

Salt och svartpeppar

Grillmarinad

Vispa ihop

1 del sojasås

2 delar chilisås

Drygt 1 del olja. Krydda med

Grillkrydda, pressad vitlök, riven ingefära och/eller sambal oelek eller cayenne

Pinnbröd

Blanda ihop

Mjöl

Lite salt

Vatten till en fast deg.

Knåda en stund. Ta ut bitar av degen och snurrar runt grillspettet. Grilla, vänd ofta tills brödet har en knaprig och brun yta. Gör inte pinnbröden för tjocka , då tar det längre tid för de att bli klara inuti.

Dessa recept finns i " Vegolandet Veganias kokbok" av systrarna Andersson.

[Mariann]
2008-07-18 11:01
0

Pinnbröd var ju en idé!! Skrattande

Sarah
2008-07-19 22:09
0

Nice, ska testa några av dessa då jag grillar mycket.

Pehpsii
2009-04-04 06:50
0

igår var det snudd på tshirtväder i skåne och det luktade grill här i området så jag tänkte ge denna tråden en liten putt (=

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

sighni
2009-04-04 21:08
0

#3 Tackar!Skrattande

Siggen
2009-04-18 02:07
0

Oj vilken bra tråd!

När jag skulle grilla för första gången iår så köpte jag en paprika och en tomat (A) haha, dålig fantasi + liten lanthandel x)

Mvh Sigrid

Abico
2009-04-18 02:24
0

Oh, pinnbröd var länge sedan sist.
Ikväll grillades det här, jag och syrran käkade två halvt förkolnade quorn filéer :P Men det var riktigt gott faktiskt.

Hanna 

sighni
2009-04-18 20:37
0

#5 TackSkrattande

Ja,nu börjar det bli dags…..

Mysan59
2009-04-18 21:03
0

Suveräna tips, tack!

Siggen
2009-04-23 16:19
0

Puttar upp en bra tråd som många nog missar om den är så långt nere :)

Mvh Sigrid

svartelbas
2009-04-24 21:53
0

en hel del halvfabrikat funkar ju att grilla också, min favorit är veggos burgare som blir finfina (speciellt med lite marinad/grillolja på). nåt som också blir fint i marinad är champinjoner, om suger åt sig marinad utmärkt och blir urgoda på grillen… åh sommar nuuuu!

peaches
2009-04-25 21:23
0

Idag blev första grillningen för mig, och det blev vanliga grillspett med tomat, zucchini,champinjon och majs. Det är det bästa jag vet :D Majsen blir så god på grillen

SussieSt
2009-04-29 17:25
0

Måste testa pinnbröd!

ICA har ibland färdiga vegospett (soja) i frysdisken…. (hittat dem senast i Sälen) , visst det är halvfabrikat, men sjukt goda.  Bjöd på dem i lördags och det var många icke-vegetarianer som åt och tyckte det var smaskigt… om någon vet var de finns i Sthlmsområdet, så hojta gärna till. Vet att de serverade dem på "Boule och Berså" vid Danvikstull förra sommaren.

Och grillad Halloumi…. *smaskar högt*