Enkla recept
Böngryta
5 dl kokta sojabönor
1 burk krossade tomater
2 hackade lökar
1 krossad vitlöksklyfta
salt och peppar
Fräs vitlök och lök i lite olja. Häll i tomaterna och de färdigkokta bönorna. Koka upp och krydda efter smak.
Linssoppa
Fräs en hackad lök och ev. en pressad eller hackad vitlöksklyfta i lite olja. Tillsätt grönsaksbuljong och gröna linser. Till 1 dl linser är det lagom med 1,5 l buljong. Koktid 20-30 min. Tillsätt finskurna grönsaker.Lägg i dem efter koktid. Morötter tar längre tid än ärtor. Krydda med salt,peppar och örtkryddor.
I går gjorde jag det här:
Stekte en quornfilé, och när den blivit lagom mjuk delade jag den i lite mindre bitar.
Sedan slänge jag på lite tomatpuré utblandat i vatten, salt, peppar, en matsked pesto och en skvätt grädde. Det var verkligen gott! Till detta åt jag ett lass broccoli och brysselkål. Fantastiskt gott!
På min hemsida Hilberts Hotell finns det en hel del recept för veganer som ju också går bra vegetarianer. Till allra största delen används bara ingredienser som som hör till husmanskost fast utan animaliska produkter. Jag har också skrivit en kortkort näringslära för veganer. Dessutom finns en del måltidsförslag. En del recept är enkla men en del är lite krånligare.

#2 Det låter ju jättebra!