Linsrecept
Sitter här och har absolut noll fantasi, vad ska jag göra för gott med linserna jag har hemma… finns både röda och gröna just nu. Hjälp mig med bra receptförslag och tips!

Finns ett recept under artikeln grytor för matlåda… nnars är det gott med röda linser i soppa. buljong, lök, vitlök, potatis, purjolök, majs och anis… mums :)

Hmm kanske ska damma av den där fänkålen som ligger i kylskåpet… tror den är ätbar fortfarande

Jag brukar koka liner tillsammans med buljong, bulgur eller ris. Funkar för mina smaklökar :)
Sarahs linsgryta är ett hett tips!
Carpe Diem

Se tråden veg. lasagne där tipsar jag om vegansk lasagne. Du kan använda receptet på tomatsås till annat. Gröna linser passar bra ihop med spenat och kokt potatis. Dhal är linsrecept och det borde finnas flera olika dhalrecept att hitta på nätet. Detta är skrivet lite i all hast.
Röda linser kan man använda som färs.. En kompis till mig kom på att det är perfekt till tacos. Stek lök i stekpannan, i med röda linser och häll på typ dubbelt med vatten, i med kryddor och låt småputtra tills linserna sugit upp vattnet och det blir som färs..
Jag brukar göra en indisk linsröra som är fantastiskt god, men mina små hulliganer tycker inte om den så det blir inte så ofta numera, tyvärr. Ska försöka komma ihåg att skriva av receptet här.
Jag har haft några recept på goda soppor men har tappat bort dem.
Söker själv efter recept med linser i och puttar därför upp tråden!
haha.. skrev ett recept, läste den här tråden och ser nu att jag i princip redan skrivit det…

Nu har jag ett nytt favoritrecept med linser. Fylld zuchini med röda linser, hasselnötter och ost.. och lite kryddor, det är gott det.
Hmm, det lät smarrigt! TACK!
Kvällens linsgryta: Två gula lökar, en morot, en röd paprika, en halv squash. stekt. Två vitlöksklyftor, två burkar krossade tomater, två buljongtärningar. Rejält med chili, svartpeppar, ingefära och sesamolja. Röda linser, kanske 5 dl.. på slutet öser jag i havregrädde efter behov. Gnocci till. Hoppas det blir gott 
Jag brukar göra en soppa med röda linser (gula funkar också) med potatis, gullök, linser och krossade tomater.
Annars finns en röra som jag brukar göra med gröna linser. Man kokar ris (långkorningt eller vad det heter, det som inte klibbar), och linser, separat. Blandar ihopa det och kryddar med lite salt. Sen häller man på olivolja och blandar. Smakar mycket mer än vad man tror och är väldigt gott.

Jag ska göra linsbiffar i dag, men har inget bra recept, finns det någon här som har det????

#13, 14 Det där såg väldigt gott ut! Det måste jag testa göra någon dag :)
http://www.tasteline.com/recept/Arabisk_linssoppa_6_pers_2
Ett väldigt gott recept på Arabisk Linssoppa! :)
Mvh Sigrid
Jag har aldrig vart så mycket för just gröna linser - fram tills att min vän tog (kokta) gröna linser och stekte upp med lite övriga grönsaker. Blev mycket gott, de fick en lite nötigare smak efter stekningen.
_No way! Yes way!

#16 jag brukar göra liknande fast med potatis så att det blir pytt i panna. Supergott!
#13 Spännande, det där måste jag testa 

#15 och # 18 Testa och berätta gärna vad ni tyckte
Linser funkar ju i det mesta! Jag föredrar de röda, eftersom de kan bli sådär "mosiga".
Någon deciliter linser i grönsaksgratängen till exempel (ihop med äggstanningen eller motsvarande), och så brukar jag ha i linser i tomatsåsen när jag gör lasagne.
Min favorit som alla jag känner kan äta (om man kör buljong utan animaliska ingredienser). Enkelt, snabbt och mycket gott.
Linsröra Bombay (totalt snodd ur en kokbok):
1 Lök + vitlök efter behag
1 burk krossade tomater + en lika mängd vatten
1 buljongtärning
2 dl röda eller gula linser
1 dl russin
1 dl jordnötter
1 tsk vardera av gul curry och garam masala
olja till fräsning
salt, peppar och cayenne
Fräs lök och vitlök, häll sedan in kryddorna och fräs med någon minut. Tillsätt sedan tomater, vatten och buljong. Häll i linserna och koka på svag värme i ca 10-15 min eller tills linserna känns klara. Tillsätt till sist russinen och hackade jornötter. Salta och peppra: Klart!
Servara gärna med bulgur eller couscous samt mogen skivad banan; fantastiskt!

Gröna linser uppkokta i vatten med massa vitlök som du sen jättehastigt vänder i en het stekpanna så de blir lite brända är skitgott att ha i sallad.
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/
jag brukar gör en linstomatröra som jag har till nachos.
en gul lök fräses tilsammans med 1-2 riven morot, kokas med två burkar krossad tomat, i med 1-2 dl röd linser, pressa i vitlök efter behag och krydda med salt och peppar och allehanda röda kryddor så det blir hett och gott, eventuellt en grönsaksbuljong. låt bubbla till det guckigt. avnjutes som dipp eller som röra eller hur man nu vill äta.. =)