Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettrecept-varmrätter
Läst 5523 ggr
[marion69]
0

Morotsbiffar med solrosfrön!

Jättegoda morotsbiffar med solrosfrön som ger dom nötaktig smak.

Detta recept har jag mixat fram själv. Det kan finnas liknande recept någonstans.

Ingredienser
7-8 morötter
1 dl solrosfrön
1 dl ströbröd
1 lök
1 liten pressad vitlök
2 ägg-gulor
olivolja
soja
örtsalt
curry

Tillagning

-Skala och riv morötterna.

-Mixa solrosfröna i en mixer i cirka 1 minut, beroende på hur bra mixern är, men det ska inte bli "mjöl".

-Bland morötterna och solrosfröna i en skål. Riv i löken.

-Häll på cirka en matsked olivolja och lite soja. Krydda med curry, örtsalt och vitlök.

-Häll i ströbröd och blanda sedan ned 2 äggulor, tills "degen" blir smidig att rulla.Låt stå ett tag så att ströbrödet kan dra åt sig vätskorna.

-Forma degen till små biffar, som stekes i halvvarm värme tills dom blir gyllenbruna.

Servera med valfritt tillägg.

Mysan59
0

Låter gott, det ska jag genast spara i mina recept, tack!

[marion69]
0

Oj jag glömde ju peppar och ev salt. Det kan man adda efter behag.

Mysan59
0

Ja, sånt brukar jag ändå krydda på efter smak och behag, så det löser sig… Glad

hellah
0

Har du provat att frysa dem? Blir det bra?

hellah
0

Jag brukar göra en superenkel variant:

Enkla morotsplättar, 7 små

1-2 morötter finrivs

1 ägg blandas i

Krydda med lite timjan, salt, svartpeppar

Stek gärna i plättjärn, men funkar även i stekpanna. Servera med tex ris och svampsås. Frys inte in, det blir inte gott.

[marion69]
0

#4 har inte provat frysa, men jag tror inte dom är så jättebra att frysa.. tror att dom kan bli smuliga vid tining pga solrosfröna.

[lolo8453]
0

Måste bara säga att dem här biffarna var jättegoda! Gjorde egen klyftpotatis till.

[marion69]
0

Va kul! Glad Jag tyckte själv att det blev en nötig och mättande smak med solrosfröna till.

Men som sagt.. det går nog inte så bra att frysa, men att ha dom i kylen några dagar går nog bra.

snurro89
0

Goooottt de lät!!