Grillat?
Vad grillar ni som är veg? Jag är ju ny och känner att jag skulle vilja ha andra förslag än majskolv, tomater (och andra grönsaker) hallumi osv.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Tomat (var bara tvungen), ostfyllda-champinjoner.. hmm..
Carpe Diem

Svamp kan inte jag äta pga min candida…
(älskar svamp!!!)

candida? *förvirrad*
Carpe Diem
Sojakorv blir det nog en del i sommar när vi är ute med husvagnen = grilla var tredje dag. Riktigt gott faktiskt :)
Har även provat att grilla någon Schnitzel grej ^^ Funkade också bra.
Hanna

Sjukdom… om du vill veta mer har jag skrivit 3 artiklar inne på alternativ behandling iFokus som handlar om min candida, hur man får det och vad man gör åt det och sån't…

Tofu! En och annan sojabiff?

woka över eld? inte riktigt grillat men ändå

Jo, men vad wokar du då? Jag kan alltså inte äta något med svamp (inte heller quorn då…) och protein behöver man ju, så vad grillar man?? Tofu låter bra, har inte fått tag på det här ännu, visst kan man marinera tofu som man gör med kött?

#8 Haha, du bööör marinera tofu, annars smakar det noll och ingenting ;) Kalas att marinera i soya, olja, vitlök, cayenne, salt, peppar och timjan!!
Carpe Diem

Jag lever för cajPs vitlöksmarinad. Den är underbar!!! Har du kollat på hälsokostbutikerna? De brukar ha tofu.

Det hänger ju på hur man grillar.
Min favvo är att grilla korv, då ska det vara en eldstad, ingen grill, ved, inte kol, och korven ska sitta på "korvspö" dvs en lång pinne man täljer inför grillningemn. Sen ska det vara korvbröd, potatismos och ketchup till. Gärna lite öl oxå!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

hmm om man bara glrillar från ena sidan och inte vänder på saker så bör man kunna grilla fyllda paprikor och zuchinisar eller är jag helt ute och cyklar? grillning är inte mitt expertområde direkt=p
Det finns torra sojafileer att köpa, de kokar jag och marinerar. perfekta på grillen.. :D

Tack vad många bra idéer! 
Marinad gör jag själv eftersom de innehåller en massa e-medel, soja (som ofta smaksätts med svamp) och jäst som jag inte bör äta (candidan igen). Men tofu låter som något jag MÅSTE jaga reda på inför den kommande grillsäsongen. Sojakorv är det gott?
Var köper ni alla tofu? jag har bara hittat Kung Markattas tofu och den verkar vara i lösform…
#15 På asiatbutiker brukar de nästan alltid ha tofu, samt i vissa hälsokostbutiker.
#15 kung markattas är den hårdaste tofun jag stött på. Det är den vanligaste också. Funkar kanonbra :)
Okej tack för svaren, har aldrig testad kung markattas det ser bara så mjukt ut, men ska definitivt prova! Tar ni bara ut klumpen o lägger den på grillen? :D Kanske inte riktigt grillat, men har någon sett vegetariska kok korvar, de där långa?
Robin, var hittar du torra soja fileér? har bara sett quorn fileér..:/
#18, tofu är helt smaklöst så den behöver rejält med smaksättning, skär i lagom bitar och marinera länge innan grillen…
Sojafiléer, sojafärs och sojastrimlor köper jag i rätt stora kartonger på hälsokosten. Kommer inte ihåg vad märket heter dock, men kolla hälsokostaffärer, har de inte kan du fråga efter det…

Hannaohenrik, skiva tofun och lägg i marinad ;) i klump får den inte så mycket smak.

Problemet är att jag har nästan fyra mil till närmaste hälsokostbutik… så jag kommer liksom aldrig in i sådana.

Du får börja göra själv ;) Tror inte att det ska vara så svårt. Kan kolla upp i vegetariska kokboken, där finns det beskrivet.

Fick faktiskt ett recept inne på alternativ beh. iFokus, men det var då superkrångligt så jag kände direkt att det var inget för mig… har du ett enklare så blir jag glad! :)
tips på bra grejer till att ha i marinaden: Riven ingefära och massa wasabi, blir jättegott till tofu som kräver mycket smak! Vitlöken är ju också alltid given… :D
Tack frö tipsen om att grilla tofu ska prövas snart, brukar inte gila tofu men grillat i marinad låter smaskigt

#25 Bra grejer! ;)
Carpe Diem

Jag grillar marinerade qourn fileer eller veg snitzel:)

Tofu finns i coops sortiement och även i Icas så det borde vara lätt att få tag på den. Naturell i alla fall.

Djurens rätt har just gett ut en broschyr som heter "Grillat,gott & grönt". Där finns flera förslag på vad som kan grillas och tillbehör. Den kan beställas från www.djurensratt.se Det finns många vegorecept att hämta från djurens rätt och även kokböcker att köpa.
#29 bra tips :)

#30 Tack!
Tar gärna emot grilltips på sånt som inte är halvfabrikat eller grönsaker… Typ biffar som man kan göra själv eller något :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Majskolvar! den är det gott att grilla Falafel ( vi har en " negergrill " med stekplatta m.m inget illa menat med negergrill :) )
humm… soyakorv är ju åxå gott ;D

Eftersom du inte tål svamp i någon form skulle jag satsa på att grilla grönskaker och få proteinet via tillbehören - pastasallad med böner till exempel. Zucchini, aubergine, tomater, majs funkar fint att grilla, de förstnämnda gärna penslade med olivolja och saltade.
Falafel går också att grilla, man kan ha i ett extra ägg i smeten så den håller ihop bättre. Tryck falafeln runt ett grillspett, ganska tjockt tycker jag blir bäst o pensla på olivolja så fastnar det inte så lätt på gallret.
En riktigt snabbmarinad, som är dotterns favorit på quornfiléer, är thai-chili-sås. Funkar fint på lax också för den som äter det.
På de flesta ICA och Konsumaffärer som jag varit i finns både naturell tofu och marinerad tofu, båda i en ganska hård bit. Man kan göra grillspett av enbart grönsaker och marinerad tofu. Paprika, små coctail-tomater, tofu i kuber med 2 cm sida, hela champinjoner om man tål dem, squashskivor, auberginebitar. Potatissallad ev med lite bönor är gott till, ett gott bröd eller båda.
Man kan också grilla potatisklyftor och morotsstavar efter att man marinerat dem lite fastdettar lite tid. Jag har aldrig prövat men man kan också grilla majskolvar.
Sojakorv innehåller äggvitepulver så det får vara för min del liksom alla andra livsmedel som innehåller ägg.
Portabellohattar, penslade med marinad och fyllda med pesto. Strö eventuellt lite ost över och lägg på grillen.
http://brisingasmycket.se