Mjölkgård.
Idag var jag på en mjölkgård och hämtade halm till stallet. Fick en fin rundtur och var även med då en kalv föddes. Det var så sjukt. En av korna hade problem med födseln så jag var där då de drog ut kalven.
Korna hade det bra och de stog på kö för att komma in i den automatiska mjölkaren. Sjukt!!
Men jag gillade inte att tre dagar gamla kalvar stod i små bås ensamma utan mamma. Räckte för tat jag ska ta tag i att bli vegan igen. Desutom blev jag singel idag så ingen hindrar mig…
Såg på rapport igår att mjölkproduktionen har en väldigt betydande miljöpåverkan. Tydligen mer än vad man tidigare trott.
http://svt.se/2.22620/1.1520446/aven_mjolken_en_miljobov?lid=puff_1520675&lpos=rubrik
Hittade länk till det förresten 

Tråkigt att du blev singel. 
Mjölkproduktionen är ju industri och kalven kommer ju till för att vi ska få mjölk. Regelverket säger att kalvarna ska vara en och en i små bås. Mjölkrobotar anses som ett framsteg! Allting kring mjölkproduktionen handlar ju bara om effektivitet och produktion. Hela distriktsveterinärsorganisationen och alla åtgärdsprogram som näringen har går ju ut på produktion.
Korna får en massa kraftfoder för att mjölka bättre. All detta kraftfoder ger dom diarré.
Välkommen i vegangänget! 

#1 ja animalieindustrin är den största miljöboven. kolla under länkar under samhällsinfo, där hittar du bland annat faos senaste rapport.
Gunnel, jag vet och jag har varit vegan i många år tidigare ;) lathet och killen som hållit mig borta, men nu blir det ändring ;)

Är det bättre för miljön om jag som lakto-ovo-vegetarian slutar dricka mjölk och istället dricker havremjölk? Har flera gånger bett mamma och pappa köpa havremjölk men det har aldrig blivit av. Tänkte testa att smaka havremjölk och om det var gott tänkte jag ev sluta dricka vanlig mjölk, dricker nämligen ganska mycket mjölk :o Men tänkte då inte sluta äta andra mejeriprodukter, som typ keso, ost osv.. Inte bli vegan, utan bara sluta dricka komjölk :)
Mvh Sigrid
#5 Personligen tycker jag att sojamjölk (Tofuline är min favorit) är godare än havremjölk, men det är ju en smaksak ;) För att producera komjölk behöver man ju ge kon mat (exempelvis soja, har jag för mig?), sedan tillkommer ju all gaser från dessa fjärtande och skitande kossor, så logiskt sett borde det vara mer miljövänligt att välja växtmjölk istället. Animal Planet har även en reklam med en ko som fjärtar så mycket att den börjar flyga runt och en uppmaning att äta en "mer balanserad kost" i deras miljötänkreklamserie 
_No way! Yes way!

#6 jo smaken är som baken. Jag avskyr sojamjölk men älskar havremjölk. Tur det finns massa att välja på nu förtiden (=
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/
#7 Japp, underbart att det blivit en större veggomarknad! Kommer ihåg hur det var i början (14 år sedan). Det enda i veg-väg i vanliga affärer var äckliga sojakorvar och vårrullar.
_No way! Yes way!
Jag tycker att mjölkproduktion faktiskt är värre för djuren än vad köttproduktionen är. Tänk er en mjölkkos liv för att inte tala om livet för en mjölkkos kalv. De gånger som jag ser dessa arma mjölkkor gråter jag inombords. Men många köttdjur far väldigt illa också. Det finns flera sådana fall i närheten av mig.
Vill ni ha recept på veganmat, besök då Hilberts Hotell.

fyfan detta e hemskt

Korna får igen skuld för växthuseffekten. Det är värre med all slakt och trafik (bilar,flygplan & lastbilar).. En liten fis är inte så farligt, vi människor fiser hela tiden särskilt vi vegetarianer/veganer *fnissfniss*