Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etiketthälsa
Läst 4691 ggr
Moonchild89
0

Nybörjare

Hej, jag har länge funderat på att bli vegetarian och bestämde mig för ungefär 3 månader sedan. Men nu är det så att jag inte riktigt vet hur man ska äta rätt när man är vegetarian. Kan ni ge några exampel på vad man kan äta samtidigt som man får i sig alla näringsämnen? Hittils har jag mest avstått från kött helt enkelt, men inte riktigt vetat vad jag ska äta i stället.

/Moonchild89 👻

Åsa S
0

Om man bara plockar bort köttet får man ofta i sig för lite protein vilket kan ge hälsoproblem, det är proteinet man måste lägga till då ex. bönor, linser, ägg, mjölk, ost, tofu + andra sojaprodukter. Om du är sån som äter fisk och skaldjur så finns det ju protein där med.

Mysan59
0

Tofu och quorn är gott, finns i nästan alla vanliga livsmedelsaffärer.

Om du bor i Stockholm kan du gå in på Goodstore

man kan också beställa online därifrån, men jag tror man måste beställa för minst 400:- då.

Googla så hittar du massor med recept och tips. Lycka till! Glad

Moonchild89
0

Tackar för era svar! Käkade faktiskt tacos idag med quorn färs, supergott! Tofu hittade jag dock inte :S får kika runt i lite andra livsmedelsaffärer. Nån som vet om det finns på ICA eller Konsum?

Fast det kanske är olika sortiment från stad till stad i och för sig.

Bor tyvärr inte i Sthlm, men har kollat på hemsidan, den affären verkar toppenbra! Inte så fasligt dyrt heller. :)

/Moonchild89 👻

Mysan59
0

MinasTirith: Ibland är tofun svår att  hitta, men jag tror det finns på dom flesta ica och konsum affärerna. Fråga nån som jobbar där.

Ja, Goodstore tycker jag också verkar helt ok.

Om du har en asiatisk affär eller hälsokost, så kan du fråga dom  också.

Hoppas det går bra för dig och tänk på att du lär dig mer och mer hela tiden.

Moonchild89
0

Tack så mycket för dina goda råd :) jo, precis. Det verkar vara lite svårt att hitta Tofun, men jag får fortsätta kika runt och köpa det nästa gång om jag skulle hitta det. Hälsokost affär har jag, fast tvivlar på att den affären har Tofu, men man kan ju alltid kolla! Jag köpte i alla fall lite bönor när jag var till affärn så jag får försöka koka ihop nåt, tänkte kolla lite på recepten här på iFokus och se om jag hittar nåt som inte är allt för komplicerat.

/Moonchild89 👻

Åsa S
0

Vanliga stora butiker som typ ICA kan få tag på en massa saker hos sina leverantörer så de kan faktiskt ofta ta hem önskade saker, men frågar aldrig någon efter ex. tofu så kanske det aldrig tas hem. (kan ICAbutiker ta hem boaormskött, krokodilkött etc. så lär inte Tofu vara så värst svårt för dem att ta hem). Annars är det ju bra mycket billigare att handla Tofu i asiatiska butiker ofta är det bara halva priset där om man jämför med vad vanliga svenska butiker tar så finns det någon asiatisk butik där du bor alt i en stad i närheten kan det vara värt ett besök. (+man kan ju göra egen fast vit tofu allt man behöver är ju sojabönor+vatten + saften från en citron + en silställning med silduk)

Kan även tipsa om de "färska" sojabönor man numera ibland kan hitta i frysdisken, De är lätt förvällda och infrysta och ligger i sin balja, bara att värma i mikron och sprätta upp baljan och äta som snacks istället för sånt som chips. Sojabönorna kallas Edamame när de är färska så det står det på påsen och jag köper mina på ICA och det är ICAs eget märke så alla ICAbutiker borde lätt kunna ta hem det ifall det inte finns.

FeliciaS
0

Jag har sett Tofu både hos Coop Konsum och Hemköp. Linser och bönor (baljväxter) är otroligt proteinrika och jättegott! :) Man kan göra grytor, pastasåser, biffar…

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

HannaM
0

Om du har en hälsokostaffär kanske dom har torkad sojafärs eller torkade sojabitar, det finns här i alla fall. Tycker det är mycket godare än den färsen man köper fryst och färdigstekt och dessutom är det billigare=)

FeliciaS
0

#8 Håller helt med dig. Tycker själv inte om de stora bitarna, men sojagranulatet är toppen :)

Mvh Felicia

Mysan59
0

Sojagranulat har jag inte hittat här där jag bor. Jag har lika nära till tre småstäder (ca 2,5-3 mil) och det finns inte där.

I såna fall måste jag till Örebro och åka runt och leta (bor 6 mil från Ö) och har inte körkort.

FeliciaS
0

#10 Det går säkert att beställa någonstans ifrån ;) Eller fråga om någon större mataffär (typ Coop Konsum, ICA Maxi) eller hälsokostbutik kan ta in det?

Mvh Felicia

Åsa S
0

Jag kollade Alternativ.nu:s forum och om du ändå åker någon gång till Örebro i annat ärende, så tipsades det om denna butik 22/4 2009 (så den borde ju finnas kvar)

Här är Parkas inlägg som jag kopierat från Alternativ:

"I Örebro kan man köpa Sojagranulat på Ali Baba, Storgatan 18. En påse, 300 g, kostar 20:-.
Granulatet finns ganska nära mjölkdisken om du inte vill gå runt i hela affären, vilket du borde vilja för de har ett fantastiskt utbud för vegetarianer."

(torkat sojagranulat håller ett par år i skafferiet så man kan bunkra upp när man väl är och handlar, man behöver ju inte handla det så ofta)

Moonchild89
0

Tack så mycket för alla tips, de kommer att komma väl till pass :)

/Moonchild89 👻

Aelsklinn
0

Jag vill bara tipsa om hur du kombinerar livsmedel så att du får i dig fullvärdigt protein (sånt som kroppen kan använda att bygga med): Baljväxter + sädesslag av fullkorn. Ät t.ex. en böngryta med fullkornris.

De aminosyror som finns i bönor resp. säd behöver kompletteras för att fullvärdigt protein ska kunna bildas. Baljväxter innehåller de aminosyror som säden saknar och tvärt om.

Ett ganska enkelt tips som gör att du säkert får i dig ordentligt med bra protein Glad

Lycka till

Saga85
0

#14 Det där var ett bra tips, hade jag ingen aning om. Tänk, då var det ju jättebra att kombinera hommusen med fullkornsbröd Glad