Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikett: off-topic
Läst 5471 ggr
snurro89
0

Några anledningar till att bli vegetarian!

Vegetarian

Är du inte vegetarian? Läs då detta så kanske dina tankar ändras;

Kycklingar
Kycklingarna du hittar i köttdisken ser väll lite väl stora ut för att vara kycklingar va? Dem är ju små dunklädda gullungar som springer runt och piper. Men nej, de kycklingar du hittar i affären är massproducerade och tvångsmatade för att bli stora och feta, så snabbt som möjligt!
Dessa kycklingar mår absolut inte bra, och de är inte så söta som "vanliga" kycklingar är. Nej för deras kropp är stor och fjädrarna hänger inte riktigt med så de ser ut som skabbiga, ljusrosa bollar.

Grisar
Mums, vad gott med julskinka till jul kanske du tänker?
Men hur mådde egentligen grisarna innan dem blev till mat på julbordet?
Inte bra!
Golven grisarna och deras kultingar står på är STENHÅRDA och det är bara ett tunt lager med halm, spån eller annat "liggunderlag". Så grisarna och deras kultingar får liggsår.
Grisfodret, som grisarna får, är egentligen inte bra för dem. Men det är billigt, det är därför dem får det. Det slutar med att grisarna får hemska magsår.
Får grisarna gå ut då? Glöm det! Och om dem har turen att få gå ut så är det max på en liten betongbottnad inhägnad.

Belgisk blå
Belgisk blå är en ko som också far illa i köttindustrin. De tvångsmatas redan som små och matas så hemskt mycket att de blir så stora att benen inte bär dem, lyckas de stå upp kan de räkna med att benen går av under deras tyngd. Inte fören de har flera ben brutna och är tillräckligt feta, går de tillslut till slakt.

Miljön
I kött finns protein, men det finns även i vegetarisk mat, t.ex bönor.
Visste du att det går åt 50.000 liter vatten till att få fram 1 kg protein ur kött?
Men det går bara åt 300 liter vatten för 1 kg protein ur vegetarisk mat!
Vad är då bäst för miljön? Jo, det vegetariska proteinet.
Personer som äter vegetarisk mat mår allmänt bättre, inte bara för att dem gör något bra för miljön så att dem får ett gott samvete, nej man mår även bättre av att äta vegetarisk mat eftersom man inte får i sig lika mkt protein som om man äter kött. För har du tänkt på hur mkt kött folk egentligen äter?
Mycket! Och då får man i sig för mycket protein, och det mår ju inte kroppen bra av heller.
Även Fett och Kolhydrater får man i sig för mycket av genom köttätandet.
Så för din hälsas skull, ät vegetariskt.

Olika sorters vegetarianer!
Ja det finns ju som sagt olika sorters vegetarianer.

Några exempel;

Lakto-ovo-vegetarian, då äter man även mjölkprodukter och ägg.
Lakto-vegetarian, då äter man även mjölkprodukter.
Vegan, inga 'undantag'.
Demi-vegetarian, då äter man även skaldjur och fisk (och även det som gäller i Lakto-ovo-vegetarian)

Det finns några andra 'sorter' också men dem går vi inte in på här, man kan ju även 'göra' en 'personlig' variant på 'vegetarian' men då kan man egentligen inte kalla sig 'vegetarian' men, om man inte äter 'köttprodukter' så tycker iaf jag att man kan kalla sig vegetarian! :)

Jag hoppas du fått en annan insyn på köttprodukter och kanske får vi ännu en vegetarian i världen? //Klubbägare. Vilja L.

Visste du att…
…I Indien äter man inte kött från kor eftersom kon är helig där? …Att Sverige producerar mer kött än vad det går åt? … Att 'slaktdjuren' som föds upp och avlivas (brutalt!) äter så mkt mat och dricker så mkt vatten att det skadar miljön? …Att i Kina är det inte olagligt att misshandla hundar till döds!? Det är så brutalt att de skinflår dem levande och slår dem med träpåkar!! …Endast 4/10 grisbönder följer reglerna?

menhir
0

En "vegetarian-variant" som några vänner till oss tillämpar är att de bara äter viltkött (jagar själva resp har anhöriga som jagar), ja och så fisk förståss.

Ett sätt att ta avstånd från djurindustrin men ändå äta kött/fisk. Fast vidare "vegetarianskt renlärigt" är det ju inte…

Mysan59
0

Jättebra tråd!!!

Jag som är demi-veg kan ibland äta (högst 1-2 ggr/år) älgkött.

Det är sambons pappa som jagar, men dom bor ca 25 mil från oss, så det är bara om vi råkar träffas då som jag äter det.

Men det är förmodligen mycket mera sällan än så jag äter det.

RabbitLower
0

SKIT BRA

jag e sa stolt att jag e veggetarian :D<333

rullz
1

Det finns inga kolhydrater i kött.

snurro89
0

Vad menar du rullz? Tungan ute

rullz
1