Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettallmänt
Läst 3922 ggr
Brownie
0

Vegetariska hundägare

Hej!

Nu har jag en fråga,ni som är vegetarianer och har hund vad ger ni er hund? Jag menar många tuggben är ju av t.ex gris osv. Samt annan hundmat kommer från djurriket. Blir era hundar också vegetarianer för att ni är det elr får hunden äta kött?

snurro89
0

jag tycker hundarna borde få äta kött ändå.

Brownie
0

Ok,putt :)

HannaM
0

Vi har diskuterat det förut här inne tror jag.. dom allra flesta var överens att om man har ett köttätande djur ska dom äta kött. Har man ingen lust att servera det får man köpa kanin eller marsvin som mår bra på en vegetarisk kost=)

Jag har valt tt ha iller som är strikt köttätare och skulle inte drömma om att ge dom vegetarisk kost, dom skulle må rent ut sagt skitdåligt på det.

Sool
0

Jag har två hundar och de får köttbaserad kost. Tuggben finns ju faktiskt ganska många vegetariska varianter av nu och mina hundar tycker väldigt mycket om dem! Men de får djurhudstugg också.

För mig är det inget moraliskt problem alls. De enda som kritiserat mig för att vara inkonsekvent är blandkostare - och då är det ju en enkel match att påpeka inkonsekvenser i deras eget handlande så är det inget problem längre. ;)

Lite kul är det när vi är borta hos andra, eller när hundarna är hos hundvakter som äter kött, och de lagar mat för då är hundarna övertygade om att det är något smaskigt som tillreds bara för dem! De är ju vana vid att allt med kött i bara är till dem eftersom det är så hemma hos oss :)

Men om någon vill ge sin hund vegomat och den mår bra av det så ser jag inget fel med det heller. Det finns ju uppenbarligen fall som visar att det går alldeles utmärkt.

Brownie
0

Japp,själv håller jag med er ville bara ha andra synpunkter på fallet :)

#3 Jag har inte varit medlem så länge så visste inte detSkäms

ifibi
0

Jag är vegetarian och har tre katter. Skulle aldrig drämma om att inte ge de kött. Mitt val att bli vegetarian gjorde jag utifrån mig själv. Katter är carnivoer och kan inte äverleva utan kött.

snurro89
0

#6 Vad är carnivoer?

Ellenfyrkant
0

Jag har hund och han får inte mindre kött/ tuggben av hud än vad han hade fått om jag inte var vegetarian. Dock har jag endel vegetariska godisar till honom som han gillar eftersom jag föredrar det framför kladdiga köttbullar i fixckan/ handen. Men det blir blandat.

Mvh Ellenfyrkant

FeliciaS
0

#6 Överleva utan kött kan de, det finns katt- och hundmat med veg. protein och de lever ;P

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

sighni
0

Jag instämmer med #3 och #6.

#9 En hund kan överleva på en vegetarisk kost men en katt kan inte det. Katten får hjärtproblem utan animaliskt protein och synskador.

Jag har två hundar och tre katter och jag äter veganskt.

Veg. hundmat ser jag mest som en lösning när hunden har någon sjukdom där det är en lämplig kost, foderallergi t.ex.

ifibi
0

#9 katter kan inte överleva på vegetariska proteiner. De kan inte tillgodogöra sig dem. Det måste även ha ett animaliskt ämne som heter taurin annars kan de bli blind och få hjärtproblem precis som unnelp skrivit.

snurro89
0

Vem raderade mitt inlägg & varför?

Saga85
0

Visst kan en katt överleva på vegetarisk kost. Fast inte lika länge Oskyldig

Hundar har ju förvandlats till mer omnivoriska pga alla tusen år av anpassning till människofödorester. Om jag har förstått det hela rätt. Det betyder kanske att en hund kan klara sig bra på vegetarisk kost, men själv skulle jag inte våga chansa. Har man ett djur ska man se till att ge den så bra kost som möjligt, inte "tvinga på" något för det djuret onaturlig kost.

Saga85
0

Och ja - självklart ger jag mina djur (katter, iller och vattensköldpaddor) den kost som passar bäst för dem.

FeliciaS
0

#10 #11 Okej…, läste nyligen här. Taurin finns tydligen som veg. också.

Jag har varken katt eller hund, och menar inte att jag förespråkar en vegetarisk kost för dem - tycker bara det är en intressant diskussion :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

thexclub
0

Jag kan förstå att en del inte tycker att man ska ge djur vegansk/vegetarisk mat, men argumentet att "det inte är naturligt" tycker jag bara är löjligt. Hur naturligt är det med torrfoder   egentligen? Visst att det kanske innehåller kött men det är väl inte allt som krävs för att det ska få kallas naturligt, eller?
Jag tycker inte att "det är naturligt" är en fördel eller nackdel för något, mer ett faktum.

the vanity, it becomes insanity

HannaM
0

#16 I mitt fall så är det naturligare, jag ger dom nämligen kött. På riktigt.

[TrevorS]
0

Jag ger det fodret som rekomenderas. Vilket innehåller kalkkon men även morötter och andra bra nyttigheter.

Däremot så älskar hon torkade morötter att gnaga på, försökt med hundben, grisöron och grissnopp men hon sniffar lite på det och vänder sig om när hon får det. Däremot älskar hon hundgodis, brukar jag göra själv också, eller en kompis kommer hit och hjälper mig göra dem och torka dem, de ska torka i 5 timmar i ugnen. Men då är det lite vegetariskt men även animaliskt också, vi mixar ner kötträtter hon har ätit, som t.ex. fisk så mixar vi ner bitar från huvudet m.m. det älskar vovven. =)

Däremot så föredrar hon att äta det husse äter och jag är vegan, så jag kan ju inte hindra henne från att äta mina rester och tvinga henne att äta kött eller????

[TrevorS]
1

Min Sphynx (hon är tyvärr död nu) hon åt bara vegetariskt, hon vägrade äta torrfodret hon fick eller kött, varken fisk, kyckling, gris eller ko. Fick aldrig i henne något, hon älskade pasta med linsfärssås, potatisgratäng, majsburgare och potatis. Däremot blandade jag alltid i lite olivolja. Ja just det ja, sojaprotein älskade hon, gjorde hamburgare, snitzlar, bullar, färs m.m. det älskade hon. Hon hade en ärftlig sjukdom, njurarna hade kollapsat så de hon veterinären sa att hon måste avlivas. (detta hade hänt innan jag fick henne så det har inget med maten att göra, hon var frisk som hon skulle) Hon blev över ett år gammal.

sighni
0

#16 Inte är torrfoder naturligt. Det har nog ingen påstått. Det "naturliga" innebär väl att hund- och kattdjuren är rovdjur och behöver animaliskt protein för sin överlevnad ( i all synnerhet katten).

#18 och 19 Vad tyckte veterinären om veg. kattmat. Att hunden eller katten äter något vegetabiliskt också gör ju inget men enbart vegetabiliskt är inte att rekommendera.

#15 Jag tvivlar på att veg. taurin är likvärdigt animaliskt.

Varför ska man egentligen ge hundar och katter veg. mat?  Kan man inte ge dem animalisk föda är det mer lämpligt att skaffa ett sällskapsdjur som är vegetarian av naturen om man vill ha ett sällskapsdjur.

HannaM
0

Ser faktiskt ingen poäng med att ge djur som är rovdjur vegetarisk mat. Om man kollar på mina illrar så räcker det med en bit paprika eller en liten bit melon för att dom ska bli lite dåliga i magen. Det är helt enkelt inte det deras kropp är byggd för. Att ge dom torrfoder med animaliskt protein tycker jag är bättre än att ge dom grönsaker och bönor. Det animaliska proteinet kan dom tillgodogöra sig på ett helt annat sätt. Sen att många torrfoder på marknaden är rent ut sagt skit i mina ögon är väl en annan sak.

Saga85
0

Vill man som vegetarian hålla en karnivor så kan man ju lösa den moraliska biten på ett snällare sätt än att "tvinga" i djuret en vegetarisk/vegansk kost. Barfa borde ju vara ett väldigt bra alternativ. Läs in sig på kostlära så att man ger rätt och leta upp kött från en bra gård, eller varför inte köpa loss från en jägare (om det finns lämpligt kött dvs). På så vis kan man ju få bättre koll på att djuren haft ett drägligt liv innan de blir föda till sitt djur.

Själv orkar jag faktiskt inte krångla med det. Särskilt med min lilla kräsna illerdam som knappt rör rått kött. Kanske i framtiden dock.

JohanP
0

Min vovve ska äta kött, kommer inte tänka tanken att ge honom annat. Det är så dom igenom evolutionen har ätit, därför kommer deras kroppar inte vara anpassade alls för något annat.