veganmat utomlands?
hej allihop, jag har skrivit här innan men varit tyst ett tag. nu har jag dock nåt att skriva om och här kommer det:
jag är vegan (sedan 4 år tillbaka) och det funkar bra. "problemet" nu är att jag ska på europaturne i höst (jobbar som ljudtekniker) och har funderat lite över min kosthållning inför detta. det känns nämligen lite väl optimistiskt att tro att jag kan hitta vegankost överallt, speciellt när man inte kan språket (ryssland t ex…). jag har därför insett att jag kanske måste flytta lite på gränserna, och har då kommit fram till att be om veganmat så långt som möjligt, men ändå äta det jag får serverat, även om det kanske innehåller ägg eller mjölk. (kött är uteslutet, det tänker jag INTE äta.) anledningen till att jag skriver är att jag är nyfiken på hur ni andra vegetarianer/veganer ser på saken, hur hade ni gjort? och min nästa undran är om det finns nån som varit vegan och sen börjat äta mjölkprodukter och ägg igen och hur er matsmältning tagit den förändringen. jag planerar att förbli vegan men undrar lite hur min mage skulle reagera om jag fick i mig mjölk nu…. givetvis är det individuellt för olikas kroppar och matsmältning, men vore ändå kul att höra erfarenheter…
Det kan vara svårt att få vegetarisk mat överlag i många forna östländer så veganmat kan ju bli extra svårt. Är det mera kommersiella tursistställen man ska åka till kanske det är lite lättare än om man åker runt på vishan.
Jag var på bussresa och tittade på trädgårdsnäringen i Polen (så vi åkte inte på turistställen) och vi hade polsktalande guider men hotellpersonalen fattade ändå inte vad vi menade med vegetarisk mat de förstod att det hade med grönsaker att göra så de stoppade bara på lite mera grönsaker på skinkmackorna etc. men att man inte åt kött förstod de inte, själv är jag inte helvegetarian så för mig var det OK men en del som var på resan fick ju äta lite torftigt den veckan.