veganmat utomlands?
hej allihop, jag har skrivit här innan men varit tyst ett tag. nu har jag dock nåt att skriva om och här kommer det:
jag är vegan (sedan 4 år tillbaka) och det funkar bra. "problemet" nu är att jag ska på europaturne i höst (jobbar som ljudtekniker) och har funderat lite över min kosthållning inför detta. det känns nämligen lite väl optimistiskt att tro att jag kan hitta vegankost överallt, speciellt när man inte kan språket (ryssland t ex…). jag har därför insett att jag kanske måste flytta lite på gränserna, och har då kommit fram till att be om veganmat så långt som möjligt, men ändå äta det jag får serverat, även om det kanske innehåller ägg eller mjölk. (kött är uteslutet, det tänker jag INTE äta.) anledningen till att jag skriver är att jag är nyfiken på hur ni andra vegetarianer/veganer ser på saken, hur hade ni gjort? och min nästa undran är om det finns nån som varit vegan och sen börjat äta mjölkprodukter och ägg igen och hur er matsmältning tagit den förändringen. jag planerar att förbli vegan men undrar lite hur min mage skulle reagera om jag fick i mig mjölk nu…. givetvis är det individuellt för olikas kroppar och matsmältning, men vore ändå kul att höra erfarenheter…
Det kan vara svårt att få vegetarisk mat överlag i många forna östländer så veganmat kan ju bli extra svårt. Är det mera kommersiella tursistställen man ska åka till kanske det är lite lättare än om man åker runt på vishan.
Jag var på bussresa och tittade på trädgårdsnäringen i Polen (så vi åkte inte på turistställen) och vi hade polsktalande guider men hotellpersonalen fattade ändå inte vad vi menade med vegetarisk mat de förstod att det hade med grönsaker att göra så de stoppade bara på lite mera grönsaker på skinkmackorna etc. men att man inte åt kött förstod de inte, själv är jag inte helvegetarian så för mig var det OK men en del som var på resan fick ju äta lite torftigt den veckan.

ja just ryssland är jag bara i några dagar, så där ska jag nog kunna klara mig även på torftig mat. dessutom är det i moskva, så det är ju inte på vischan. och jag får väl ha med mig proteintabletter eller nåt de dagarna… men det lär ju ändå bli en del chansningar under resans gång!

jag hade nog provat på både mjölk och ägg hemma innan, om magen skulle få för sig att balla ur är det skönare när man är hemma tycker jag. Sen är det väl lättast om man inte äter ute på resturang gissar jag? Att om man har möjlighet själv gå in i mataffärer och köpa. Då får man väl visserligne leva på yoghurt och frukt om man inte kan läsa innehållsförteckningen men lite lättare är det ju nrär man kan se maten och dessutom int ebehöver förklara för någon som inte förstår. Plocka med dig lite proteinpulver att blanda i dryck och kanske lite sånna där måltisersättningsbarer eller något? Inte för att det är mat men det mättar ju och ger energi.
Jag har erfarenhet från Ukraina och lite i Rumanien plus ett par dagar i Istanbul. I Ukraina åkte jag längs Dnjepr med en kryssning. Jag hade bett om veganmat och var lovad veganmat men fick i princip inget att äta på båten på två veckor. När det serverades grytor eller soppor petade de bara bort köttbitarna och gav mig maten under falska förespeglingar att det var veganmat. Men jag hittade ju köttbitar som de missat så det blev till att gå hungrig i flera dagar. När jag slutat att åka med på arrangerad sightseeing och i stället gick för mig själv var det inga problem att hitta god mat på restauranter. Det blev inte så dyrt även om det var rätt dyra ställen för man beställde allt som man ville ha på tallriken separat och köttet var ju det som var dyrast. Alla måltider höll väl inte för någon granskning näringsmässigt men det spelar inte så stor roll för en vuxen person ett par veckor. Det fanns dessutom viktangivelser på portionerna. Serveringspersonalen var mestadels mycket hjälpsam utom på båten förstås. Ibland köpte jag med mig något som jag kunde ha i det kylskåp som fanns i hytten för att äta på kvällen.
I Rumanien åt jag god pizza för en spottstyver i restauranten på ett fint hotell.
Istanbul är en stad där alla försöker lura alla men det gick att få bra veganmat på en del ställen. På hotellet där jag bodde och där även middag ingick i priset tre gånger fick jag inget som jag kunde äta mer än några tomater och lite salladblad. Alla andra fick en tre-rätters middag.
Om du ska resa i Ryssland eller någon annanstans där de använder det cyrilliska alfabetet så se till att du lär dig det. Det är förvånansvärt många ord som man kan förstå bara man kan transkribera dem. Det blir ibland lite som att lösa korsord.
England är rena himmelriket för vegatarianer och veganer. Det är sällan som det inte finns åtskilligt att välja på till och med för en vegan.
I USA blir det svårare, i alla fall på östkusten. Jag har bott på Holiday Inn där det inte fanns ens den minsta grönsak till frukosten utan det blev bröd och te för min del. I Boston hittade jag efter en del letande ett par ställen där man kunde ta maten med sig ut där maten var ganska bra men de kinesrestauranter som jag prövade var inga höjdare. I Sverige finns ju vegetariska hamburgare men glöm det i Boston. De tittade på mig som komme jag från en annan planet. I New Haven var det också mycket svårt att hitta något att äta fast jag sträckte mig till laktovegetarisk mat.
Jag är vegan sedan nio år men en pragmatisk sådan. Innan hade jag varit vegetarian i mer än 20 år. Jag äter i vissa fall laktovegetarisk mat för att inte komplicera livet vare sig för mig själv eller andra allt för mycket. Blir jag bjuden på hembakta bullar säger jag jatack. Ibland äter jag pizza som en kompromiss när mitt sällskap mött mina matvanor genom att kunna tänka sig pizza.
Men kött och fisk äter jag absolut inte!! Hellre går jag hungrig.
Trevlig resa!
Grönsaker kan vara lite känsligt att äta ute då man inte vet om de varit i deras vatten, man kan oftast be om kokta grönsaker eller grillade. Pizza brukar man kunna specialbeställa också.
Du vet att det finns vegan.ifokus.se också, vill rekomendera dig det också?
När jag är i Spanien äter jag det min moster äter (jag bor hos hon och hon är lakto-ovo-vegetarian precis som jag) men hon brukar inte göra så mkt mat med ägg och mjölk.
Blir mkt sallad, soppor (linser, bönor) och paella (ris, saffran, grönsaker) och en slags vegetarisk biff med aljer.
Jag brukar fråga om allergivänlig mat utan ägg och smör.. =)