Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikett: recept-övriga
Läst 5108 ggr
LinaN
0

Smörgåstårta till många

Jag letar nu efter en riktigt god vegetarisk smörgåstårta, den ska vara smaklig för både ögon och gom. Mycket gott på, gurka, tomater, ost osv osv.

Om litet mer än ett halvår så ska jag ju fira min 25årsdag så då känner jag att jag vill ha en lättlagad rätt (smörgåstårta) som inte kräver värmemöjligheter eller som blir för bökig rent generellt. Många släktingar är anti-vegetariskt dessutom så att ju mer "äkta" den ser ut och ju mer äkta konsistenserna är dess bättre.

Mjölkprodukter och ägg är helt okej att ha på.

Sedan om möjligt vill jag även ha en laktosfri/glutenfri variant till de släktingar som inte tål sådant.

Har ni några tips? Har ni någon favorit i smörgåstårtans vegetariska välrd?

Fler förslag på lättlagad kall veggo-mat som man kan bjuda på?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

[TrevorS]
0

Jag hittade en god smörgåstårta på Vegfood tycker du ska kolla in den.

http://vegfood.blogg.se/2008/june/vegansk-smorgastarta.html

[TrevorS]
0

Glömde bort att jag skrivit ett recept på smörgåstårta också:

Vegansk SmörgåsTårta

5pers

Ingredienser:
3 halvor Hönökaka (läs på paketet så det blir veganskt).
Mjölkfrigg margarin
**
Sallad:**
3 dl sojayoghurt
1 msk senap
½ tsk salt
1 stor burk fruktcocktail (utan spad)
2 hackade äpplen
2 skivor ananas i bitar

Till garneringen:
2 stora tomater
1 bit färsk gurka
1 hg vindruvor
2 kiwifrukter
2 rädisor
½ citron i skivor

Gör så här:
Lägg brödet i skivor på varandra och skär rakt igenom till c:a 6 bitar. Smöra skivorna. Häll soyayoghurten i en bunke och smaksätt med senap och salt, blanda ned frukten. Lägg salladen mellan brödhalvorna och bred ev. lite gräddfil på ytan. Skölj och skiva grönsaker och frukt och garnera.

JennyWalker
0

Jag kan väl slänga in Gbg-gängets gamla tårta också då:

http://www.vegangoteborg.se/recept/festligt.html

LinaN
0

tackar :D

blir mycket provbakande framöver :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

HannaM
0

Nu är jag ju inget fan av smårgåstårtor rent allmänt men en god avocadokräm måste väl vara bra? Fin färg, trevlig konsistens och gott!

JennyWalker
0

Jag har hört en del önskemål om avocado men jag tänker mig att smaken tar över lite + att det är svårt att hålla den fräsch.

HannaM
0

#6 I med lite citron eller lime så blir det bättre. Om man gör röran i förväg så stoppa i kärnan i röran när den ställs i kylen så håller den sig kanonfräsch.

JennyWalker
0

Jo, men enligt mig ska en smörgåstårta stå och dra i kylen över natten och suga upp smakerna ordentligt.

HannaM
0

#8 så är det säkert, jag gillar verklgien inte smrgåstårta så jag har ingen aning=p Brukar hålla mig långt ifrån fenomenet.

HannaM
0

Mne som vanligt, majonäs, ägg och sen massa grönsaker? Finns ju sånna fast med räkor så om du bara skippar dom så blir det säkert gott..

JennyWalker
0

I löööv smörgåstårta!!