Alla dessa "kött-ersättare"?
Nu har jag, efter flera månaders tänketid bestämt mig för att sluta äta kött. Har testat nån vecka utan kött förut, och det funkade jättebra. Grejen var det att mina föräldrar inte ville, och jag inte var säker på att jag skulle klara det. Men nu har jag bestämt mig :) Tänker dock äta fisk nu i början, men ska småingom sluta med det.
Har läst igenom på sajten här, både artiklar och trådar, under dagen. Och är nu nyfiken på alla dessa "kött-ersättare" eller vad man ska kalla det. Har själv bara smakat quorn, vilket jag tycker är supergott.
Tofu? Vad finns mer?
Vad är allt gjort av och vart får man tag på det?
Värd på Choklad iFokus

Kul att du tagit det här steget! Låt inte dina föräldrar (eller någon annan heller för den delen) stå i vägen för ditt beslut! Det är ditt liv, din kropp. Det är du som bestämmer! Välkommen till Veg*n-familjen!
Tänkte skriva en lista, andra är mer än välkommna att fylla och och rätta mig om jag har "fel" :)
* Quorn är gjort på en svamp+äggvita, den kände du till.
* Tofu (som du också nämnde) är gjort på sojabönor. Finns i olika versioner, rökt, marinerad, naturell. Man kan ha det till allt möjligt, som "kött" i en maträtt (men marinera ordentligt!), som "äggstanning" i en paj, pålägg, "råa" bitar i en sallad etc etc etc
* Sojakött - finns i masa olika "versioner", t.ex. sojakorv i frysdisken (tror inte den är vegansk dock men struntsamma), finns även torkad som man först skjuder i vatten och sen marinerar och steker/grillar/wokar etc. Jag handlar mina på goodstore.se (i deras butik på söder i sthlm)
* Seitan, som är gjort på gluten på nått sätt, har inte koll på hur man gör den tyvärr.. Har aldrig ätit det heller så vet inte var man köper det om man köper själv.
Det är dom jag kommer på nu på rak arm, sen kan man göra egna biffar och färser av bönor, linser och andra baljväxter :)

Googlade lite och hittade nått som heter "tempeh" har aldrig provat det själv, nån annan som kan berätta lite?
#1 Tack så jättemycket :) Hade tänkt göra lite kikärtsbiffar och sånt och frysa in så man har också, sen läste jag om seitan och hur man gör det på veganens blogg. Ska ge mig på det nån dag :)
Värd på Choklad iFokus
Hälsans kök har massa, men tycker det är lite tråkigt så brukar göra mycket eget. Det är trist när man som vegetarian har ett utbud som ser precis likadant ut som kött :)

#4 Javisst, men det är ett enkelt sätt att prova vegetarisk mat, börja med sånt man känner igen, kan kännas överväldigande att byta ut husmanskosten mot exotiska recept plötsligt. Man får ta små steg och utforska den veg*nska-världen :)
texturerat sojaprotein, sojagranulat i olika former, tzay är väl också vanliga och rätt lätta att få tag i.
Här finns information om sojaprotein i olika former som färs och liknande.
Qourn innehåller ägg vet du va? =)
#6 vart kan man få tag på sojagranulat? Jag har aldrig lyckats hitta det ><
Sojagranulat kan man göra själv det är egentligne bara krossade sojabönor texturerad sojaprotein kan man köpa lite överallt, Seitan är också en bra köttersättare och görs genom att man tvättar ur stärkelsen ur mjölet och får en gummiaktig konsistens.
Här kommer några länkar där du kan köpa texturerat sojaprotein i olika former som färs, bitar, file m.m.:
http://www.vegshop.se/ (under texturerat protein där har du det)
Annars finns http://www.halsosport.se/ där du kan kolla vart de säljer det också.
tackar
Här är en bra artikel om ersättning till kött:
Trevligt att du ska bli vegetarian :)
Själv gillar jag inte alla de produkterna som ser ut som och försöker efterlikna kött. I början när jag var vegetarian åt jag dem, men nu tycker jag bara det är läskigt likt kött.. Däremot tofu och sojaprotein (i viss mån) äter jag. Annars blir det mest "naturligt" - linser, bönor och andra baljväxter.
Tyvärr innehåller qourn äggvitepulver där äggen kommer från burhöns, visserligen påverkar det inte mig då jag verkligen inte gillar smaken men ändå. Sedan finns äggvitepulver i en hel del färdiga (frysa) sojaprotein som ex. bullar, biffar, bitar osv osv.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus