Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etiketthälsa
Läst 12842 ggr
chocomian
0

Anemi (järnbrist) ?

Har blivit påpekad några gånger under senaste månaden att jag är mörk under ögonen och ser allmänt blek ut (blekare då tydligen än i normala fall och jag är året om blek pga hårfärgen).

Kollade upp anemi/järnbrist via google och upptäckte en hel del som stämde överens med hur jag mått senaste tiden.

Sover runt 8-13 timmar under natten och timmar mitt på dagen sammanlagt under 24 tim, vilket jag aldrig brukar klara av innan jag blev vegetarian.

Har "Mitt Val Vegetarian" hemma, dock varit dålig på att tadem regelbundet.

Funderar på att boka tid för att kolla mitt HB-värde och se om man kan få någon ev hjälp om tabletter.

Någon som har haft liknande eller är i samma sits?

Blev rejält rädd när jag läste "Den enda generella behandlingen för anemi är blodtransfusion som dock på grund av flera negativa konsekvenser mest används i fall med svår och oftast akut anemi, med mycket lågt hemoglobinvärde (lägre än 60-70 g/L)."

HannaM
0

Jepp jag har en rätt ordentlig järnbrist, senast låg hb på 99. Dock är den vanligaste behandlingen järntabletter eller flytande järntillskott om man har en "normal" järnbrist dvs en som inte är akut eller riktigt skadlig. När mitt hb var på 88 funderade dom på att ge mig blod men det blev inget, i din text står det att det används när man kommer neråt 60-70 och jag lovar, man är inte så fungerande då, du ligger förmodligen högre än så=) Man är bra yr och seg och trött och har huvudvärk redan när man ligger runt 90.

chocomian
0

Åh tack, det lugnade mig lite mera.. med tanke på min ångest och alla mina fobier, så kämpar jag rejält med att inte överreagera och få någon panik/ångestattack nu ikväll bara för jag upptäckte detta, men svårt :(

Ska se när jag kan få tid att kolla upp det, tur jag åtminstonde kan ta hb-värde, då jag absolut inte kan ta vanligt i armen :\

*dricker blåbärssoppa ikväll för fullt* (a)

HannaM
1

Kolla upp det så kommer du få rätt hjälp av läkare på vårdcentralen=) Har du järnbrist blir du säkert rekomenderat järntillskott av något slag samt att äta järnrik mat. Det kommer troligen lösa sig bra.

Pehpsii
0

Jag fick faktiskt en klapp på axeln när jag var på blodcentralen för jag hade så bra värden på järn - "trots att du är vegan!"

JAg äter väldigt mkt hirs istället för ris t.ex som är rikt på järn, sen tar jag järntillskott den veckan jag har mens (för vi blir ju av med en hel del lagrat järn då) och annars tar jag bara mitt val vegetarian och om jag vart slarvig med maten tar jag en b12tablett ibland.

Jag har också en ångestsjukdom så jag förstår vad du menar, men det är nog inte så farligt om du bara är trött och har ringana där, det är ju väldigt tidiga symptom som även bara kan betyda att du kanske vart stressad eller sovit för mkt (kroppen reagerar på det också!) eller någon annan yttre faktor.

Tänk på att cvitamin hjälper dig att ta upp järn så sätt i dig en apelsin också!

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

sighni
0

Har du kollat ditt järnvärde? Det kanske kan lugna dig att göra det?

Sedan kan du äta järnrik kost och ev. ett järntillskott alt multivitamin/mineraltabl. så kanske du kan känna dig lugnare. Som sagt c-vitamin behövs för att ta upp järnet.

Det finns mycket järn i aprikoser, vita bönor i tomatsås, bruna bönor, cashewnötter, järnberikade cornflakes, havgregrynsgröt(fiberberikade), kokta kikärtor, kokta linser, kokta sojabönor, weetabix för att nämna något från "De gröna alternativen" av Dietist Kåre Engström och Anna-Lisa Stenudd. Där finns ett kapitel just om järn som heter "istället för järnmedicin". En lättläst bok med recept och näringslära.

Det finns dock fler böcker som är bra och du kan säkert hitta gratis broschyrer och info på nätet om näringslära. Då behöver du inte vara orolig att du har någon näringsbrist.

chocomian
0

Jag tänkte på en sak.

Jag har ju "Mitt val vegetarian" kan jag ta en sådan om dagen + nya ev järntabletter? JAg tänkte så jag inte får i mig FÖR mycket järn? :P

sighni
0

#6 Kolla på förpackningarna. Du kan äta 18 mg/dag om du är kvinna och har mens. 10 mg/dag om du är man eller kvinna och inte har mens.

Ja, järn ska inte överdoseras.

Saga85
0

Jag har för mig att det är svårt att överdosera med järn, då kroppen bara tar upp det den behöver. Men är inte helt hundra.

Tänk dessutom på att inte äta kalciumrika saker (mjölkprodukter och vissa grönsaker) eller dricka kaffe, te eller choklad när du tar dina tillskott. Dessa saker hämmar kroppens upptagning av järn.

chocomian
0

Fick nyss reda på av en vän som pratade nyss med sin dietist om det och MINST 20 mg per dag ska jag få i mig om jag har regelbunden mens dessutom, vilket jag har.

Och man kan inte överdosera det så pass mycket, utan det kommer igenom kroppen naturligt.

Ska kolla upp tabletterna Hemofer på apoteket idag, de verkar bra.

[TrevorS]
0

Tar din kropp inte upp så mycket järn så kan du göra såhär, gå till en life/hälsobutik och köp Granatin (en tablett motsvarar ett granatäpple) det kostar lite men det blir ca 1-2 kr tablett så det är inte så dyrt i längden.

[TrevorS]
0

GRANATIN:

>>shoppen<<

Det blir lättare för kroppen att ta upp järn när man äter granatin.

sighni
0

#9 Hemofer är ok. Det preparatet ska vara skonsamt för magen också.

chocomian
0

Var och köpte Hemofer i förmiddags och tagit 2 tabletter idag (18 mg järn) så vi får se hur jag känner mig om jag inte är så extremt trött och hängig och blå under ögonen,

HannaM
0

#12 Ska dom? Jag har hört att dom är sådär för magen.. Niferex däremot är lindrigare. Fick det utskrivet av min läkare när jag vägrade ta "dom vanliga" eftersom jag haft problem med trög mage under sommaren. Undrar om hemofer är humm.. äh går på högkostnadskortet för niferex gör det inte.

sighni
0

#14 Apotekaren sa att Hemofer var skonsamma mot magen. Nej, det går inte på högkostnadsskyddet. Jag hittar inte hemofer i FASS. Jag vill minnas att det finns två sorter av hemofer. Den andra har något tillägg som jag inte minns nu. Kanske C-vitamin?  Durofen gör det däremot fast då ska man nog ha konstaterad järnbrist. läkaren kan skriva ut det också.

[Wera]
0

Jag är rätt blek och mörk under ögonen men aldrig tänkt på järnbrist, jag brukar ibland (inte så ofta då det är svårt att få tag på för oss och det är dyrt) dricka en slags "juice" med vitaminer och frukt från hälsokosten som innehåller järn men det häjlper inte såå mkt, kanske lite. Men sen kan det också vara för jag kanske har tunnt skinn under ögonen.

Men när jag sov och rörde på mig mer när jag var bortrest i Mallorca så minskade det lila under ögonen :) så mkt sömn och vatten är nog bra.

Btw blir man blek för man får i sig för lite järn? Jag har varit blek typ hela mitt liv och blir aldrig solbrun… och varit vegetarian hela mitt liv också.

Sarah
0

Själv dricker jag blutsaft just nu, ätit dåligt hela sommaren och behöver pigga på mig lite. Tycker att det fungerar bra!

HannaM
0

#17 Den sägs vara kanon men flytande saker som inte smakar gott vänder i munnen på mig, Felaktig konstruktion på mig=p

Sarah
0

Tycker inte att den är äcklig. Visst inte smaskens smaskens, men funkar.

sighni
0

#16 Sömn och vatten är alldeles utmärkt. Motion också. Vissa av oss nordbor är bleka naturligt och blir inte bruna utan brända i solen. Är det så har hjälper inte järnmedicin.

HannaM
0

Fast är det inte gott går det inte. Jag dricker bara vatten mjölk te och juice.. allt annat är läskigt och går inte ner=p Ja kinkig på dricka.

Sarah
0
HannaM
0

På tal om järnbrist och anemi, är det någon som vet vad dom mer långsiktiga effekterna är? Det enda jag hittar är symptomen, man blir yr får ont i huvudet och blir trött och blek. Men händer det något om man knatar runt med anemi länge? Påverkas övriga kroppen?

TereseE
0

Jag hade järnbrist när jag var gravid (trots att jag ush och fy åt kött under den perioden). Blev jättetrött och hängig men började ta Niferex och det vände direkt.

Nu äter jag lacto ouvo vegetariskt och tar Mitt Val Vegetarian och känner inte av någon järnbrist. Försöker dock få i mig allt jag behöver även utan tillskott från piller.

Pehpsii
0

#24 får jag fråga varför du valde att äta kött under graviditeten?

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

[Anunnaki]
0

Om du är vegan måste du ta vitamin B12 som tabletter, Behepan heter en av sorterna. Gör du inte det så får du lågt hb-värde och känner dig trött och eländig. B12 är en vitamin som behövs för att kunna ta upp järn, intrinsic factor tror jag det heter. Allsidig veganmat med mycket bönor och linser plus mörka bladgrönsaker och grovt bröd som jäst länge brukar ge tillräckligt med järn.

sighni
0

#26 Den där faktorn finns i tarmen och är nödvändig för att kunna tillgodogöra sig B12. Därför är det bra att äta B12-tabletten på kvällen.

sighni
0

C-vitamin hjälper kroppen att tillgodogöra sig järn. Så järn+c-vitamin är en bra kombination.

#23 Anemi/järnbrist verkar kunna ge många problem. När jag letar hittar jag en mängd åkommor/problem bl.a. irritabilitet, nedsatt fysisk prestatinsförmåga, försämrad inlärningsförmåga, nedsatt infektionsskydd, nervositet, sömnlöshet, nedsatt aptit, matsmältningsbesvär, stress, njurskada, myrkrypningar i benen. Låga järnvärden ska kunna sätta ned sköldkörtel- och binjureaktiviteten.

Över 100mg/dag innebär risk för förgiftning enligt Peter Wilhelmsson i boken "Friskare liv med rätt kost + vitaminer och mineraler. En uppslagsbok i tillämpad näringskunskap".

HannaM
0

#28 Tack.. då vet jag varifrån problemen kommer…  har problem både med myrkrypningar, infektioner, sömnen och matsmältningen…

sighni
0

#29 Du kan ju prova järnmedicin ett tag. Sedan är det nog bäst med en läkarkoll.

HannaM
0

#30 Jag vet att jag har anemi, hb låg på 99 senaste kollen och har varit och ciskulerat någonstans där itrakterna ett par månader. Däremot är det inte utrett om det är järnbrist eller något annat men det troliga är järnbrist. Har tabletter hemma men… jag jobbar på att motivera mig att ta dom=)

sighni
0

#31 Jag hoppas du kan motivera dig att ta dina järntabletter. Äter du B12-tabletter också?

HannaM
0

#32 Ser inget behov av det, dricker rätt mycket mjölk och äter ägg.

sighni
0

#33 Ok.

Clariiz
0

Jag äter både mitt val vegetarian och 2 järntabletter om dagen..

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

isabelle_
0

Du kan också bara ha tunn hud under ögonlocken, det har jag.. Dom har tatt varenda litet prov på mig. Har alltid haft det..