Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettmatprat
Läst 51387 ggr
Elipowe
9

Kyckling arom = Samma som kyckling ?

Hittade ett gammalt snabbnudel packet i skafferiet. Nudlar hade varit ruskigt gott. På baksidan står där:

"Ingredienser: Nudlar, 6% buljongpulver salt, smakförstärkare (E621), socker, risstärkelse, kycklingarom och torkad salladslök."

Är det ett big no no som vegetarian, kan jag lika bra ta en kycklingfile ? :o *försöker vara skämtsam*

[TrevorS]
1

Det beror på vilket paket, stött på asiatiska, när jag kollade upp dem var kycklingarom som de kallade det för jäst som inte blir aktiv och ger ifrån sig lite köttig smak, liknande b-jäst.

Men eftersom jag inte vet vilket märke du har kan jag inte kolla upp.

Däremot Fläskarom, Fiskarom och Biffarom är inte veganskt.

Skriv märket så ska vi se om vi kan få fram något, i värsta fall får man ringa eller e-posta de som tillverkat dem.

[TrevorS]
0

Skriv bara märket här så ska vi se vad vi får fram för information om den. =)

Elipowe
0

Jag har ingen aning vad det är för märke !

Men den säljs på Netto ! Grå förpackning. När vi ändå är igång, Eldorados ?

[TrevorS]
0

Det tar några dagar men jag ska kolla upp det. =)

Elipowe
1

Tackar! :)

pyromanen
0

"Buljongpulver" (om det är kycklingbuljong) är väl vätska från kok av kyckling som kokts till vätskan ångat bort eller?

[TrevorS]
0

#6. Buljongpulver är kycklingbuljong i pulverform. Det är oftast resterna på skeletten man låter dem koka loss och skrapar av och låter det koka ihop till en massa om jag inte fått informationen helt fel.

Men just kycklingarom är oftast B-jäst eftersom det anses ha en liten smak av kyckling.

isabelle_
0

#7 Det där äcklade mig..

[TrevorS]
1

#8. Jo men det är så det går till när man frågar brukar jag svara om jag kan. =)

[TrevorS]
0

De ska återkomma senare idag med vad de kallar för kycklingarom, hon var tveksam men trodde inte det var kyckling men vi får snart svar och då återkommer jag.

[TrevorS]
0

ELDORADO = Inte vegansk, står det bara kryddor efteråt och inte något innehållsförteckning skulle jag inte ta det, hon sa att 2 av deras andra kryddor kan innehålla köttsaft.

Det är kycklingsaft i kycklingaromen som de kallar det för.

(Aldrig hört talas om kycklingsaft innan)

pyromanen
0

"Kycklingsaft" kan få t o m en köttätare att äcklas! :-)

[TrevorS]
0

#12. Man dricke inte den sortens saft det är vätskan som rinner ur kycklingen när den steks, Tina på tv säger oftast, kycklingen är klar när saften är vit när man pressar ur den. =)

pyromanen
0

jo, det fattar jag.

Elipowe
0

Tackar ! :D

[TrevorS]
0

#15. Det var så lite så. =)

SussieSt
0

Jäkla bra info!