Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikett: allmänt
Läst 4514 ggr
snurro89
0

Svara på några frågor...

Jag tänkte skriva ner ett par frågor, som ni kan få svara på ^^

När blev du vegetarian?

Varför blev du vegetarian?

Har du mått bättre/sämre sen du blev vegetarian?

till sist, Om du skulle tipsa någon om att bli vegetarian, vad skulle vart dina anledningar då?

snurro89
0

När blev du vegetarian?

När jag var 12 jag är 14 nu.

Jag tycker inte om köttindustrin.

Har inte märkt någon speciell skillnad, förutom att jag äter med gott samvete mestadels, Jag äter inget djur lixom Och det är ändå jättegott!

till sist, Om du skulle tipsa någon om att bli vegetarian, vad skulle vart dina anledningar då?

Om fler blir vegetarianer, Är det bättre för miljön Trorjag. Plus att Köttindustrin är inte alltid så bra!

Saga85
0

När blev du vegetarian?

-96. Åt dock kött under nästan ett år, 2000, och blev veg igen 2001.

Första gången för att jag var nyfiken då några i min omgivning var det, andra gången efter ett nyhetsinslag om köttindustrin.

Nej, inte vad jag märkt.

Jag skulle nog inte tipsa någon om det, utan helt enkelt laga en god veg-måltid till den Glad

destroyed
0

När blev du vegetarian?

För några veckor sedan..

Jag blev vegeterian mest för att jag inte tål kött längre, jag mår bara illa dock så har jag alltid föredagit att äta veg. innan men har aldrig kunnat tagit steget innan därför att släkten är så emot det så de accepterar det aldrig.

Jag mår mycket bättre och orkar med mer:)

miljövänligt, billigt och gott!

Saphir
0

När blev du vegetarian?

ca 2 år nu

Hatar köttindustrin och äter inte mina livskamrater

Känner mig friskare…

Miljövänligt, att göra det rätta, hälsosamt :)

Creation
0

När blev du vegetarian?

När jag föddes, år 1994.

För att mina föräldrar var vegetarianer. Men jag väjer att fortsätta vara vegetarian för att det känns bäst så.

Jag har alltid mått bra av min kost. ;-) Jag skulle må dåligt psykiskt och kanske även fysiskt(då min kropp inte är van vid det) ifall jag skulle vara tvungen att börja äta kött.

Jag brukar inte tipsa folk om att bli det. Jag tycker att det är deras eget val att göra. Dock kan jag berätta för dem varför jag vill fortsätta vara vegetarian:
- För djurens skull
- För mijöns skull
- För min kropps skull
- För mitt samvetes skull

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Tove-
0

När blev du vegetarian?

för någon månad sedan

Har alltid känns mig taskig mot djuren då jag ätit kött, men droppen som fick bägaren att rinna över var ett uppslag i dn om hur grisar behandlas. Men det hade nog inte dröjt länge innan jag bytt till vego-mat utan det där uppslaget i alla fall, det kändes helt enkelt inte rätt att äta kött

Jag mår bättre psykiskt!

Jag vet inte riktigt, men som de flesta andra har skrivit: bättre för miljön och såklart för djuren. Och blir man vegeterian så stödjer man ju inte den hemska köttindustrin.
Men om folk inte vill bli vegeterianer så uppmuntrar jag dem att åtminstone köpa ekologiskt kött!

Nyfiken på vegansk styrketräning? Då kan du kika in på min blogg http://veganlifting.blogspot.se/

[TrevorS]
0

När blev du vegetarian?

När jag var 14 år (slutade äta rött kött många år innan, åt kyckling men slutade med det då)

För att jag inte klarade av att äta kött mådde dåligt av det.

Jag har mått bättre även blivit frisk från en sjukdom de sa att jag omöjligen skulle blivit av med på grund av maten (men tror fortfarande det var maten som gjorde det)

Jag vet inte om man ska tipsa runt folk och tvinga de att bli vegetarianer, men kan väl säga att jag tycker man ska ha lite koll på hur djuren har det och att man blir mycket piggare av att inte äta kött utan äta från det gröna. =)

Tove-
0

En liten fråga till er som säger att man inte ska tipsa folk till att bli vegeterianer, varför ska man inte det?

Jag tycker att det är bra att kunna hjälpa folk att hitta ett bättre sätt att äta. Såklart ska man ju inte tvinga folk till något de inte vill, men att bara tipsa är väl inget dåligt?

Nyfiken på vegansk styrketräning? Då kan du kika in på min blogg http://veganlifting.blogspot.se/

Creation
0

#8 Jag tror att tips kan missuppfattas som försök till övertalning(vilket skulle kunna bidra till fördomar om vegetarianer, osv). Och personligen skulle jag inte uppskatta ifall någon som äter kött skulle försöka övertala mig till att äta kött också.

Jag svarar gärna på frågor om min kost, ifall någon undrar, och berättar gärna om hur min vegetariska kost påverkar min livsstil och hälsa. Det är ett bra sätt att sprida kunskap om vegetarisk kost, något som kanske kan få folk intresserade av att ändra koststil, samtidigt som man inte lägger någon press på dem att bli det.

Att direkt tipsa "det här och det här är bra med att vara vegetarian, du skulle kunna bli det pga det här och det här"… nej, det gör jag inte och planerar inte att göra heller. Av någon anledning känns det som att det lägger större press på personen än det andra sättet jag nämnde gör…

Tove-
0

#9 Hmmm, vet inte riktigt om jag håller med där. Mina erfarenheter säger mig att så länge man inte går till överdrift så kan människor tänka sig att lyssna på vad man har att säga och till och med överväga om man har rätt.

Om någon till exempel skulle säga till mig att "du kanske skulle äta kött medan du växer" skulle jag inte ta ett dugg illa up, men om någon skulle säga något i stil med "om du inte äter kött kommer du att stanna i växten för att du får i dig för lite proteiner" skulle jag kanske bli irriterad. 
Det första exemplet skulle nästan göra mig lite smickrad eftersom att det skulle kännas som att personen brydde sig om mig, och det låter inte heller som om hon/han förklarar för mig vad jag ska och inte ska göra. Men exempel 2 skulle jag uppfatta som kränkande eftersom jag skulle uppfatta det som att personen tycker att mina kostvanor är dåliga och att jag inte vet vad jag sysslar med.

Creation
0

#10 Mja, reaktioner varierar väl från person till person.

Clariiz
0

**När blev du vegetarian?
**När jag gick i 6 an, så jag var 12år.

**Varför blev du vegetarian?
**Jag har aldrig tyckt om kött eller fisk, och efter att jag och min syster "provat" för en vecka kände jag att jag mådde mycket bättre så min provvecka håller fortfarande på :P
Jag åt kyckling några få gånger efter med slutade med det ganska snart efter. Nu är jag 15 år.

**Har du mått sämre/bättre sen du blev vegetarian?
**Båda skulle jag säga..
Först hade jag brist på allting, orkade inget, blev deperimerad, var ständigt kritvit. Men nu mår jag nog bättre (:
Men inte exemplariskt då jag fortfarande inte äter allt jag borde..

**till sist, om du skulle tipsa någon att bli vegetarian, vad skulle vart dina anledningar då?
**Det känner jag är ett personligt beslut, eftersom man trots att förändrar hela sin livsstil.
Dock brukar jag säga till mina vänner att prova vegetariskt. Säga att man känner sig fräschare, att det är bättre för kroppen, natur och miljön osv.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Abico
0

**När blev du vegetarian?
**12/12-07 (14 år gammal)

**Varför blev du vegetarian?
**Det var nog både därför att köttet äcklade mig och för att "djuren är mina vänner". Sen var det lite coolt att vara udda och käka veg ;)
Idag handlar det mer om miljöskäl och att jag inte vill bidra till det sätt på vilket man idag föder upp och dödar djur för mat.

**Har du mått bättre/sämre sen du blev vegetarian?
**Jag skulle tro att jag mått bättre. Det känns fräschare att äta vegetariskt åtminstone.

**till sist, Om du skulle tipsa någon om att bli vegetarian, vad skulle vart dina anledningar då?
**Jag har slutat att försöka övertyga människor till höger och vänster, det var helt klar fel sätt att gå tillväga på eftersom ingen nappade ;) Men om någon är intresserad så berättar jag gärna varför jag blev vegetarian och vad jag tycker är så bra med det. Tex. då att det är bättre för miljön att äta mindre kött och att spenatpaj är jättegott ;P

Hanna