Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettallmänt
Läst 8600 ggr
[ouioui]
0

Varför man inte ska äta köttargument

Heej!!

Skulle gärna vilja ha några bra argument om varför man inte ska äta kött.

Jag blev vegeterian för ca 3 år sedan och det höll i ca 1,5 år, jag var blev tvungen att avbryta det när jag inte hade så mycket erfarenhet av vegetarisk mat och så….
Jag skulle bli otroligt tacksam om jag kunde få några argument om varför man inte ska äta kött, i hopp om att jag kan övertala mina föräldrar till att jag vill bli vegeterian igen och så Glad

Ha det bra
Kramar

[TrevorS]
1

Rött kött är beroendeframmkallande, man ökar risken att få diabetes och tarmcancer bland annat. eller vad vill du veta mer?

Man mår oftast bättre och piggare om man inte äter animalier.

[ouioui]
0

Tack så mycket. Det låter superbra =D Om du skulle ha något mer på lager så får du gärna dela med dig ^^

Kramar

Abico
0

Miljömässigt är det bättre att inte äta kött. Och sedan finns det såklart mängder med "djuren är våra vänner" argument också :P

Hanna 

Ulf-S
2

#1: Hur är kött beroendeframkallande? Att det ökar risken för diabetes och tarmcancer är bara nys.

Har någon förresten läst The vegetarian myth?

Den diskuteras även här.

Jag anser självklart att man kan äta en väldigt hälsosam kost som vegetarian, men man bör vara medveten om att det inte är helt problemfritt.

[TrevorS]
0

#4. Tycker du ska läsa lite under vegan.ifokus.se där står det lite mer om 2 gamla veganer/vegetarianer ena dog i åldern 107 år och den andra lever och är över 80 som varit vegan i hela sitt liv.

[ouioui]
0

#5 ---> Wow, det var inte dåligt =P

Kramar

Ulf-S
2

#5: Vad vill du säga med de hänvisningarna? Jag vet att människor kan leva långa och friska liv som vegetarianer, det är inget jag har ifrågasatt.

[TrevorS]
0

#6 tack.

#7. Du får forska lite så ser du man kan hitta från båda sidorna de som säger att man inte mår bra och dör i förtid men det finns visningar som visar att man lever längre som vegan/vegetarian.

Just nu kan jag bara informera har alldeles förmycket projekt på gång, har min kokbok, 2 remixskivor på gång så det kommer ta lite tid innan jag kan få upp mer information men läs lite under vegan.ifokus.se i artiklarna finns det hänvisningar och fakta m.m.

Ulf-S
2

Jaha.

Du verkar sikta in dig på att bevisa något helt annat än det frågeställningen gick ut på?

Det jag gärna vill poängtera är att det inte är så självklart etiskt, hälsomässigt och miljömässigt försvarbart att vara en vegetarian som förlitar sig på storskalig odling och bearbetning av mat, jämfört med att vara köttätare.

Vi måste alla äta och när vi bestämmer vad vi ska äta bör vi ha så mycket information som möjligt att basera de besluten på. Jag stöder helt och fullt den som väljer bort animalier. Däremot tycker jag inte att det är OK att sprida myter och halvsanningar.

isabelle_
0

Tillexempel har man lättare för hjärt & kärlsjukdomar om man äter kött.

Ulf-S
2

#10: Det har aldrig bevisats, trots många försök. Forskare idag är rätt så överens om att det är inflammationer som i grunden orsakar hjärt- och kärlproblem.

Orsakerna bakom inflammationerna kan naturligtvis diskuteras. Troligtvis är det en kombination av inflammationsdrivande fetter (omega 6) och högt blodsocker/höga insulinnivåer som skadar hjärta och kärl.

Det är inte en slump att diabetiker särskilt ofta drabbas, speciellt då typ 2 som ofta har högt blodsocker och höga insulinnivåer samtidigt pga insulinresistens.

Omega 6 finns i "moderna" oljor som t.ex. majsolja, sojaolja och förstås margariner som tillverkas av oljorna. Även kött som föds upp på spannmål innehåller en högre halt omega 6 än kött från gräsuppfödda djur. Nu är det inte så att vi ska undvika allt omega 6, det vi bör sträva efter är att hålla en någorlunda jämn balans mellan omega 3 och omega 6: båda är livsviktiga fetter.

Så visst, kött från konventionellt kraftfoderuppfödda djur är troligtvis sämre för oss jämfört med gräsuppfött kött, men att det är så pass dåligt att det leder till hjärt-/kärlsjukdom har inte bevisats.

Personligen undviker jag allt konventionellt spannmålsuppfött kött.

isabelle_
0

Det är för mycket fett i kött -> Hjärt & Kärlsjukdomar, det är vetenskapligt bevisat.

Ulf-S
2

#12: Det har jag missat fullständigt i sådana fall. Har du en länk kanske?

isabelle_
0

#13 Tyvär inte, men många som är i riskgruppen rekommenderas att äta vegetarisk-kost.

Ulf-S
2

#14: OK… Jag bjussar i alla fall på en länk som sågar den obevisade fetthypotesen och en video

[TrevorS]
0

Ulf-S, det dijete säger här stämmer rätt bra, dessutom var jag med min arbetskollega som opererade sig för tarmcancer vilket doktorn sa var vanligt om man äter mycket kött, hennes mat bestod av nästan bara kött och lite pasta/ris och grädde.

Jag har hänvisat till några artiklar där världens älsta vegetarian 107 år gammal under vegan.ifokus.se

RÖTT KÖTT GER CANCER - SvD

Här har vi en till från SR

RÖTT KÖTT ORSAKAR CANCER

[TrevorS]
0

Jag har även en nära vän som blivit av med sin cancer av att bara äta veganskt.

Även en kompis som lider av kronisk magverk blev frisk och slipper äta massor av tabletter genom att bara bli vegetarian.

Ulf-S
2

TrevorS, länkarna du hänvisar till säger tyvärr inte så mycket om typen/kvaliteten på undersökningarna.

Uppfattningen om att en hög köttkonsumtion orsakar tarmcancer baserar sig på dåliga epidemiologiska studier. Epidemiologiska studier förklarar inte orsak/verkan (de kan däremot ge upphov till hypoteser) men resultaten tolkas gärna och publiceras som om de vore fakta. Tyvärr.

Does eating meat really increase our risk of colon cancer tyder på att vegetarianer har en avsevärt högre risk än köttätare att drabbas av tarmcancer.

Ulf-S
2

#17: Jättebra för dina kompisar! Funkar det för dem är det bara att applådera!

Själv mår jag bättre än någonsin och har blivit av med mina magbesvär sedan jag uteslöt saker som bönor, spannmål och frukt. Jag mådde aldrig särskilt bra när jag var vegetarian/vegan.

[TrevorS]
0

Då kanske det är att du fått förlite grönsaker och bönor när du var yngre är oftast det vanliga problemet för att kroppen ska lära sig, om man äter mycket bönor som barn kan man ha flera års uppehåll innan man äter det igen. Det är samma sak om man äter främmande kött från ett annat djur än man är van vid.

Man kan vara överkänslig mot bönor, soja och liknande även mot kött, jag tål inte kött.

Ulf-S
2

#20: Spekulera gärna om det roar dig. Du har fortfarande inte svarat på hur kött är beroendeframkallande…?

[TrevorS]
0

#21. Det är precis som koffeinberoende. =)

Får man fråga varför du sitter och säger emot alla här på sidan? Konstigt att du säger att de studier de gjort och du fått hänvisningar till säger inte är giltliga men allt du skriver är rätt och giltigt, det låter som du tycker en sak och det är helt okey att du tror att det är så bra och nyttigt med kött det är upp till dig. Och mycket tråkigt att du får magbesvär av grönsaker, spannmål och frukt och bara kan äta kött.

Du kanske saknar något i din matsmältning, det är vanligt men inte stött på något för just grönsaker, däremot är jag överkänslig mot stenfrukter (jag har mycket matallergier). Men det finns mycket stöd du kan få om du söker in till sjukhuset, det kan bli allvarligt om man inte får i sig alla vitaminer som du inte får i dig från kött och mjölk.

Ulf-S
2

#22: Jaha. Köttberoende liknar kaffeberoende… Låter märkligt.

Dina länkar är tidningsreportage som saknar direkta källhänvisningar. I åtminstone en del av mina länkar finns det hänvisningar av följande typ: 1. Truswell AS. Meat consumption and cancer of the large bowel. Eur J Clin Nut 2002;(suppl 1):S19-S24

Det är enklare att verifiera ett påstående om det finns en källa. Förstår du skillnaden? Det är inte OK att använda junk science, eller lösa påståenden, som bevis för sina påståenden.

Varför tror du förresten att jag bara äter kött och mjölk, eller att jag får magbesvär av grönsaker…?

Det är sött du bekymrar dig över mitt vitaminintag, men jag kan försäkra dig om att jag får i mig allt jag behöver i den vägen.

isabelle_
0

Det är bättre för både miljön & hälsan, byt ut köttet minst en dag i veckan räcker för alla som inte är vegetarianer/veganer så kommer din kropp må mycket bättre. Det rekommenderar alla läkare & hälsokostexperter, om inte det är sant då är inget i hela världen sant.

[TrevorS]
0

#24. Det kan stämma, man ska även om man äter kött variera sig med vitt och rött och liknande. =)

Sarah
0

Det är helt ok att säga emot folk här på sidan ;) diskussioner är mycket välkomna så länge man inte går till personangrepp. Tycker också att det är viktigt att hänvisa till vetenskapliga artiklar om man har stora påståenden.

Själv har jag insett att miljöfrågorna är de enklaste argumenten att ta upp med folk som äter kött. Kolla ex under länkarna, där finns det hänvisat till ex "livestocks long shadow" from FAO

Tove-
0

*Med risk för att låta lite irriterande*

Ni kanske ska ta diskussionen om hjärtproblem i en ny tråd, så att "ouioui" kan få fler argument?

Nyfiken på vegansk styrketräning? Då kan du kika in på min blogg http://veganlifting.blogspot.se/

JennyWalker
0

Varför då? Det rör ju de påstådda argumenten?