Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettlivsstil
Läst 4557 ggr
razina
0

Idag blev jag vegetarian ;)

Japp, nu har jag bestämt mig för att bli veg igen :) Åt vegetariskt men fågel och fisk för några år sen och nu har jag bestämt mig att börja igen. Dock tänker jag utesluta fågel och fisk denna gång.. Kommer dock äta mjölk, ägg, ost osv. Men ingen kött.

Dessa halvfabrikat som finns är ju superdyra, vad äter ni för att hålla ner kostnaderna lite? Linser och bönor är ju billigt, men är det inte svårt att hitta varierande rätter? :)

Min sambo är inte veg och kommer inte bli heller, så ni andra som har det så, hur gör ni med matlagningen? Sambon har inget emot att äta vegetariskt ibland, och ibland kan jag ju göra olika till oss. T ex vanlig korv till honom och sojakorv till mig. Hur löser ni det för att det inte ska bli så dyrt och slippa laga två rätter varje dag? :)

Undrar också vad det är bra att äta för tillskott.. Nu äter jag Mitt Val Kvinna, och kommer köpa linfröolja idag för att få de nyttiga fetterna. Är det något mer som är bra att ta?

Tips och råd uppskattas :)

Saga85
0

Kul med ännu en vegetarian Glad

För att få det billigare kan man ju se till att göra egna korvar, biffar och bollar på linser, bönor eller tofu som man fryser in. Det finns även torkat sojakött som finns att köpa till en billigare peng än halvfabrikat. Detsamma gäller f.ö. även diverse bönor - torkade i storpack (som man lägger i blöt och kokar själv) är billigare (och godare).

Att göra två rätter behöver inte vara så väldigt mycket svårare än att göra en rätt. När jag var yngre brukade jag ta det jag ville ha, sedan la min mor till köttet som skulle i grytan/salladen/pytten/soppan, och jag kunde fixa slutklämmen på mitt.

destroyed
0

Min kille var sån i början men sen ville han smaka mer och mer ock tillslut sa han att han också var veg.:)

svartgronabrigaden
0

Gött med en till :)

Se upp för ostar dock med löpenzymer.. de är ju från hackade kalvmagar; om man nu är veg av etiska skäl (inte äta döda djur). Finns goda alternativ som Alpro Soyost, Tofuline Cream Spread, Sheese hårdostar. Cheezly hård/mjukostar… sen kan man göra egen stekost med :)

Man ska äta det man tycker om! Gör eget så långt du kan/orkar, fabriksgjort är ingen "synd" (dock kan va dyrt). Det finns även högprotein sojafärs/sojabullar osv (helveganska) i diverse hälsokost (men även ex. Hemköp i Nordstan (gbg), kostar mellan 39-50kr paketet (250-400g).

MittVal vegeterian funkar bra; sedan finns även OmniDepå - båda helvegetariska/veganska. Linfröolja är nytto. Det plus balanserad kost funkar, såvida man inte har brist av något - då kan man komplettera med annat - ex. sojaproteinshakes (de innehåller mineraler, vitaminer likväl)

HannaM
0

Tja här hemma är vi jag som äter mestadels vegetarisk och inte lagar kött överhuvudtaget. Vill maken äta något annat får han ordna det själv. Det har lett till att vi båda två äter och lagar vegetariskt.

Jag upplever inte att det är svårt att variera bönor och linser, inte svårare än det är att variera kött. Olika tillbehör, grönsaker, biffar, färs i gryto, soppor.. Kanske köpa en bra vegetarisk kokbok att ha som inspiration?

Mitt bästa tips är att koka linser och bönor själv, dom blir många gånger godare och det är mycket mer ekonoiskt.

razina
0

Tack för alla svar och tips!!

Idag åt vi hamburgare här hemma, och jag gjorde egna burgare av rinva morötter, majs, ärter och kokta röda linser. Lite kryddor och några stänk tabasco så blev de supergoda Skrattande

Har även köpt på mig vegetariska köttbullar, sojakorv och sesamnuggets så jag har ett par dar medan jag utforskar vad det finns för mat att laga :)

#3, Hushållsost och liknande, innehåller det Löpe alltså? Det visste jag inte… Obestämd

isabelle_
0

Finns ju Mitt Val Vegetarian är ju bra som ovan säger. Äter det.

#5 Det finns också veg. Löpe. Du får leta bland laktoshyllan,där finns många ostar utan Löpe. Vanlig ost som det står Löpe på är inte vegetarisk.

snurro89
0

vad kul:)^^

razina
0

Kikade på ostar i affären idag, och det är ju Löpe i nästan allting.. köpte philadelphia så länge, det var ialla fall löpe-fritt. :)

Igår blev det tacos på sojafärs, supergott, och idag blir det gröna bullar (halvfabrikat dock). :)

isabelle_
0

#8 Jag äter också Philadelpia här hemma just nu. Ska snart köpa vegetariska ostar i Göteborg med.