Vegetarisk korv
Detta är en god korv (eller burgare/boll) gjord på bl.a. bönor och grönsaker. I grundrecepten stod det cannellinibönor, men själv gjorde jag det på vita bönor. Tyvärr är jag dålig på att mäta upp ingredienser då jag mest höftar och provar mig fram, så mängden är bara på ett ungefär.
500-600 gr bönor (vita eller cannellini)
1 rödlök
5-6 champinjoner
1 näve zucchini
½ röd paprika
100 gr eller mer smulat bröd/ströbröd
100 gr riven ost
2 äggulor
kryddor efter smak
Finhacka rödlök, champinjoner, zucchini och paprika och stek tills det mjuknar. Låt svalna något, och mosa under tiden bönorna i en bunke. Vita bönor går lätt och snabbt att mosa med händerna. Blanda sedan i de stekta grönsakerna, riven ost (vegansk eller ko, gärna en smakrik sort), äggulor och valfria kryddor. Jag valde en blandning av timjan, vitlök, peppar och lite röd currypasta. Blanda sedan i (strö)bröd. I receptet stod det 100 gr, vet inte hur mycket jag själv hade i. Bara att blanda på tills "smeten" blir lagom konsistens. Det ska gå att forma till små korvar utan att det fastnar för mycket klet på händerna eller är så torr att den smulas sönder. Forma till små korvar/biffar, rulla i ströbröd eller kryddsatt vetemjöl och stek försiktigt på relativt hög värme.
Bon appétit!
_No way! Yes way!
Tänkte jag testa fast utan ost och ägg då jag inte tål det. ;P
Går säkert lika bra med vegansk sojaost/sojagrädde och sojamjölk. =)