"Bra slakterier i sverige?"
Det finns många som säger att slakterierna i sverige är bra, Och att det bara är utomlands det är dålig slakt, delvis är detta sant… Men sen när är det rätt att döda ett djur? Och djuren är rädda,nervösa och mår dåligt av hur dem får ha det. Dessutom får dem flesta bo i dåliga förhållanden. Jag besökte själv, en man som födde upp (kalkoner?) tror det var det iallafall, Dem gick runt och visst det var okej, men sen hade dem ett litet stall med typ tusen stycken som sen skulle säljas till slakt när dem var tillräckligt stora, Sen hade han lamm och får också dem hade vart på bete under sommaren (Dem ska också gå till slakt) Då när dem skulle till han som säljer djur för slakt, hade inte alla hammnat på transporten, det var ett lamm som skada benet när det försökte hoppa upp, så det fick ligga och lida på marken, Personerna som körde lastbilen brydde sig inte.
Och sen, min kommpis julia Praoade på ett ställe där dem också hade djur som sen skulle gå till slakt, Först hade dem Kalvar, en hade ett skadat ben kunde inte stå, Bonden brydde sig inte Julia trodde dem skulle hjälpa kalven, men den följande dagen låg den kvar orörlig på samma plats, julia hjälpte den o äta och så, men bonden hjälpte nog den aldrig den skulle ju ändå bara gå till slakt, o var nog oduglig för det…
Senså, var det massa höns, det låg en del döda på vissa ställen, Och sen såg julia bonden gå och slänga en halvdöd höna I en (container?) eller vad det heter… Dem hängde även upp kor, i vissa grejjer och så Vet inte vad dem skulle göra då men det var något…
Låter detta så bra eller? tänk efter!
Det går även att hitta bra köttdjursuppfödare, och om man inte vill bli vegetarian men ändå ha en rättvis djuruppfödning tycker jag det är en bra idé att stödja dem som sköter djuren bra.
I tidningen Filter var det en väldigt intressant artikel om grisuppfödning. De hade letat upp tre gårdar. En hemsk dansk där suggorna låg fixerade och knorrar kuperades. En svensk som var något bättre, men inte bra (grisarna levde inomhus på små ytor). Och en svensk gård som var en grisidyll. Grisarna gick fritt utomhus i stora hagar där de kunde böka i jorden och skutta runt och de slaktades på gården. Detta genom att de en och en släpptes in i en fålla. I ena änden fanns ett upplyst bord med mat på. När grisen gick dit och började äta fick den en stark stöt rätt in i hjärnan och dog.
_No way! Yes way!
Jag hittade f.ö. artikeln: http://www.magasinetfilter.se/magasin/filter-8-09/grillarens-dilemma.aspx
_No way! Yes way!
Slakta slaktare och bönder utan hjärtan. AAAAAaaaaarrrrrgghhhh!
(hata)