Ert bästa recept?
Jag tänkte överraska min tjej som bara äter vegetarisk mat med att fixa någon god middag till henne. Om någon här på sajten kan hjälpa mig med en riktigt god maträtt så vore jag tacksam!
Är inte själv någon kock så det skadar inte om receptet är av det lite enklare slaget. Vet dock var man kan få tag på det mesta så underliga ingredienser tror jag inte medför något problem… :)
// Staffan

Vad gillar hon? Det finns ju hur mycket som helst att välja på? Har du några tankar på vad du vill göra? Finmiddag eller något lättare och mer vardagligt?

Svårt att säga, något mittemellan kanske? :)

Jag är ju fruktansvärt förtjust i min sojafärspaj. Går ju att göra så lyxig man vill med tillbehör.
- Ett paket fryst soja eller qournfärs eller motsvarande mängd torkad sojafärs (kokt och färdig=)).
- En kruka persilja eller ett paket fryst persilja.
- Fem sex champinjoner.
- Någon typ av grädde (havre, vanlig, soja…)
- En svampbuljongtärning.
- En dryg matksed senap (jag använder stark men vilken som fungerar nog).
- En vitlöksklyfta.
- Lite kryddor, soja, salt och peppar förslagsvis.
Hacka vitlök och fräs tillsammans med sojafärs, ha sedan i hackade champinjoner. Slå på grädde, det ska bli en rätt tjock sås så inte så mycket. I med senapen och svampbuljongen och krydda med salt peppar och lite soja. Låt det koka ihop en stund och ha sedan i den hackade persiljan.
Gör ett pajskal, förgrädda och låt svalna lite. Ös i såsen i skalet. Äter ni ost så kan man toppa med riven ost, annars är det fint med skivade tomater ovanpå.
Grädda i ugnen.. ehm.. ungefär så varmt som det brukar vara när man gör paj.. varmt va?
Annars är rotfrukter i ugn med någon typ av bönbiffar och tzatsiki väldigt gott.

Åh, rökt tofu (riktigt rökt) som vi köpte på goodstore panerad i sesamfrö var riktigt gott. Till kan man ha potatisgratäng, rotfrukter i ugnen eller något anant smaskigt.
Det är gott, med quornfärs/sojafärs med tacos allt möjligt, Linsoppa, Vegetariska hamburgare, Quornfärs/sojafärs med pasta, Lasange ja m.m.
När jag vill bjuda på något lätt, snabbt och gott brukar jag köra på röd currypastagryta med ris. Har aldrig slått fel, än.
Stek upp vitkål, diverse grönsaker (paprika, minimajs, t.ex.) och tofu-, quorn- eller sojaköttbitar. När det är genomstekt häller man i en burk kokosmjölk samt vattenkastanjer och kryddar med soya och röd currypasta (läs dock på innehållsförteckningen - i vissa currypastor finns det räkor). Låt puttra några minuter och servera med ris.
Har man en mixer är det även lätt att göra egen falafel. Här är mitt favoritrecept:
675 gr kikärter
1 hackad rödlök
3 krossade vitlöksklyftor
100 gr ströbröd
2 små finhackade röda chilifrukter
1 tsk spiskummin
1 tsk koriander
½ tsk gurkmeja
1 msk hackad färsk koriander
salt och peppar (efter smak)
Bara att slänga ner allt i mixern och köra. Fördelen är att man kan göra geggan några timmar i förväg, rulla till bollar och stoppa i kylen. När det börjar bli matdags är det bara att rulla dem i ströbröd, fritera i några minuter och lägga på hushållspapper (för att bli kvitt överskottsolja). Gör dock inte samma misstag som jag gjorde första gången - hälla i olja i en kastrull, dra på full värme och vänta på att den ska koka…falafeln blev svart så fort jag sänkte ner den och rummet rökfyllt. Testa med en brödbit - när den blir frasig på en halvminut är oljan tillräckligt varm. Servera med ris eller rotfrukter (potatis, kålrot och palsternacka i ugn) och någon god sås.
_No way! Yes way!
för att underlätta matlagningen om du är ovan kan du alltid göra tacos med quorn/sojafärs..stek det dock i smör =)