Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettdjuretiska-frågor
Läst 3048 ggr
balius
0

En tanke

No offence här, bara en tanke.

Jag vet att vissa är veganer på grund av hur förjävligt djuren behandlas (vissa har flera olika anledningar förstås). Men ni som är veganer av i stort sett den anledningen, att människan plågar, torterar och utsätter djuren för enormt mycket lidande i samband med slakt.

Skulle det då inte kunna vara okej att äta det man dödat själv? Precis som djuren gör. Om man gick ut i skogen, dödade ett djur, är det okej? Rovdjur dödar ju andra djur och äter och utsätter dessa djur självklart för mycket lidande, då väldigt få bytesdjur dör direkt.

Om ni anser att det är etiskt fel också, är det då verkligen rätt att även rovdjur dödar bytesdjur i det vilda? Om alla andra djur har rätt att döda djur, varför har inte människan?

balius
0

Det här är egentligen tänkt lite som en diskussionsfråga.
Nu vet jag ju självklart att alla medlemmar här i stort sett har samma åsikter kring detta, men kan ni inte försöka vara lite öppna och liksom tänka högt om vad ni anser om denna tanke? :) Utan påhopp på mig eller någon annan givetvis.

Yeay
0

Den första tanken jag får är väl att rovdjuren som dödar bytesdjur för mat i det vilda inte har något val. De har ett annat tankesätt än oss och de flesta vilda rovdjur skulle inte ens klara sig utan kött. Dessutom har de ju inga större alternativ, de vet inte hur man avlivar på humant vis utan för att överleva får de använda vad de har.

Jag är ju vegetarian och är det främst pga djursynen och att det så ofta händer att djuren missköts, men även själva grejjen med massproduktion av något levande. Detta gäller ju även mjölkindustrin så jag är väl lite dubbelmoralisk i den frågan än men planerar att gå över till vegansk kost så småningom och försöker äta så mkt veganskt jag kan tills dess. Därtill kommer ju även miljö och andra saker jag inte har speciellt bra koll på.

Men de djuren som jagar och äter andra djur i det vilda håller ju heller inte på med massproduktion. De stressar djuren under själva jakten medans vi människor ofta utsätter djuren vi äter för stress och lidande under hela djurens liv.

Som svar på om jag anser det är okej att äta något vi dödat själva så anser jag personligen att det iaf är bra mycket bättre. Men med tanke på att vi kan tänka på ett annat sätt än djuren och faktiskt klarar oss fint utan kött så anser jag ändå att det är onödigt att döda för att få mat när vi har alternativ som fungerar lika bra.

Det får räcka för mig, är alldeles för trött för att få ner något vettigare än så idag.

Saga85
0

Jag är av åsikten att det inte spelar roll att ett djur dödas för att ätas - det är livskvaliteten under tiden djuret lever och hur det går till när det blir dags för avlivning/slakt som är det viktiga.

Så visst hade jag kunnat tänka mig att äta t.ex. viltkött. Eller kött från djur som levt ett bra, så naturligt liv som möjligt.

Dock så finns det mer anledningar till att jag inte äter kött. Den viktigaste är väl den enklaste - jag har ingen lust. Jag trivs med den vegetariska kosten, saknar inte kött någonstans och ser ingen anledning att krångla till det genom att börja lägga energi på att hitta "rättvist" kött.

destroyed
0

Jag hade lätt kunnat äta eget skjutet kött eller egen slaktat om jag visste att djuret behandlades bra eller gick i fri miljö. Jag är veg dels av hälsoskäl och sen för att djuren blir så uselt behandlade.

cokolada
0

Usch jag blir äcklad bara av att äta ngt som varit levande.. jag vet att det låter knäppt, men jag skulle känna mig som en kannibal =/ självslaktat är omöjligt för min del.tycker att djuren borde leva tills de dör av naturliga skäl

Clariiz
0

I den vilda har bytesdjuret alltid en chans att fly, och ofta blir rovdjur skadade eftersom bytet inte ger sig i första taget.

Människan däremot burar in djuren, och kommer ofta inte ens i närhet med det när den dödas. Djuret har aldrig en chans att fly och människan får inte ett minsta litet skrapsår.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[TrevorS]
0

Jag tycker personligen inte att det är okey att vi dödar ett djur inte heller en människa, som en person skrev till mig innan "ni veganer är dumma i huvudet ett djur säger inte ifrån när vi slaktar den" men snälla någon jag skulle nog visat upp den kon på marknaden om den kunde prata svenska. Skämt och sido nej vi människor kan styra men att leka gud och behandla djur som varor istället för djur tycker jag är fel även om den inte plågas så mycket innan.

Kan tipsa om vegan.ifokus.se om du vill ställa fler frågor till veganer. :)

ursäkta felstavningar men skriver detta från min telefon.