Vegmjölk som ej skär sig?
Nackdelen med sojamjölk (åtminstonde de jag har testat) är att det skär sig t.ex. i kaffe, såser eller drinkar. Finns det något bra alternativ som skär/klumpar sig mindre eller inte alls?
_No way! Yes way!
För mej funkar det bra att göra olika redningar till såser och stuvningar med både soja och havremjölk,har aldrig varit med om att det skurit sej eller klumpat. Mjölkdrinkar i mixer har jag oxå gjort utan problem med soja,havre och sesammjölk.
I Kaffe däremot har det skurit sej någon enstaka gång,men jag dricker offtast kaffet svart.
~ mayolica ~
Vad är det för märken du har använt då? Och är det något särskilt knep? Min mor skulle blanda till Bailysmix (man tillsatte mjölk och vodka), och det såg grymt skabbigt ut när hon använde sojamjölk (Tofuline). En massa klumpar bara, och man blev tvungen att röra om varje gång man skulle ta en klunk för att slippa dem.
_No way! Yes way!

Jag har en teori att om det är med kalcium så skär det sig inte..
#3 "Berikad med kalcium" står det på mjölken så teorin höll inte 
_No way! Yes way!

Med havremjölken som har en görpackning som är blå..den skär sig inte i te eller kaffe..sojamjölken är det sämre med..
#2 Det lät ju inte så kul. Jag har aldrig gjort just Baylismix, så med det vet jag inte hur det funkar. Men vanliga mjölkdringar i mixer med blandad frukt,eller eller tofuline-glass och sylt funkar bra.
Det har varit lite olika märken förr köpte jag alltid tofuline sojamjölk,det var den första och enda som fanns då. Nu finns den inte kvar längre utan är omgjord och den nya varianten tyckte jag inte om,så numer köper jag oftast Go green sojamjölk någon gång har jag även köpt alpro soja.
Jag brukar göra en helt vanlig bottenredning,smälter lite margarin och häller i mjöl och sen vispar i mjölken. Jag mäter aldrig med några mått eller går efter något recept, utan gör alltid redningar på känn.
Brukar mest använda sojamjölk till stuvning,vita gratängsåser, lassang och sånt. Någon gång har jag haft havremjölk,inget särskilt märke.
Jag tror att det är en vanesak att vispa redningar,mer än vilken vätska man använder som gör att det blir klumpar.
~ mayolica ~
Det har hänt att sojamjölk eller grädde har skurit sej i kaffet någon gång,men ibland har det gått bra dom få gånger jag har haft något i kaffet. Vet inte om det är skilnad på olika märken,men jag har för mej att det var av samma sort ,den som skar sej och den som inte gjorde det.
~ mayolica ~
Tycker du ska kolla in vegan.ifokus.se där finns det massor av information om vegansk mjölk. =)
Däremot kan jag säga att sojamjölken "Go Green" och "Alpro Soya utan socker" är helt okey att ha i utan att det särar sig.
Sojagrädden särar sig oftast vilket inte är så trevligt.
Quinoamjölk går annars bra om man ska ha det i kaffe/te. =)