Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikett: presentationer
Läst 4639 ggr
chocomian
0

Lakto-ovo-vegetarian from idag!

Hallå!

Ny här på sajten, då jag from idag/inatt bestämde mig efter lång tids fundering att bli vegetarian.

Anledningen till att jag valde just lakto-ovo är att jag delvis verkar vara laktosintolerant och då dricker jag mjölk, men låglaktos eller laktosfri. Ägg är jag inte direkt förtjust i att äta över huvud taget, så äter det mest i maträtter eller i desserter.

Och valde just att behålla ägg och mjölken, så jag ska slippa ta så mycket kosttillskott eller knappt något alls.

Så det inte blir för stora förändringar för mig, då jag både är pollenallergiker/korsallergiker plus nu då laktos/mjölkallergiker.

Har under längre tid mått väldigt dåligt av att äta djur och blivit mer motstridig att klara av det och nu fick det vara nog. Klarar inte av att äta djur.. far alldeles för illa av det och tänker på hur de mår innan och hur allt går tillväga, nej tack.

Vill gärna ha massvis med tips och råd för mig som är ny inom denna kost och suga in fakta Glad

Hennum
0

Kul med en till vegetarian! :D Bra att du tog det beslutet. :)

Mycket bönor och ärtor och linser ska du vara noga med att få i dig. Det är nog det enda jag tänker på. Så länge man äter mjölkprodukter och äggprodukter ibland så klarar man sig rätt bra utan att tänka så mycket. :)

Linssoppa är otroligt gott och nyttigt. Nog det godaste som finns.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

chocomian
0

Ah :)

Jo, det hade jag tänkt försöka få i mig mera.

Har aldrig testat linsgryta, men min pojkvän säger att det ska vara väldigt gott, så blir till att testa det :)

Tack för råden!

[Wera]
0

Åh vad bra :D *tummen upp* är själv Lakto-ovo-vegetarian, varit det hela mitt liv, efter som mamma och pappa är det (fast mamma gillar inte att äta ägg.)
Jag äter ägg, men bara i bakelser (inte stekt, kokt efter som det är äckligt, både smak och lukt.)

Jag äter (ärligt talat) inte mkt linser, bönor, får väl i mig det någon gång i veckan, mer elr mindre :P *hehe* men det är mamma & pappa som lagar maten, har i bönor i en qournfärssås i tortilla bröd med ost, ch så har vi bönor och linser i soppor.

chocomian
0

#3 Hehe aa :) ungefär som jag tänkt göra då.. ägg luktar inte alltför gott >_<

Tänkte även på det här med kosttillskott. Tar du några sådana?

Jag funderar på att köpa "Mitt Val Vegetarian", verkar innehålla det som man behöver komplettera för en "vanlig" kost :)

[Wera]
0

#4 Det enda kosttillskottet jag äter är Blutsaft som innehåller järn och vitaminer. En gång om dagen, 30min innan maten.
Köper det på Hälsokosten, lite dyrt kanske.

Sarah
0

Kul att du tagit beslutet!!

Att äta varierat och se till att blanda i proteinkällor bör göra susen. Under artiklar finns det en som heter kombinera rätt i vardagen  som Robinsnel skrivit. Det ligger på förstasidan under läsvärt.

chocomian
0

#6 Hehe tack :)

Ska kika in de artiklarna! Tack!

chocomian
0

Nu vet min familj om att jag blivit vegetarian.

Min pappa tog det otroligt bra och det blev jag väldigt glad över!!! :)

Mamma brydde sig inte utan hon förstod också osv.

Men så kom det till farmor.. "hur ska du kunna ersätta de proteriner och allt annat som finns i kött?!?!" blabla..

Jag tar just nu Mitt Val Vegetarian och försöker äta baljväxter och kombinera med grönsaker/falafel osv.. även köpt Quina filèer som jag tänkt ha till ris.

Vad ska man säga till en som tillhör den "äldre" generationen, när de ska ifrågasätta om ens proteinintag?

chocomian
0

Nu vet min familj om att jag blivit vegetarian.

Min pappa tog det otroligt bra och det blev jag väldigt glad över!!! :)

Mamma brydde sig inte utan hon förstod också osv.

Men så kom det till farmor.. "hur ska du kunna ersätta de proteriner och allt annat som finns i kött?!?!" blabla..

Jag tar just nu Mitt Val Vegetarian och försöker äta baljväxter och kombinera med grönsaker/falafel osv.. även köpt Quina filèer som jag tänkt ha till ris.

Vad ska man säga till en som tillhör den "äldre" generationen, när de ska ifrågasätta om ens proteinintag?

KastKatt
0

Vad roligt! :)

jag är också vegterian, laktosintrollerant, och äter nästintill aldrig ägg. :)

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

[TrevorS]
0

spännande det finns även vegan.ifokus.se ville tipsa. =)

Är mjölkproteinsintollerant eller vad det nu heter. =)