Animaliskt bröd?
Fick precis reda på att fabriksbakat bröd (typ allt bröd man köper) kan ha tillverkats med hjälp av enzymer som utvinns från grisars bukspottkörtlar - fosfolipas. Detta behöver inte stå med på innehållsförteckningen då det anses vara ett "processhjälpmedel" då det inte finns kvar i den färdiga produkten.
Osmakligt att man inte upplyser om detta då det ju finns vegetarianer, veganer och muslimer som inte riktigt tycker att det känns helt ok…
_No way! Yes way!
Glycerin, stearat, lecitin, benmjöl och gud vet vad kan finnas i bröd.
Fazer sägs vara helt veganska (om inget annant står). Samt Pågens bröd.
o Skogaholmslimpan :)
bakar själv. =)
#1 Fast dem sakerna är ju "lätt" att hålla koll på då det ska stå på innehållsförteckningen. Enzymer används till de flesta (alla?) färdigbröd, men om det ens står med står det bara "enzym", och inte vilken sort det rör sig om.
#3 Blir mycket godare (och nyttigare) så. Växte upp med en mor som gjorde allt bröd själv, så mycket godare! Måste lära mig baka eget bröd.
Finns ett bibelcitat som passar bra in på nutida bröd: "Varför lägger ni pengar på det som inte är bröd?" 
_No way! Yes way!
Jag älskar att baka skulle inte klara mig utan det..:) man kan variera sig så mycket mer än det som går att köpa.:)

Önskar jag hade mer tid till att baka… trist det där med animaliska enzymer… man känner sig lite lurad faktiskt
Jag försökte göra egna kanelbullar för några år sedan. De blev så hårda att t.o.m. änderna dissade dem trots att de slängdes i vattnet…
_No way! Yes way!
Vi försöker baka så mycket eget bröd som möjligt, jag tycker det är stor skillnad på gott hembakt bröd och affärens skumgummilimpor… Annars finns det enstaka bagerier/konditorier med underbart gott och lite lyxigt bröd här i Göteborg :P
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Bara jag som inte gillar hembakat bröd? Haha :)
Jag äter pågens… och lingongrova - vet dock inte vad det finns i det hehe. Det bröd jag äter mest dock är Storform - läste nyss ingredienserna och det innehåller inget "mysko" .. :P
#9 Det beror ju från bröd till bröd 
_No way! Yes way!
#10 All hembakat bröd jag ätit har jag iaf. inte riktigt tyckt om. Dock hembakat bröd på ett konditori är ju gott… :P iaf. vissa..
ÅH FY! Det är ju osmakligt, hur kan de ens göra så? Bah, inte ens bröd kan man lita på nu för tiden!
Åh, jag är avundsjuk på TrevorS som är så duktigt! Önskar att jag också kunde baka, men varje gång jag gör det så går det åt skogen. Ni skulle bara sett mina så kallade muffins. De smakade bara mjöl och bränt trots att det skulle smaka choklad >_>
Greetings.
Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!
#12 Övning ger färdighet! :)
#13 jo det stämmer kanske, har inte testat åp ett tag, kanske dags att göra det igen.
Tack :)
Greetings.
Legacy Mwari.
#13 Så sant. Ibland iaf 
Man får väl se till att baka mindre satser innan man fått in knycket. Jag gick iaf från att göra stenhårdaändernadissardem-bullar för några år sedan, till att det senaste brödet blev lite väl torrt. Men pga det var smaksatt gick det att äta.
KastKatt: Försök att börja med bröd som inte får hård kant, dessa är lättare. Jag har ett jättebra recept som t.o.m. jag lyckades med för några år sedan. Ska se om jag hittar det.
_No way! Yes way!
Ja tack gärna :D Skulle vara kul att testa, men är lite kass på att hitta recept :)
Greetings.
Legacy Mwari.
Äsch, min mor verkar ha letat efter receptet ett bra tag utan framgång. Typiskt. Det var små ljusa frallor, och degen innehöll apelsinmarmelad, fast inte så att brödet tog smak av det.
_No way! Yes way!
#17 okey,lät ganska mumsigt, kan söka på kokaihop.se, det är en ganska bra sida.
Greetings.
Legacy Mwari.