Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikett: allmänt
Läst 3477 ggr
[TrevorS]
0

HUR, VAR och NÄR blev du VEGETARIAN?

Berätta, alltid roligt med sådana historier. Cool

Saga85
0

Jag har blivit vegetarian två gånger av två helt olika anledningar.

1a gången var jag 11 år och tyckte det var en rolig grej. Hade ett par vänner och en syster som var veg så jag ville testa på det. Kommer t.o.m. ihåg exakt vart jag befann sig när jag plötsligt sa det. På en gata på väg hem efter skolan sa jag "Jag ska bli vegetarian" och hux flux blev jag det. Höll i sig tills jag blev 14 år.

2a gången blev jag det efter ett nyhetsinslag om köttindustrin när jag var 15. Blev äcklad och blev veg igen.

[TrevorS]
0

Höll sig? Du är väl det fortfarande? =)

Kram

Saga85
0

Jo, men jag började äta kött igen när jag var 14. Sen blev jag veg igen ett år senare - kött var ju inget kul Flört

svartgronabrigaden
0

Började först bli pesci-lakto-ovo (fast åt endast fisk jag fångade själv in princip) efter föreläsningar om miljö. Sedan insåg man hur fel det var med animalier öht - och jag tycker ju om djur så, vegan var inte så svårt att bli.

[TrevorS]
0

Pesci? Aldrig hört talas om vad är det?

Nej det är väldigt lätt att bli vegan och vegetarian speciellt idag, förr var det mycket svårare. =)

svartgronabrigaden
0

När man äter fisk, skaldjur, sniglar :P

[TrevorS]
0

Trode det hette Semi eller Demi beroende på vad an äter.. =) Semi-vegetarian eller Demi-vegetarian

svartgronabrigaden
0

Ja, det gör det också - personligen anser jag det går inte va "halva", bättre förklaring med prefixerna.

[aammE]
0

Jag var ungefär.. 11-12år och så tyckte jag att det känndes så himla konstigt att man dödade djur och åt dem, så jag slutade helt enkelt med det och snart blir jag veegan. Skrattande

Jetaime
0

Jag blev helt vegatarin när jag gick i 8:an (eller jag slutade äta kött långt igentligen rätt långt innan det, men ja..). Jag blev mer och mer äcklad av vad jag åt och klarade helt enkelt inte av att äta det. Och jag tycker det är fel att döda djur för att vi ska äta det.. Mina föräldrar tyckte bara det var löljigt och bara nån fixidé, men jag vägrade äta kött och åt bara det som var till, vilket inte är så jättebra och man får inte i sig så mycket näring. Sen tillslut gick mina föräldrar med på det, på ett villkor, att jag lagade mat själva VARJE DAG! Så det gör jag nu också…

Fast mina föräldrar tycker fortfarande det är löjligt och tror och vill att jag ska börja äta kött igen. Ett tag trodde vi att jag hade näringsbrist och gick därför till läkare för att ta provor, men alla provsvar var helt normala, efter tre år som vegetaring. Jag har funderat många gånger på att bli vegan också eftersom jag inte dricker mjölj och undviker gärna att laga mat med det, och äter bara ägg om det finns i nånting, men jag känner att sålänge jag bor hemma så kommer det inte bli iallafall.

MP160
0

Jag har velat bli vegetarian sedan jag vet inte när, med tanke på djuren främst. Mår numera illa av tanken på att äta kött faktiskt, ändå var jag inbiten köttätare. Tog väl upp det med mina föräldrar, på allvar, först när jag var 13 eller så men dom sa promt nej, så jag gav upp det då. Jag började läsa på mer om den vegetariska kosten och vad man behövde få i sig osv i sommras och har nu varit demi-vegetarian sedan 3 månder tillbaka. Nu är jag 16 och det är bara jag och mamma som bor här så nu är det inga problem, mamma äter gärna vegetariskt. Gav henne egentligen inget val, jag bestämde mig bara den här gången att NEJ jag tänker inte äta kött, så yeah. :)

Planerar att även sluta med fisk och skaldjuren och bli "helvegetarian" snart. Vill även prova på veganskt men där sätter mor stopp, så det får bli när jag flyttat hemmifrån. :p

snurro89
0

Jag blev vegetarian när jag var 11-12, är 14 snart 15 idagGlad

Creation
0

Blev vegetarian på BB, jag ;-)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[Wera]
0

Jag blev lakto-vegetarian på BB precis som #13 - min mamma och pappa var det så jag hade ju inte direkt något val. Nu är jag 16, jag äter dock ägg (i bakelser, pannkakor - inte kokt, elr stekt) men det gör inte mina föräldrar. ^^

Förstår heller inte vrf föräldrar ska vara sådana att de säger "nej du får inte bli vegetarian" - det är ju som att man tvingar sitt barn vad de ska äta!? Jag tycker man ska få välja själv!

Om man vill vara miljövänlig ska man ju vara vegan/vegetarian - det största mijlöboven är ju de som vill äta och "producera kött".

MP160
0

#14 i mitt fall var det så att det skulle bli för jobbigt att laga två rätter bara. Och pappa tyckte det var fjolligt, det tycker han fortfarande av nån anledning, haha :p

KitoBonito
0

Jag äter mest av allt vegetarisk mat men ibland slinker det ner kyckling och fisk faktiskt.

Jag var helvegetarian från 1an till början av 3an i gymnasiet, alltså ca 2-3 år men sen började jag käka fisk för att jag tycker det är gott. Sen började jag äta lite kycklig - också för att jag tycker det är gott.

Nu funderar jag på att bli vegetarian igen, men jag vet inte. Det får gå sin egna lilla gång!

Varför jag blev och vill vara vegetarian är pga köttindustrin, behandlingen av djuren och miljön. Sen tycker jag varken gris eller nöt är gott. Blä

Hamka
0

Ska bli vegetarian när 2010 startar.

Gris och Hästkött har jag aldrig ätit pga min religion..

Svårt att vara vegetarian här hemma då jag redan blir skylld på för att ha överseende med kolhydratsintaget och att jag följer min religions matregler.

FeliciaS
0

Jag, mamma och lillebror (kanske några fler, kommer inte ihåg) satt och åt på pizzeria när min bror kommenterade att han gillade såna där avlånga rosa skinkbitar som vissa pizzerior har. Mamma sa att den här var mycket bättre (bitar från vanlig skicka, där man ser mer att det är "riktigt" kött) och att man inte kan veta riktigt vad det är i den andra - typ öron osv. Det äcklade mig och jag sa att jag ska bli vegetarian. Jag tror däremot inte att det var enbart det som gjorde att jag tog beslutet, utan min bästa kompis var också vegetarian :) Då var jag 12 år gammal, alltså 5,5 år sedan. Däremot åt jag kyckling i ett par månader…

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Pluupp
0

Jag blev demi-vegetarian juni -08. Det började att jag blev äcklad av kött.. och tanken med att det man hade på tallriken hade varit en del utav ett levande djur gjorde mig illamående. Jag bestämde att på samma dag som skolavslutningen i åttan så skulle jag bli demi-veg. (jag var 15 år)Kände att det va lättare att börja som demi först o sedan bli lacto-ovo. Jag tyckte också att jag mådde mycket bättre utan köttet!

Jag blev lacto-ovo vegetarian för 1 ½ månad sen.. Och det känns verkligen jättebra!:D Mår super!

Jag är den enda i min familj som är vegetarian:) Så jag lagar min egna mat varje dag. Men det går bra.. bara jag slipper äta kött!

vtlk
0

HUR: slutade äta kött. Började lära mig laga mat.

VAR: hemma och i skolan ;)

NÄR: för snart nio år sedan - så sent som i trean på gymnasiet. Det gick från ena dagen till nästa; en dag höll det liksom inte längre. Då hade jag varit vegetarian "i tanken" rätt länge, jag ville vara vegetarian men fann liksom inte riktigt motivationen och skinka var ju gott, ungefär. Sen vaknade jag en dag och då hade motivationen infunnit sig och sedan har det bara fortsatt.

Dock är jag inte vegan, utan äter ägg och mjölk. Har dock i perioder varit mer veganskt intresserad och om jag köper halvfabrikat (som ju ändå är processade och kemikaliestinna) så tenderar jag att välja de helt djurfria alternativen.

artdesiu
0

Har varit vegetarian sedan hösten 2006. Blev det kort efter att jag skaffat mina första egna djur (råttor), då funkade det inte att äta kött längre för mig. Kändes bara jättefel och lade av tvärt. Har varit helveg sedan dess.

soppa
0

Jag blev vegetarian när jag var 13. Min bror satt och malde på om vad det jag åt egentligen innehöll, och tillslut så fastnade det. Kommer ihåg att min sista köttmåltid var schnitzel, och efter halva köttbiten blev jag lakto-ovo-vegetarian. När jag var 16 så började jag fundera på varför jag fortfarande drack mjölk och åt ägg, kom aldrig fram till något vettigt svar, utan upptäckte istället hur kul och enkelt det var att laga veganskt och efter ett par månader var jag vegan. Så nu är det jag som försöker veganisera min bror! ;)

Peachtrees
0

Min bror var vegetarian tidigare, så vi åt mycket vegetariskt hemma. När jag flyttade hemifrån köpte jag inte kött över huvud taget, sedan tänkte jag att jag skulle prova ett år utan kött och på den vägen är det :)