PROBLEM....
jag vill bli vegitarian men får inte för mamma, jag äter det iochförsig på skolan men jag vill bli det hemma också :( Några tips på hur jag kan övertyga henne?
Varför får du ej bli vegeterian av mamsen då?
Vad tycker din pappa, syskon?
Sen beroende vad för "vegeterian" kost du tänkt, så tycker jag boken "Vadå vegan?" är jätteintressant för alla nyfikna, nej-sägare och "jobbiga" föräldrar ;) Den finns att köpa via internet bokhandel - finns säkert på vanliga bokaffärer med (runt 50-100kr).
Ett drastiskt steg är att helt enkelt vägra äta kött och börja laga egen mat.
Vill man ta det mer diplomatiskt och stegvis kan man börja följa med och handla och på så vis kunna köpa hem mer vegetariska alternativ - bönor, linser, grönsaker och dylikt. Visa att du är intresserad av vegetarisk matlagning och kanske erbjud dig att laga vegetarisk mat även till den övriga familjen?
Varför inte önska dig en vegetarisk kokbok, eller ge bort en till dina föräldrar i julklapp, t.ex.?
_No way! Yes way!

Förklara att du kommer få i dig all näring, visa att du är påläst och vet vad du ska äta. Som saga sa, erbjud dig att laga mat och bjud på.
men åååååååååååh :( jag har redan den där vegitarianboken och är riktigt påläst och vet mycket om det och har försökt de på mamma men hon bah "neee, då får du köpa egen mat och laga egen mat" sen så har jag den där kokboken "vaddå vegan" men… ååååh.. Jag lova mamma skulle gå med på det om inte Christer (mammas irriterande sambo) neka mig. Jag har dessutom erbjudit mig laga mat och mamma bah… aa, nån gång kanske men inte idag/imorgon… -.-' sen håller hon på så typ varenda dag -.-'

ät det bara inte. det är inte svårare än så, förutom att dom kanske kommer stå och skrika på dig ett par veckor :) ställ dig och laga din mat samtidigt som dina föräldrar gör sin… och får du inte göra linsbiffar och sedan äta upp dom så kan du väl fråga varför du inte får äta det.
jag tror bara dom behöver vänja sig, och med tanke på att dom själva kanske inte vet något om vegetatisk kost, så får du helt enkelt bevisa att du kan få i dig det du behöver. så gå och testa dina värden tills dom slappnat av!
#4 Men vad jobbigt. Tycker man ska få bestämma själv vad man vill äta! Förstår inte vrf vissa personer inte vill acceptera att man vill bli vegetarian…
Om jag var du skulle jag matvägrat! :P Och se hur det fungerar.
Stå på dig och visa vad du vill :) Om du engagerar dig mer och verkligen går in för att laga vegetarisk mat (varför inte göra middag till hela familjen ett par gånger) tror jag att de kommer ta det på riktigt och acceptera det. Lycka till!
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Som sagt så är det bara att sluta äta kött. Visst att man kan drabbas av näringsbrist och dylikt om man inte äter en bra kost, men det tar ett bra tag. Sluta helt enkelt äta köttet som serveras och stå på dig att de ska köpa hem mer vegetariska alternativ.
_No way! Yes way!
Håller med många ovanstående! VÄGRA KÖTT! Ät det bara inte så kommer de nog ge sig. Jag har varit veg i 13 år och har int det minsta proble med några brister och har jätte fina värden.
Det är inskränkt att säga nej, vad du äter är ditt val!
If you cant kill it, dont eat it!
Greetings.
Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!
mm :) ska försöka men… dom kommer nog inte bli så glad ;P Hoppas bara att jag inte får till svar "nämen ät inte då" xD Då kommer jag ju dö ;P haha, eller inte dö, men näst intill xD
Du kan även vända dig till en kurator på skolan? Vet inte hur gammal du är, finns även gratis att få inom sjukvården så kan de hjälpa dig och förklara för dina föräldrar. Låter kanske lite drastiskt och hemskt men tror det kan vara ett allternativ om du inte får välja.
Man kan aldrig tvinga någon.
Har du berättat att du kan få i dit allt trots att man är vegetarian?
#10 Jag skulle inte vägrat att äta men ex. om dina föräldrar gör revbensspjäll med klyftpotatis och någon sås - ät bara sås och potatis :P det gör jag hos kompisar när de inte har något vegetariskt hemma :) elr om de gör pasta med köttfärssås: ät bara pasta ^^

När jag bodde hemma så ville jag bli vegiterian, men fick inte för mina föräldrar " Vi kommer aldrig att laga vegitarisk mat".
Men nu har jag flyttat och är vegiterian 
kissmekate.blogg.se