Förändrats?
Lyckades inte komma på någon bra rubrik till detta
När jag blev veg. för ett par år sedan åt jag nästan inget alls eftersom jag inte tyckte det var gott. Jag minns att jag smakade sojakorv en gång och tyckte att det var så vidrigt.
I sommras hade min syster av misstag råkat tappa ner en liten bit skinka på min pizza som gömt sig under osten. När jag fick den i munnen tyckte jag det var så vidrigt att jag spydde direkt.
Jag har aldrig gillat skinka eller liknande men jag hade alltid kunnat ätit det innan jag blev veg.
För ett par veckor sedan köpte jag hem ett paket sojakorv, och jag tyckte det var riktigt gott! Nu har jag köpt hem en massa olika nya saker och tyckt om allt. Jag köpte nästan exakt samma saker när jag nyligen blivit veg. och då kunde jag knappt äta det.
Är det någon mer som märkt av detta? Det känns som jag har fått helt nya smaklökar :P
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Jag har alltid gillat vegetarisk mat så jag tyckte det bara det var skönt att slippa köttet, jag kan nästan äta vad som helst, bara det inte innehåller kött (eller lök) ^^..
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Smak förändras med tiden, nya intryck/värderingar, inte så underligt!
När jag var liten avskydde jag gul lök, pga förälder, nu tokäter jag gul lök - bland de godaste man vet!
Samma sak med senap :)
Fast, det finns bra och dålig sojakorv - jag rekommenderar de Vegan Jumbo (säljs i hälsokost/ekologiska butiker), samt Tofu Wieners. Grymt goda - men något dyrare i pris ;)
Man säger väl att det tar 10 eller 20 gånger innan man vant sig och börjar gilla en ny smak. I stora drag - vissa saker gillar man aldrig, andra saker direkt.
Jag har märkt det tydligt ett flertal gånger. När jag jobbade på förskola började de servera kidneybönor till flera måltider. I början var det väldigt opopulärt bland barnen, men det tog inte alltför många veckor innan bönorna var slut vid måltiderna. När jag var yngre försökte jag mig på att dricka veg. mjölk istället för komjölk - prövade mängder av olika sorter och smaker, men avskydde det och slutade. Några år senare flyttade min syster in temporärt och introducerade sojamjölk. När hon flyttade ett par månader senare fortsatte jag köpa sojamjölk.
En vän till mig hävdar dessutom att man vid 20 år ofta får en "smakuppenbarelse" - dvs något man innan skytt börjar man plötsligt gilla (mycket). För mig var det senap, kikärtor och vitt vin. För henne oliver och whiskey.
_No way! Yes way!
Jag provade att äta rött kött efter en lång period med vegetarisk diet. Köttet smakade lever. Fruktansvärt äckligt.
Eow. Jag har varit vegetarian hela mitt liv så jag kan ju inte uttala mig om detta men förut när jag var mindre åt jag en stor gelantingodis (hos en kompis) och strax efter det mådde jag illa - det kan väl ha berott på att min mage inte var van vid gelantin? :)
Jag har av misstag fått i mig en köttbulle (tog fel, var liten) och det var så äckligt! Uh! Jag spottade ut det direkt, och jag har av misstag fått i mig en skinkbit på en pizza när jag delat en pizza med en kompis och hon beställt skinka på halva pizzan så har det gömt sig i min pizza, jag kände dock inte av smaken? Hehe. Har ätit kyckling (nugets) också och det var inte så gott, veggo-nugets är mkt godare =)
Sådant är intressant. Finns mycket jag inte tyckt varit gott förut men som jag älskar nu. Bönor, linser, avokado, jordgubbar, russin etc.. Nomnom!

Hade en liknande upplevelse för ett tag sedan då jag råkade äta nudlar smaksatta med kyckling. Tyckte verkligen att det smakade vidrigt (och det var innan jag förstod att det var kyckling) , mådde illa och ville bara spotta ut direkt.
När jag åt kött tyckte jag att grillad kyckling och kyckling-nudlar var sjukt gott, lite märkligt.
the vanity, it becomes insanity

Tja för fem år sedan hade jag inte frivilligt ätit sojakorv direkt. Nu tycker jag det är gott=)
I början när jag var vegetarian gillade jag fortfarande köttdoften, åt de produkter som liknade kött etc. Jag har alltmer förändrats åt att verkligen avsky doften och synen av kött, undvika veg. produkter som är alltför lika kött och istället börja äta mer linser, bönor osv. vilket känns mer "naturligt" på något sätt :) Sojakorv och de köpta halvfabrikaten i frysdisken är definitivt inte något för mig längre, men det åt jag utan problem förut (typ Hälsans Kök burgare, korv, sojabullar m.m). Quorn har jag dock aldrig gillat och äter det inte pga. äggvitepulver.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Första gången jag smakade tofu tyckte jag det var vidrigt! Men nu Älskar jag det! Skulle kunna käka det till nästan varje mål ^^
Jag tror det har lite med inställningen, jag gillar inte tzay men har inställningen på att det ska vara äckligt. Jag gillade inte tofukorven från början när jag smakade men sedan köpte jag samma märke en gång och åt en korv, det blev inte bara en utan halva paketet till och med. =)

Råkade äta kött (igen) förra veckan. Dock var det i tortellini och när jag hade frågat sa det att det inte var kött i.. Drygt.
Hann tugga en gång innan jag upptäckte att det var kött och kastade resten. Blev av någon konstig anledning väldigt illamående, inte på det sättet att jag äcklades utan att jag kände mig magsjuk.
Har även börjat tycka att falafel är jättegott, det gillade jag inte innan.
the vanity, it becomes insanity
#12 Det är inte konstigt, är inte magen van vid kött reagerar den på innehållet genom att man blir magsjuk :P
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus