Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikett: matprat
Läst 2742 ggr
Sarah
0

Att överleva i slutet av månaden ;)

Så pank som jag är nu var det länge sedan jag var. Har överleft på det lilla som finns kvar i skåpen. Ni blir dte middag bestående av röda linser, lök och krossade tomater. Igår var middagen pannkakor gjorda på endast äggivta (illrarna fick gulorna) en skvätt rismjölk som fanns kvar och grovt mjöl, Såg ut och smakade som stekt gröt. Ingen sylt fanns så det blev endast med lite socker. Pytt i panna har jag levt på i tre dagar, potatis gröna linser och morötter. Men nu är rödbetsburken slut så det känns lite trist även om jag har en portion kvar. Hade lite vitkål och torkade sojabitar så det blev en wok, men i samma veva tog chilisåsen slut. Hemma finns nu torkade bönor och sojaprotein, en burk peperoni, lite rismjölk och havregrädde och krossade tomater. Tjoho!

Moonchild89
0

Man tager vad man haver :D

/Moonchild89 👻

HannaM
0

Känns bekant…. förra gången innan lön var det havregrynsgröt till middag, namnam.

LinaN
0

här har vi nallat på både sparpengar och födelsedagspengar för att reda denna månaden. och som det ser ut just nu har vi mer utgifter denna månaden än förra…. *huvva*

men mat har vi fortfarande tack o lov, storhandlade inte så lite nådigt förra månadsskiftet. Har fortfarande massa linser och bönor kvar. och konserver till förbannelse.

Så nu ska vi börja gå igenom vad som behövs handlas nytt av….

men att leva på gränsen är ingen höjdare… tur att linser är gott :D

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Sarah
0

Mmm, nu sitter jag och smaskar i mig en röra av kakao, havregrädde och socker ;)

LinaN
0

#4 *rynkar på näsan*

det där lät alldeles så ohälsosamt sött och läskigt, ska jag skicka en lussekatt? (är mjölkprod. i, fast om den är i nätformat kanske det inte gör nått?)

Sarah
0

haha, om man häller i lite av rismjölken jag har så blir det ju oboy ;)

ja tack!

KitoBonito
0

Ser man till att köpa ordentligt i början av månaden brukar jag klara mig väldigt bra. Brukar alltid finnas pasta och ris i skåpet och något fryst i frysen. Det som brukar ta slut är sallad, mjölk, bröd och sånt annat som inte håller så länge. :P

LinaN
0

Bröd är ju bra mkt billigare o baka själv. Hade gärna bakat mer MEN problemet är att vi har en liten frys,… ett under att man får in mat så vi 2 vuxna klarar oss.

sen att lägga upp portioner innan man äter (alltså i burkar) gör att man inte överäter och sen har man matlåda:D

[TrevorS]
0

Jag har laggt ut tips på mat för studenter, ca 460 kr i månaden. Sedan har jag även gjort en matlista som ligger på ca 100 kr i månaden och även kan bli billigare, dock får man göra egen havregrädde/sojagrädde och havremjölk/sojamjölk och sojakött/seitan/linsbiffar och liknande.

Kanske 3-4 månader sedan jag skrev tipset, vet inte om det var här eller under vegan.

Sarah
0

Måste vara under vegan… inte sett här

[TrevorS]
0

#10. Jag vet inte tror det var innan vi startade upp sidan vegan. Kom ihåg att någon skrev något med fattig och student så skrev jag ett inlägg, hade lite tips och ideér på hur man kan överleva på knappt några pengar. Kan tyvärr inte söka och leta efter den, sitter på en seg dator som hänger sig så fort man slår igång den.

KitoBonito
0

Länka!

[TrevorS]
0

Det dummaste är att jag sitter på en gammal 286 och det går inte så snabbt och det hänger sig väldigt lätt när man ska gå in på sidor här, därav jag kan verka lite inaktiv här. Men jag försöker kolla så mycket som möjligt. Någon får gärna leta upp det jag skrivit. Tror det kanske står på basmat för fattiman under någon annan sida när jag tänker efter. Vi hade en disskution om vad som var billigt att äta.

Calmare
0

Sarah, ett långsiktigt tips att få bättre ekonomi är att utbilda sig. Det ger MYCKET högre lön om du har en examen från universitet, jag lovar Flört

HannaM
0
Calmare
0

Härligt! Glad

KastKatt
0

Känner också igen det där! Vi bunkarar alltid upp med konserver för det finns massa saker man kan göra på bara krossade tomater och champinjoner till exempel :) Nu vet jag inte om du redan gör det, men i annat fall kan jag tipsa att köpa allt i stor pack på typ, Willys. Det tjänar man oftast massa på :)

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Sarah
0

:) Calmare, räcker en masterutbildning i nationalekonomi med miljöekonomi som inriktning med sikte på forskautbildning inom samma ämne? ;)

Calmare
0

Om du har en bra lön i relation till din nedlagda utbildningstid, så ja. Glad Snittlön i Sverige ligger runt 26 000/mån om jag minns rätt?

Sarah
0

nja som forskarstudent får man inte mycket ;) men efter tio år som student kanske ;)

Sarah
0

och… eftersom jag är nek-student så måste ja dessutom värdera glädjen av att studera ;)