insekter....
Vad anser ni om insekter?
Nu kommer jag vara litet provokativ, men om du sitter ute på kvällen och dricker thé eller annat en sen sommarkväll och en hord av mygg kommer flygandes och börjar festa på ditt blod. Låter du dem hållas? för att slår du ihjäl dem är du ingen bra vegan/vegetarian?
Eller hur gör du med spyflugorna som kravlar över din mat både inomhus och utomhus?
Om din katt eller hund får loppor/löss köper du inte stronghold eller frontline och behandlar mot ohyran?
Eller är det ok att döda insekter sålänge de inte behöver användas i matlagning mm?
och sist men inte minst såhär inför jul, äter du marsipan?
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Jag vill nog inte utala mig om just insekter, men visst har man råkat döda några utan att det var med meningen.
I mat skulle jag nog inte vilja ha dem. Visst äter jag marsipan, jag brukar göra egen och färgar med vegetabiliska färger. =)
Jag dödar alla sortes insekter utom skalbaggar haha :P
Och vad är det som är så spec. med marsipan? :S
Jag anser att insekter är viktiga, främst pga att de ger så många andra djur mat. Som jag tog upp i bläckfisktråden så har jag inget moraliskt emot att ha dem i matlagning. Fast lite ironiskt är det - folk sitter glatt och mumsar röda godisar med lusblod, men skulle samma lus hittas i soppan skulle de tappa aptiten 
Själv tycker jag att "lite skit rensar magen". Men det är klart, tänker jag på det så plockar jag gärna bort insekten - vare sig den finns i godiset eller soppan.
När det gäller spyflugor så har jag aldrig dödat en (vad jag vet). Bananflugor smälls dock direkt då de under sommaren invaderar vårt hem och flyger upp i näsan på en… Större flugor tror jag är för mycket "djur" för mig. När jag är hemma hos folk med flugsmälla eller dylikt brukar jag hindra dem från att smälla flugor genom att vifta bort dem eller fånga flugan i glas och släppa ut.
Av samma anledning har jag svårt för att ge mina sköldpaddor insekter. Provade på att ge dem mask en gång, men jag blev så blödig att jag direkt plockade upp den och la ut den i komposten istället, haha.
_No way! Yes way!
Intressant :D
jo, just köpt marsipan sägs det att de svarta prickarna som är i är egentligen bitar av kackerlackor som trillar i tillverkningen. Det har ajg litet svårt för men äter ändå marsipan ^^ men pillar bort svarta bitar om jag hittar några. om det är sant eller inte vet jag faktiskt inte, kna ju vara en urban legend. ;)
#4 Det där låter dock väldigt mycket som en skröna 
_No way! Yes way!
#5 som sagt, jag pillar hellre än äter kackerlacka ^^
Men hur är det med övriga skadedjur? om ni skulle få tex vägglöss? Eller som jag tidigare nämnde om husdjuren får löss o loppor hur hanterar ni det då?
Möss och råttor som gnager på elledningarna i ert hus/boende, skaffar ni katt då eller ringer ni anticimex?
Allt som inkräktar på ens livsrum ska man försöka mota bort, om snälla metoder inte hjälper, så blir det våld. Oavsett om det är mygg eller människor.
#6 Jag tror iof att de anläggningar som regelbundet har problem med en sådan hälsorisk snabbt får besök från hälso- och miljöskyddsinspektör ;P Sedan är det klart att saker kan gå fel ibland. När jag var liten hittade jag en mosad tvestjärt i hallonsylten, och visst tog det ett tag innan jag kunde med att äta sylt efter det.
#7 Kan inte annat än att hålla med 
_No way! Yes way!
#6 När vi blir drabbade av möss/råttor så har vi sådana här burar och då tar vi mössen och släpper ut dom långt bort från vårt hus någonstans i "vår skog" :) men jag har använt de där fällorna som dödar mössen också… och en och annan mus har svälts till döds i den där buren eftersom jag glömt av dom, hehe :P
Vi har även en katt men han är för lat för att ta dom om dom inte är fast i huset, en gång på morgonen kl 04.00 vaknade jag av att katten jagade en mus på mitt rum, inte najs att höra katten bita i musen under min säng. Knak, knak, krispigt värre!
ok… lol 
#10 Vad menar du med det? >_<
lol betyder "laugh out loud"
eller "skrattar högt" , dock känner jag att "skrockar" eller "suckar" hade varit mer i stil med min känsla. 
#13 Vet vad det betyder. Men jag är så van vid att folk skriver "lol" för att vara "elaka"/sarkastiska/ironiska osv.. tänkte om du tyckte en del var korkade för man inte vill döda insekter haha :)