Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettpresentationer
Läst 3194 ggr
spiritedaway
0

Emma här!

Hejhej. Tänkte bara presentera mig lite grann.
Emma heter jag, har under en längre tid funderat på att äta mer vegetariskt och så småningom äta helt vegetariskt. Tänkte fortsätta äta fisk till en början. Och mjölk, ägg och ost ska jag nog också fortsätta med. Dock finns det en risk att jag är en smula laktosintollerant så vi får väl se hur det går Tungan ute

Jag har inte riktigt börjat än egentligen, men som det ser ut så sker det idag. Jag har haft dåligt samvete och kännt mig en smula äcklad när jag äter kött. Jag vill inte stödja hur djuren blir behandlade. Men det är även av hälsoskäl. Och jag hoppas en vegetarisk kost kan hjälpa mig att må bättre.
Igår när jag åt kyckling höll jag helt ärligt på att spy.

Så idag har jag letat upp ett vegetariskt recept. Broccolipaj blir det till middag idag.

Blir jobbigt att fixa allt annat inför jul, men det blir nog inte så avancerat. Blir bara jobbigt att måsta förklara det för alla. Min familj lär inte bli särskilt förvånade, förutom möjligen mormor då haha.
Det blir sambons familj jag är mest rädd för att det ska komma jobbiga frågor från eftersom vi har så olika syn på djur.

Men men. Det var lite kort om mina tankar kring det här. Hoppas att jag kan hitta många tips på den här sidan. Glad

Saphir
0

välkommen och grattis till ditt steg att äta mer vegetariskt :) Massor av pepp till dig!

spiritedaway
0

Tack Glad Jag tror det kommer bli bra det här. Mår redan bättre psykiskt av mitt val.

Saga85
0

Kul med fler som blir intresserade av vegetarisk kost. Julmiddagen behöver inte bli så avancerad - senapsgriljerad kålrot och lite stekta sojaprinskorvar/bullar är ett lättlagat alternativ till julbordsköttet.

Ibland kan det bli krock med folk som inte alls delar ens uppfattning. Knepet är att inte låta sig provoceras - vissa blandkostare verkar ha ett löjligt behov av att uppröra vegetarianer. Antar att det har att göra med att de förväntar sig att vegetarianer ska uppträda på ett visst sätt, och gör de inte det från början försöker de se till så att de gör det. Låter man bara kommentarerna rinna av en och ha inställningen "jag gör som jag vill, du gör som du vill" blandat med lite fakta kan man t.o.m. få antiveggosar att i slutändan bli lite intresserade av vegetarisk matlagning eller erkänna att det faktiskt ligger i något av det man säger.

Sarah
0
spiritedaway
0

Tackar!

#3 Jo det räcker gott och väl med så lite. Jag har aldrig gillat julmaten överdrivet mycket ändå.

Jo jag tror inte det ska bli särskilt svårt att inte bli provocerad.

spiritedaway
0

Svärmor hade en vegetarisk kokbok hemma som jag fick ta Glad Hon var mest orolig att jag inte skulle få i mig tillräckligt med näring. Men annars sa dom inte så mycket.

Sarah
0

Blandkostare tror ofta att kött är lösningen tilll näringsbrist. Men sa är det ju inte. Det som finns i kött är framförallt protein, järn och zink. Det für du i dig av ex baljväxter etc. Jörn i vegetabilier är svarare att ta upp, men var noga med vad du stoppar i dig sa ska det inte vara ett problem. Lycka till!

spiritedaway
0

Jag ska läsa på ordentligt. Stod många bra tips i kokboken också.