vad äter ni för ost??
Den enda osten jag hittat är västans 10% (den i ljusgrön förpackning) som är utan animalisk Löpe. finns det bara den eller? Sen när det gäller sk fetaost köper jag Apetina från Arla (men den är från komjölk)… Är det de enda valen som finns? sojaost kan jag däremot inte äta alls
Jag äter sojaost då jag inte tål mejeriprodukter..:)
Jag äter inte ost längre.. När jag letade efter nån ost hittade jag ingen utan Löpe och sen dess har jag bara inte ätit det.. så jag har inte ätit ost på hur länge som helst :P
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Sheese från Bute Island, smak Cheddar och den dära Edamer <3
Den mjukost som finns från Tofuline :D
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#4 Ja! Tofulines "ost" är riktigt god
Alpro säljer en tofuost som smakar som "fårost" enligt bekanta. Den är helt vegansk också.
#10 ICA I love eco Fetaost har veg. Löpe har jag för mig, liksom Coop Änglamark och Fontana :)
Mvh Felicia
#11 Ok, tack :D
Feta, Gouda, Herrgårds, Mozzarella… med flera. Ost är smaskens!
Är försiktig med mögelostar dock…
#13 Antar att du menar med Löpe?
Mvh Felicia

Jag har precis upptäckt att Valio's Emmentalerost är fri från animaliskt Löpe! yay! Den är lite dyr bara men är man som mig och inte äter så mycket ost spelar det ju ingen roll :)
#16 Den halloumi vi äter har ingen löpe… :)
Och så har jag upptäckt att ICA:s I love eco mozzarella är helt löpefri! typ den enda på marknaden har jag fått för mig (?)
Har smakat Valio's Emmentalerost men den är lite för stark för min smak, så jag håller mig till Västans som även är ekologisk sen en tid tillbaka.
När det gäller (feta)fårost var det ICA:s I love eco återigen samt Fontana's tror jag..
Parmesan har jag dock inte hittat, tråkigt! har bara hört om en vegansk kopia av det som skulle vara riven i burk….anyone?
Det tråkigaste är väl när man tror att man köper en vegetarisk lunch och framför kassan kikar man igenom ingredienserna och hittar… ost eller löpe i det finstilta.. jag menar, kan man verkligen kalla allt för vegetariskt då? smuggla i lite kött i sojafärsen och kalla det vegetariskt hörni! nä då lämnade jag tillbaka lunchen och köpte mig en cottage cheese från Valio (keso utan Löpe!)
Mamma hade köpt någon till mig idag när hon var i stan, vet dock inte alls vad det är eller om jag gillar den :p
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
haha kolla in den och berätta! ;)
#18 Vi har ingen ICA i närheten så jag visste inte att de hade en egen eko mozzarella - men det är ju toppen! :) Det finns två andra märken som vi brukar ha hemma, vet dock inte vad de heter men de är löperfria.
Mvh Felicia
Mvh Felicia
#23 Inte så jätte haj på Gbg men om jag hittar ska jag kolla in det! Tack :)
Nu finns en ekologisk julost, Edamer, från Holländska företaget Frico i Sverige! Med veg. Löpe! Finns att köpa på vissa Life, ekobutiker etc. :)
Mvh Felicia
ååhh coolt! vet de då var det ska finnas om man ringer Life's huvudkontor?
#25 Gillar du låg fetthalt, är den sk "nyckelhålsmärkt"?
#27 Antar det ;) Testa!
Mvh Felicia