Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettrecept-övriga
Läst 3349 ggr
[BellaO]
2010-01-03 21:13
0

Mat tips!:)

Hej! Jag är ny här och skulle vilja ha lite mat tips då förra gången jag var vegetarian var jag bara det ett halvår… Sen är jag den ända i min familj som är vegetarian, så något som man kan göra en sås av och sen dela av såsen och stoppa i kött i ena och quorn elr likande i min kastrull:) Sen vill jag gärna ha lite tips på något som är gott till linolja, då det inte är så gott på lite salladsblad eller bara käka det rakt av som om de vore medecin…

All hjälp tackas!:)

Om någon undrar så e jag 12 så gärna lite tips vad som är bra å kolla efter i skolan, som vissa grönsaker och så satt jag orkar mer.:)

FiaLi
2010-01-03 21:32
0

Hacka lök och äpple, stek och krydda med curry salt och peppar. Häll på vatten och låt koka ihop. Kan bli kycklinggryta eller quorngryta om man vill! Vill man kan man ha i lite grädde…

[BellaO]
2010-01-03 21:37
0

#1 tack så jättemycke!:) Låter gott^^

[Wera]
2010-01-11 21:15
0

Enkel tomatsås är det bara att ta av tomatsåsen innan köttfärsen ska i och istället ha i champinjoner och en skvätt grädde eller utan, valfritt eller också ha i qournfärs.

cokolada
2010-01-11 22:54
0

Champinjonsås passar jättebra till qournfilén! stek skivade champinjoner, gör en enkel vanlig redning av smör, idealmjöl och mjölk(+ lite grädde). Lägg i champinjonerna och quornen, krydda me svartpeppar och salta..voilá Skrattande

FiaLi
2010-01-11 23:15
0

godare variant på ovanstående (enligt mig): Hacka/skiva färska champinjoner, hacka lök, stek båda och pressa i vitlök. salt peppar och redningen ovan. Voila!

[BellaO]
2010-01-13 22:17
0

tack så mycket för alla tips!:) Ska nog göra några nästa vecka^^

Saga85
2010-01-14 17:13
0

Rotfrukter i ugn (haha, andra inlägget i rad jag skriver det). Skala och tärna kålrot, palsternacka och rödbetor, på med lite salt, peppar och/eller någon annan krydda. Sjuss in i ugnen tills rotfrukterna är genomgrillade. Borde ju funka bra att använda linfröolja både att smörja plåten och/eller hälla på när allt är klart. Potatis funkar självklart också bra att ta med. Sedan är det ju bara för dig att steka upp någon soja/quornbit och övriga familjemedlemmar kan steka upp sitt.

Får du inte vegetarisk kost i skolan?

[BellaO]
2010-01-14 18:17
0

#7 jo som tur är finns det vegetariskt i skolan, men inte särkilt näringsrik med protein och så, men brukar lägga till massor av grönsaker (morötter, svamp, bönor kål osv). Tack för det bra tipset:)