Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettallmänt
Läst 3189 ggr
[Wera]
0

Spenat

Har köpt hem lite bladspenat men vet inte riktigt vad jag ska göra med det… soppa vill jag inte ha. Tips? Har tänkt äta potatis till. Kanske en spenatröra? Aldrig gjort något med spenat tidigare, alltid mamma & pappa som gör det men nu bor jag inte hemma längre så kom med förslag tack! :)

HannaM
0

Vet inte om du äter ost men om du gör det är spenat och fetaost en underbar kombination. Annars stuvad spenat till potatis och någon typ av biffar. Eller jättesmaskigt i lasagne.

[Wera]
0

#1 Älskar lasagne, ska nog testa det. Tack! :)
Jag har fetaost hemma så det passar perfekt. Men hur gör jag då? Värmer upp spenat med fetaost eller..?

HannaM
0

#2 Ja ungefär så brukar vi göra. Lite lök och vitlök om man har hemma. Är spenaten förvälld? Annars tror jag det kan vara bra att ösa i lite vatten i början så den blir det.

[Wera]
0

#3 Förvälld? Vet inte, köpte packat i en påse och det står "behövs sköljas innan servering".

HannaM
0

#4 hmm.. är det småspenatar? typ babyspenat? vet bara att den frysta man köper brukar vara förvälld, dvs lätt kokad.

FiaLi
0

Jättegoda spenatbiffar (om du äter ägg och ost eller ersätter med något)

450 gr spenat
2 ½ dl riven ost
drygt 2 dl ströbröd
2 st välvispade ägg
4 msk mjöl
peppar & salt
grönsaksbuljong

Blanda alla ingredienser och forma biffar som du steker i stekpanna. Servera med tomatsås och råris.

JÄTTEGOTT!

Åsa S
0

Är det färsk babyspenat i sån där liten påse eller tråg brukar den passa bäst till rå sallad ex. med fetaosttärning, soltorkad tomat, bönor och liknande. Förväller man en sån påse får man ju bara någon/några matskedar spenat kvar för de krymper väldigt mycket när man tillagar dem. Man måste ha väldigt många såna påsar ifall man ska få ihop tillräckligt mycket till en lasagne.

[Wera]
0

Tack för alla tips :)

Det är inte babyspenat.
Idag blir det iaf. fetaost/spenatröra med bakad potatis tror jag :)

HannaM
0

Åh det låter inte dumt det.

Kom på att vi gjorde en röra på mangold som ju liknar spenat en hel del med mungbönor, spiskummin och.. hmm undrar om det var fetaost i. Gott var det i alla fall.

Sunrise
0

FiaLi- Låter jättegott, ska nog prova det!

Saga85
0

Min mor brukade göra goda matmuffins med spenat, fetaost och soltorkade tomater. Riktigt gott.

Tisdag
0

Paj med spenat, lök, ost fyllning. Stuvad spenat. Spenat sallad.

Min favorit är annars att koka upp lite gröna linser, häll av vattnet, lägg i spenaten (späd m kokvattnet vid behov) sjud tills spenaten är mjuk, krydda med salt och garam masala. Servera med ris kokt med gurkmeja, kryddnejlikor och hel kardemumma.