Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettallmänt
Läst 4571 ggr
spiritedaway
0

Dåligt utbud på restauranger

Jag har inte ätit kött på ca 1 månad nu och jag har nu hunnit vara ut på restaurang med några kompisar. Och jag reagerade över hur pass dåligt utbud det var med vegetarisk mat.
Det fanns typ 5 saker att välja mellan + en vegetarisk pizza förstås.
Men det var stekta grönsaker med ris. Friterade grönsaker med ris. Några andra grönsaker med ris. En soppa och så var det ett alternativ till som jag inte minns.

Grönsaker, grönsaker och grönsaker. Rolig variation :P Tur man inte är ute och äter alltför ofta.

Ni som hunnit vara med lite längre vet säkert bättre, men kan man förvänta sig något bättre utbud någonstans?

[Wera]
0

När jag äter på resturang blir det alltid indiskt, kina eller thai. Då finns det fler maträtter att välja mellan och jag brukar också ändra vissa maträtter jag bestället, ex. ta bort köttet eller fisken (elr också ägg eftersom jag inte äter det).

FiaLi
0

Håller med ovanstående.

De vegetariska restauranger jag besökt har inte varit mycket bättre faktiskt… Lite mer än bara stekta grönsaker, men maten har varit så god att jag känns att jag lätt skulle göra det bättre själv. Då tycker jag charmen med att gå på restaurang har fövunnit.

spiritedaway
0

det var en kina-restaurang jag var på. Funderade väl iofs inte så mycket på att ändra maträtter. Men kände i alla fall att man lätt kan göra godare mat hemma :P samt mer givande mat.

Saga85
0

Jag äter faktiskt aldrig ute. Är nöjd med att det bara finns ett fåtal rätter, då slipper jag beslutsångest. Jag tycker om att laga mat, ute köper jag bara mat om jag "måste" och då svänger jag in på något hamburgarhak och köper falafel, sojakorvar eller gröna burgare.

Sen så finns det ju så grymt mycket mer nu än för <10 år sedan, så jag är ändå nöjd. Oftast blev det bara en tråkig sallad - ingen hit för mig som inte tyckte om grönsaker.

Jobin
0

Jag har precis börjat jobba på den veg-restaurang jag alltid gillat bäst i sverige. Så är du i sthlm rekommenderar jag varmt:http://www.hermans.se/

Det mesta är veganskt :)

FiaLi
0

Gött! Är jag i stockholm någon gång tar jag en sväng dit. ^^

spiritedaway
0

Ja jag har bara närmare typ 90 mil dit eller nåt, men har jag vägarna förbi så ;D

Ulf-S
0

Om man äter någon typ av kost som är "ovanlig" får man stå ut med det tråkiga eller obefintliga utbudet. Bara bita ihop.

Jag har t.ex. en judisk vän som äter strikt kosher och det är inte det lättaste… Personligen äter jag så rent det bara går och undviker i princip alla tillsatser, moderna matoljor och margariner. Det är oerhört svårt att hitta bra mat på en restaurang.

Jag har blivit duktig på att laga min egen mat istället…

spiritedaway
0

Jo man måste väl det. Men det hade varit kul om det fanns nåt annat än grönsaker att välja på :P Men jag kommer inte orka leta fram nåt ställe här som serverar mer vettig mat, så ofta äter jag inte ute.

Sen är det ju bara bra och billigare om man kan göra godare och bättre mat hemma ^^

FiaLi
0

Det känns lite konstigt att det inte kan finnas EN rätt på restaurangen som upplfyller många olika krav. till exempel vegan, tomat, laktos och glutenfri. Det är vanligt att folk är laktos och glutenintolleranta och inte SÅ ovanligt att folk är veg heller.

Saga85
0

#10 Det är väl inte så konstigt egentligen? Nötter och baljväxter är också vanliga allergier, tar man detta i beaktning till den vegan-allergivänliga rätten får man inte alltför mycket kvar att jobba på… Sen brukar de flesta restauranger fixa till något om man säger att man inte tål/äter vissa saker. Jag har faktiskt varit med om att de inte hade en enda vegetarisk rätt när jag var ute och åt för några år sedan - men det var inga protester när jag bad om det. Fick ut min mat samtidigt som blandkostarna och allt smakade gott.

Man får väl helt enkelt se till att vara kreativ som vegan. Om fler ber om veganska alternativ kan det ju även leda till att restaurangen i fråga fixar ett veganskt alternativ. Eller så letar man upp restauranger som är inriktade på vegansk/vegetarisk mat.

Även i mataffärer är det svårare och mindre utbud för folk som valt en annan kost eller har allergier. Helt logiskt eftersom vi är en minioritet.

Jetaime
0

Jag brukar ha väldigt svårt att hitta nått jag kan äta när jag äter på restaurang.. Jag är otroligt känslig med vad jag äter och måste liksom veta exakt vad det är jag får. Så det brukar få bli typ någon sallad med bröd eller nått liknande.