Dagens mat 6
Vad har du ätit idag?

Igår åt vi soppa på potatis och palsternacka. Mycket gott!

Mums, palsternacka är underskattat

Absolut underskattat. Det är riktigt gott.
Idag åt jag i stan när vi var där, friterade halloumii, grönsaker och bröd.
rödbetskebab m ris och grönsallad ^^
#2 Nej nej palsternacka är inte så gott :/
Har bara ätit rester idag (mos och sojabullar) :/

Veganlasange några dagar famöver här ;)

Pasta med sås på tofu, havregrädde, paprika, champinjoner och mycket persilja.

Idag blev det tofu stekt i ingefära med broccoli och mangold. Till det blev det ingefärssås.
Pastasås med quorn, broccoli osv, med pasta.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!

Sojakorv, quinoa, sallad, tomater, spiskumminfräst zuchini, mango chutney och bröd.

gjorde en blomkål och broccoligratäng som jag glömde i ugnen… dessutom vägrade havregrädden att koka in i grönisarna så det blev ngt som simmade runt. Läbbigt, men ätas ska det ändå.
Enchiladas (tortillabröd o Sheese edamer) och grönsallad med paprika :)
Usch, jag har varit så dålig på att laga riktig mat de senaste dagarna. Har mest blivit snabbhamburgare (slänga in en quornfilé i micron, skiva tillsammans med grönsaker och dressing på det bröd som finns).
Känner mig dock lite inspirerad av att ha kollat in här 
_No way! Yes way!

Igår åt jag pizza. Kronärtskocka och massa vitlök, helt ok men pizza är väl ingen favorit.
Har ätit dillsås med potatis och sojabullar 8)
Smörgåstårta… :P
Vitt formbröd, krossade ärtor/morötter m rapsolja, tartex garlic n herbs, tofuline cream spread (orginal), gurka, tomat.

Tomatsoppa och knäckebröd med tofuline spread vitlök och örter, tomat och groddar.
Frukost: Havregrynsgröt med ingefära och kardemumma.
Middag: Testade på quinoa för första gången idag. Röd quinoa, röda linser, lite bulgur, zucchini, lök, paprika och en skvätt sojamjölk kryddat med chiliketchup, oregano och örtsalt. Mumma. Och ingefäravatten till det.
Kvällsmat: Macka med middagsrester på.
_No way! Yes way!

Idag blev det champinioner fyllda med avokado och tofutti mjukost. Föredrar portobello men det var för dyrt idag.

Trevor, har för mig att du skrev ngn stans om hur man gjorde mögelost… men hittar inte. hur hur hur??? :)

#5 du har bara ätit det på fel sätt ;)
#23. Jo jag har en kompis som gör detta, vet dock inte vad "mögglet" heter bara. Han mixade ner veganostkivorna (de på 10-pack) med sojamjölk. Sedan låter han de stå någon dag. Sprutar in "mögglet" (ser ut som en vit gegga) låter den stå i 1 vecka. Sedan är den klar för att ätas.
Annars har jag testat Creamy Sread - ädelostsmak och den är god. =)
#24 jo antagligen :) ätit det i grytor, wook, soppor och lite allt möjligt.
Idag har jag käkat hemmagjorde "köttbullar" och makaroner. Kreativiteten är otrolig. :P
Wokade grönsaker, champinjoner och lite qournbitar med pommes. vilken fantasi man har :p
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Ris och tomat till arbetslunch, nyss par mackor med veganskt pålägg. (velami liknande)
Funderar fixa ihop en falafelpizza ^^
Eftersom jag inte har några som helst grönsaker hemma idag (förutom morötter, tomat) så vart det pommes, beasås och sojakorv. Och senare nudlar. haha.
Anledningen till varför jag inte har något hemma är för jag åker bort imorn och kommer inte hem för än 1 januari så jag har rensat hela köket och inte handlat ;)

En variant på Jobins tofubullar med potatis, sås och lingonsylt.

Sesampanerad rökt tofu med klyftpotatis, gröna ärtor och samma sås som igår.
mumma =)
#34 Men så gott! Köper man tofun färdig eller har du panerat den själv?
Igår åt jag paella. Idag vart det pyttipanna.
Jag blir nästan sugen på att göra någon grönsaksbiff av något slag och pannera dem precis som #34, ser så gott ut. =)

#36 jag köper rökt tofu som jag panerar själv.
Idag blev det tomatsoppa (varma koppentyp), julknäcke med resterna av den panerade tofun och nu ska vi äta ostkaka.
#36 Det åt jag med igår 

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Idag blev det lins-quinoa-bulgurröra med smak av chilitomat och salvia.
_No way! Yes way!

sitter och mumsar senapsaubergine och bakad potatis… trevlig nattmat medan jag pluggar :)
Pastasallad!
Libabröd fyllt med veggos "istället för kyckling", isbergssallad, gurka, gul paprika, tomat och äggfri majonnäs med vitlök och svartpepparsmak :)
Idag blev det julmatsfrukost - vegansk rödbetssallad, vegetarisk skinka och rödbetsdillmarinerad tofu med tångkaviar på.
_No way! Yes way!
#48 Hur gjorde du fiskpinnarna? Skulle gärna prova.. :)
Vad sugen man blir på mat nu… även om man nyss ätit lunch! :P
Till frukost åt jag clementiner, lunchen bestod av tunnbrödswraps med vegansk "kebab", gul lök, purjolök, tomat, gurka, isbergssallad och såklart en sås.
Såsen bestod av: 2 matskeder Plamils äggfria majonnäs, 4-6 matskeder Carlshamns Soygurt Vaniljsmak, en nypa ingefära, en nypa svartpeppar samt 3 stora vitlöksklyftor. Mumma!
#51. Recept kommer snart till min blogg har runt 60 recept som jag ska laga och fotografera innan jag lägger ut på min blogg. Men som sagt det kommer.
#52. Jo jag vet man blir faktiskt sugen på mat när man ser mat. =)
tacokryddad quornfärs med sojabönor i. Satte i krossade tomater och vitlök. Och så pasta till. Det blev skitgott :)
Lasagne!

Spenatsoppa
Hemmagjord pizza. =)

Är lite nere just nu och äter algrom med sked… smakar konstigt då man bara äter det.
Alla era maträtter ser ju asgoda ut! Jag äter bara quorn och sojaprodukter hela tiden. -.- Blir lite tråkigt i längden. Någon som har tips på maträtter? Idag åt jag dock marinerad tofu i thaigryta med ris. Tofun smakade dock inte så mycket, han innte låta den ligga i marinad så länge. Ska kolla upp det där hur man tillagar tofu. ;)
Potatis och purjolöksoppa
#59 Skär tofun i tunna skivor och låt ligga i marinad över natten så ska du allt se att det smakar mer. Panera gärna innan den steks med ströbröd eller mjöl med kryddor. Och tips finns det ju gott om i den här tråden.
Idag blev det veganska potatisbullar med broccoli, majs, svamp och gräslök. Hade bara i lite peppar och vitlök som krydda då det även var till min knappt 1-åriga systerson. Han älskade det och försökte även sno mina bullar.
_No way! Yes way!
Idag hade jag tänkt äta tofu med någon sås & ris men har glömt att lägga tofun i marinad så jag ska äta tofu imorgon. Måste göra av med lite mjölk innan den blir gammal därför blir det Lasagne idag :P
Currysås och ris
Lunch: Panerad tofu, ris med morot, ärtor och purjolök.
Middag: Paella.
Kålrotsmos (kålrot, havregrädde och muskot) med en klick cavi-art och en sallad blev det idag.
_No way! Yes way!

tofu, äpple, lök och gröna ärtor stekt i curry och saffran. på med havregrädde och åts med quinoa.
#67 Låter gott! :)
Tror du man kan göra samma sak fast med gröna linser istället? Har allt hemma utom ärtor, har dock linser.

klart man kan ;) själv är jag beroende av gröna ärtor och har i dem bara för att det är frächt. läger i dem sist så att de bara värms och inte kokas, då slipper man att de blir mjöliga
Idag vart det likadan mat som Sarah dock med linser istället för ärtor :D Hur gott som helst.

#70 kul att du gillade det!!
Idag blev det pasta med stekt tofu och ärtpure. Aldrig ätit ärtpuré förut, men det va rmums. Mixade ärtor med salt peppar, vitlök och havregrädde.
#71 Aldrig ätit det jag heller. Kanske ska testa någon gång! ;)
Idag har jag ätit: Pasta med tomatsås (i skolan)
och resterna från igår när jag kom hem :P Smiidigt!

Ärtpure blir ju ungefär samma sak som grön ärtsoppa. Namnam är det!

Hehe, fast inte uppvärmd. Mumsigt var det iaf.
Quinoa-, bön- och grönsakslasagne.
_No way! Yes way!
Idag blir det pasta med champinjonsås! 
Så gott, älska pasta, haha kan inte förstå dom som inte gillar pasta/spaghetti (typ som mormor och farmor haha)
Frukost: Tranbärs- och pumpamusli med sojamjölk och en macka med cavi-art.
Middag får bli lite lasagnerester innan jag portionsfryser in resten. Dock lyckades jag göra en alldeles för torr lasagne (kan vart för att jag inte använde någon färs eller liknande), så tänkte testa att värma på den i ugn med lite grönsaksbuljong.
_No way! Yes way!
Har ingen bild, men fick bli lite stekta sesamnuggets, då jag är sjuk och mamma e i göteborg och syrran e på träning osv, så det blev lite nödlösning;)

Hmm knäckebröd med tartex och paprika.

Vet inte riktigt ännu… fyld ugnsbakad portobello och ngt mer…

fylld portobello, bönbiffar, ärtpure, stekta grönsaker och lite sallad.

Lite mera knäckebröd med tartex och paprika… och den obligatoriska medicinyoghurten förståss.
Mer bilder. =)
#34 och #60 såg ju verkligen extremt goda ut!
kikärtsbiffar med curry och tzatsiki och en massa grönsaker
Följde detta recepet
ungefär i alla fall. Köpte färdig tzatsiki av lathet. :P
flygande jacob blev det idag:) (med quorn flié)
#87 Gott! Älskar det :)
Idag har jag ätit på Donken (haha) och tacos hos en vän :)
Min "lunch" idag blev äpplebärchokladpaj. Ingen större hit eftersom jag inte tycker om tillagade frukter/bär, men det gick ner.
Till middag var jag lat - kokade upp pasta och zucchini, kryddade med färdig tacosås och gräslök.
_No way! Yes way!
Idag blir det chili sin carne, stekta champinjoner m. vitlök & persilja och en sallad :)
#88 visst e det gott!:) En av mina favoriter;)
Idag blev det jordärtskockssoppa:)

Stekt zuchini, paprika, halloumi och champinjoner. Tzatsiki och couscous till.
Jag känner mig verkligen jättetråkig när jag ser va ni äter :P
Jag är bara tråkigt..
Idag blev det riskakor och te till frukost.
Lite ris, en bit paprika och en bit tomat till lunch.
Ravioli till kvällsmat.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Hmm nyårsmaten har visst inte kommit upp här=) Coeur de Tzay special=P Inspiration från coeur de file.. men eftersom det blev tråkigt med bara massa potatisar så tog vi också morot, palsternacka och persiljerot, tzaybitar med vitlökssmör ovanpå.

Upplagt på tallriken tillsammans med sås och sallad.
Åh, nu blev det rejält vått i munnen!
_No way! Yes way!
Pyttipanna idag, imorgon blir det falafel m. pitabröd :)
Idag slängde jag alla rester på tallriken och så blev det så här:
Morot, sallad, tomat, rödkål, kidneybönor, nugets, hummus och chili sin carne.
Idag gjorde jag linssoppa, har aldrig gjort det tidigare och slängde bara ihop lite vart etfersom. Det blev riktigt gott faktiskt :)
Purjolök, gullök, röda linser, potatis, buljong, peppar, salt och chili.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Har precis ätit hemmagjord tortellini med sojafärsfyllning (kryddor, peppar, salt, oregano) kokt i grönsaksfondsvatten (avkok från grönsaker). Hur gott som hellst. =)

Mannagrynsgröt.. är inne i ett mannagrynsgrötsstim.
Klyftpotatis med en sallad och bönröra - stekte upp lite bönor med tomat, lök, en skvätt ketchup och äppelcidervinäger, kryddat med salvia, citronsalt och vitlök.
_No way! Yes way!

Och om jag säger mannagrynsgröt igen vad säger ni då=p
Att du är dålig - havregrynsgröt är det som gäller! Min frukost idag. Som vanligt.
_No way! Yes way!