Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikett: hälsa
Läst 3196 ggr
awkward
0

Lakto-ovo och magont

Hej.

Varit vegetarian nu i snart 1 år till våren och allt har fungerat bra, så vitt jag vet.

Dock senaste månaderna har jag fått fruktansvärda magsmärtor och sedan fått rusa på toa och därefter gått över.

Började undra ifall det kunde vara laktosintolerant jag blivit, men tänkte om då jag även fick samma symptom efter intag av ägg.

Nu misstänker jag att jag blivit känslig mot köttproteinerna som finns i mjölken och även äggen. Kan det vara så?

Vad gör man isf åt det och varför kom det bara för några få mån sedan?

Tack på förhand!

Sarah
0

köttproteiner…hmm det är ganska vanligt att vara allergisk mot mjölkprotien men det är inte samma ägg. Varför inte testa att utslutamjölk och ägg ett tag och se om du mår bättre. Isf får du bli vegan :)

awkward
0

#1 Jo, jag funderade på det :\ och det kommer ju bara vid ägg och mjölk/produkter, vilket jag märkt nu allt eftersom.

Men ja, vi får väl testa det och se hur det går.

Rismjölk får det väl bli, men har för mig det inte smakar gott alls >.<'

Sarah
0

:) jag gillar rismjölk, speciellt till gröt och så. Men ett glas "mjölk" har aldrig lockat mig.

Att det kommer nu… beror väl på hur gammal du är kanske, många blir laktosintiolleranta i 20-års åldern.

Saga85
0

Sen behöver du ju inte dricka just rismjölk. Testa lite olika sorters soja- och havremjölk, så hittar du säkert något du gillar. Själv har jag fastnat för Tofulines naturella sojamjölk.

[Wera]
0

#3 Aldrig lockat mig med ett glas mjölk för mig heller.. varken vanlig mjölk elr rismjölk elr det jag har nu hemma "Tofuline mjölkfria mjölk" - den smakar inte gott alls.. :/ Dock i mat smakar det bra men bara att dricka, neej..

HannaM
0
awkward
0

#6 Menar du till mig och isf på vilket sätt?

Har bara pollenallergi + korsreaktion sedan 3 år tillbaks och där vet jag vilka produkter jag bör undvika. Men detta med mjölk och ägg kom bara för få månader sedan som sagt.

HannaM
0

#7 Ja jag menade dig och jag menade hur den är, alltså om det där är det "enda" magproblemet. Jag började reagera konstigt på.. tja mat rent generellt i somras och fick problem med avföring både förstoppning och akuta toabesök av den typ du beskriver.

awkward
0

#8 Njae det är inte upp och ner, utan i vanliga fall normalt. Så detta kommer enbart när jag ätit ägg eller mjölk.

HannaM
0

#9 Ah vad ja.. skönt eller. Det är ju lätt att prova om det är det genom att utesluta.