Frysa in
Jag är ny inom detta ämne och jag försöker att äta mer vegetariskt. Nu till frågan, går det att frysa in linser, bönor, alla grönsaker osv?? Det blir ju så mycket när jag lagar och är ensam.

allt lagat funkar bra att frysa, men själv tycker jag inte om att frysa potatis och blomkål
Blir konsistensen mjölig??
Det går utmärkt att frysa in bönor och linser och konsistensen blir inte annorlunda mot för hur de var innan man stoppade dem i frysen tycker jag. Man kan både frysa in färdiga grytor/soppor och naturella.
Jag brukar ofta koka själv eftersom konsistensen och smaken blir bättre än burkvarianterna. Jag kokar ofta hela påsen på en gång och sedan fryser jag in i mindre portioner, jag brukar lägga ner bönor/linser i en plastburk och slå på lite av kokvattnet och sedan stoppa in i frysen (när det kallnat).
De allra flesta grönsaker går bra att frysa efter att de är tillagade/förvällda, grönkål går dock bra att frysa i färskt tillstånd men det tar ju mer plats än förvälld. Det som väl brukar bli minst bra efter man fryst är potatis, det kan bli lite konstig konsistens och smak på den. Så ska man ex. frysa in färdiga linsgryteportioner för att bara kunna plocka fram och ta med till skola/jobb kan det vara bättre att ha ris, pasta, bulgur och liknande i matlådorna än att lägga ner kokta potatisar.

Jag tycker det går bättre att frysa in stekt potatis, potatismos och typ potatisgratäng än kokt potatis. Potatismos fungerar bäst.