Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettlivsstil
Läst 5410 ggr
Gerbilflicka
0

Leva med en vegetarian...

Ar era pojkvanner/flickvanner ocksa vegetarianer?

Min pojkvan ater kott, han skulle helst ata BARA kott om man sager sa… Till middag blir det dock mest vegetarian-mat eftersom det ar jag som oftast lagar maten.

Hur gor ni eller hur skulle ni gora, om ni bodde ihop med nagon som ater kott? Skulle ni laga endast vegetariskt nar ni ater tillsammans eller lagar ni mat 2 ganger?

Tycker ni det ar/vore jobbigt att bo ihop med nagon som ater kott?

Sarah
0

Min förra sambo åt kött, men han åt bara veg hemma. Ibland ville han ha skinka hemma som pålägg och så, men det funkade fint.

spiritedaway
0

Nu har jag inte varit vegetarian jättelänge men.. Min sambo äter kött, och jag tänker inte tvinga honom att äta vegetariskt heller. Ibland äter han vegetariska rätter med mig, ibland gör han eget eller så gör jag åt honom.

Jag tycker väl inte direkt att det är jobbigt, men visst vore det enklare om vi skulle kunna äta samma rätt tillsammans hela tiden.
Men jag äter inte kött av mina anledningar, och jag tänker inte tvinga på mina åsikter på min sambo.

FiaLi
0

Jag skulle aldrig tvinga någon att vara vegetarian men jag tror inte heller att jag skulle vara tillsammans med någon som inte är det.

Lisa-MC
0

#3 samma här! jag skulle inte klara av att va tsms med nån som åt kött. Hade blivit för mkt diskusioner ang de Tungan ute

spiritedaway
0

#4 Skulle inte det bero mer på anledningen ? :) Och t.ex om personen väljer ekologiskt eller vilt så gott det går och strävar efter att äta så "bra" kött som möjligt?
Eller om personen faktiskt inte kan leva på en vegetarisk kost pga allergier eller problem pga IBS?

Tänkte på det senare så borde det inte kunna bli alltför mycket diskussioner eftersom personen skulle bli sjuk och dålig av att leva på en vegetarisk kost.

FiaLi
0

Jag tycker inte det är rätt att döda vilda djur heller. Usch så långt de hinner springa innan de faller ihop och dör, om de har tur.

Det där med allergi osv är ju en annan sak och där vet jag inte riktigt hur jag skulle resonera faktiskt.. Men jag skulle nog ändå inte klara att ha kött i frysen. Och pussas med nån som käkat korv. Eller sitta mitt emot någon varje dag vid middagsbordet som äter köttfärssås. Eller känna köttoset vid varje middagstillagning… Nä… Svårt helt enkelt.

Lisa-MC
0

#6 håller med. vissa klarar de andra inte..

spiritedaway
0

Förstår hur ni menar och känner det :)

Saga85
0

Jag har enbart varit ihop med blandkostare, men aldrig bott med någon. Dock så har mina partners oftast valt att äta vegetariskt när de ätit med mig - lättare och roligare att laga samma mat, och äter man ute har de ju tyckt att det varit trevligt att pussa en utan att få en tveksam uppsyn till svar.

Jag skulle nog kunna bo med en blandkostare, men med vissa krav. Om vi skulle ha delad matkostnad så skulle jag ha väldigt svårt att gå med på att inhandla vilket kött som helst. Kompromisser är väl vad som gäller från bägge parter. Enbart ekologiska animalier - helst närproducerat eller viltkött. Det tycker jag är en rätt så ok kompromiss. Sen kan jag ju hoppas på att framtida partner/sambo ändå kommer vilja laga mat tillsammans (veganskt), men jag skulle inte kunna införa ett animalierförbud.

En ytterligare fråga är ju om förhållandet skulle bli särskilt långlivat om man har såpass skilda åsikter att den andra parten inte håller med om eller ens kan förstå varför man tycker att köttindustrin har sina brister.