Därför ska du välja krav-märkt !
Videon säger allt.
http://www.youtube.com/watch?v=zbmF9mXqy7k&feature=PlayList&p=A9EA754A353BBDDB&index=28
Det här är vad du stödjer genom att betala dom där extra kronorna för krav-märkt. Det är värt det !
Om du inte redan vet hur hemskt det ser ut på andra, icke krav farmer borde du söka efter det på youtube. Såhär går till exempel icke krav-märkta hönor och grisar. http://www.youtube.com/watch?v=sc1DJjnekeU&feature=related. För er som inte visste är grisar smarta djur, faktiskt jämförbara med hundar. Och här går de runt instängda på betonggolv för att människan har kommit på att en gris ger mycket mat av bra kvalité.
Och det är detta som klassas som frigående höns och kalkon. http://www.youtube.com/watch?v=8pI-lTN1mQY&feature=related
Mvh Ellenfyrkant
Har du inga svenska klipp?? Det ser ju inte ut sådär i sverige varken inom konventionell odling/djurfarmning eller KRAV odling/djurfarmning.
+KRAV farmning av grisar är inte så idylliskt som man tror efter den där filmen vi hade det på jobbet (skola) gud vad kultingarna hade skador och sår när de sprang runt i hagen. (nu har vi slutat med grisar, som på alla skolor måste man spara pengar någonstans) De kultingarna som ser misshandlade ut plockar man nog bort då man filmar såna där idyllisk reklam för KRAV (även om filmen ju var organic inte KRAV). Grisar får även sår vid inomhusfarmning, ville bara påpeka att såna där reklamfilmer som är idylliska inte visar det som inte är idylliskt.

#1 Nej jag hittade inga svenska klipp, tyckte jag kom så nära verkligheten jag kunde.
Mvh Ellenfyrkant

Det är tyvärr kanske stor skillnad mellan ekologiskt och KRAV. Ekologiskt kan vara EU-ekologiskt medan KRAV är ett svenskt påfund som oftast är bättre. Ekologiska grisar ska få ha utevistelse, på en betongplatta. KRAV-grisar ska ha utevistelse där de kan böka.
Sen är det tyvärr inte alltid KRAV är bättre. Tex. får kravkyckligar leva längre än konventionella. Resuktaten blir att de ofta brytar benen av sin tyngd, eftersom de fortfarande är avlade för att vara snabbväxande.

#3 Men hellre en KRAV-märkt köttproduktion med djur som lever lyckligt fram till döden eller tills skadorna är framme än så som det ser ut idag. ;/
Mvh Ellenfyrkant
Jag försöker få min familj att välja eko/krav, eftersom jag inte kan få dom att sluta äta kött o sånt. Vad är bäst?
#5 Bäst enligt mig är ju om ni har någon liten gård i närheten av där du bor där du själv kan åka ut och se hur djuren har det och köpa därifrån om du är nöjd. Tycker nog för det mesta att närproducerat är bäst, gärna om man kan kontrollera själv ;)
Men att välja mellan eko och KRAV är svårt. Håller med #3, i och med att KRAV inte är en internationell benämnig så är det ju rutsigt svårt när man står i valet att välja mellan en krav märket eller eko- märkt produkt.
KRAV är ju ett svenskt förening, de har regler som bestämmer hur vida en produkt får vara krav märkt eller ej. Dessa regler innebär att produkten måste vara ekologiskt odlad.
Rent spontant känner jag att det kanske inte alltid spelar någon större roll vilket man väljer eko eller KRAV då de båda stävar efter ekologiskt odlat eller då ekologisk djurhållning (där tex. GMO inte förekommer).