Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etiketthälsa
Läst 4729 ggr
america
0

Vad ska jag äta?

Hej! (jag hoppas inte det finns en liknande tråd redan.)

Jag är 14 år (sedan i Juli) och har varit vegetarian sedan februari 2009. Dock åt jag fisk i början men slutade med det i juni 2009.

Rätt snart efter det fick jag järnbrist, och i Augusti fick jag järntabletter (duroferon.) Åt först en varje dag, men då mitt järnvärde inte blev bättre så började jag istället äta två stycken varje dag. Det har fortfarande inte blivit bättre.

Är väldigt trött och sover flera timmar på eftermiddagen. Dessutom så har jag koncentrationssvårigheter och orkar knappt plugga något. Mamma är väldigt orolig och vill att jag ska börja äta kött igen, men det tänker jag inte göra.

Jag undrar vad ni äter för att få i er järn och övriga vitaminer som dem som äter kött får automatiskt? Jag vet att bönor och linser är bra, dock är jag allergisk mot bönor så jag kan inte äta detta och jag är inte så förtjust i linser direkt.

Hjälp? Tips?

Peachtrees
0

Jag har aldrig haft järnbrist så tänker inte alltid på sådant.
Grönsaker som är gröna ska tydligen ha större mängd järn i sig än övriga grönsaker. Sedan så kan man äta saker som gör det lättare för kroppen att ta upp järn. Hittade någon sida med lite tips på vad man kan äta:

Så får du i dig mest järn

HannaM
0

Vad säger läkare?

Att åtgärda en järnbrist tar ofta ett tag, man har förbrukat dom reserver man i normala fall har och behöver bygga upp dom igen. Ligger järnvärdet mycket lågt och man inte kan komma upp i normala nivåer på ett bra sätt finns järn i injektionsform men det är något dom brukar dra på så länge som möjligt. Har du riklig mens (omdu är tjej)? I så fall kanske det kan vara läge att kontakta ungdomsmottagningen (eller läkare) och se om dom har bra råd på något som minskar blödningarna. Min gynekolog ville helt ta bort min mens tills jag hade normala järnnivåer igen.

Torkade aprikoser innehåller för övrigt mycket järn=)

Sarah
0

Det är lättare att ta upp järn i ex flytande form som blutsaft. Finns en artikel här om järn.

Sarah
0

Puttade upp den till dig

Åsa S
0

Har du testat groddade gröna linser? de smakar mera åt groddade mungbönehållet. det kan ju vara en variant att få i sig linser som innehåller så mycket nyttigt, kokta torra linser smakar helt annorlunda än groddade.

bobbs
0

I bland annat spenat, broccoli och sesamfrön finns det mycket järn. Dock har kroppen svårare att ta upp järn i grönsaker än i kött. Vad som kan hjälpa kroppen att ta upp järnet är att äta mycket c-vitamin tillsammans med de järnrika grönsakerna + att dricka aloevera juice som hjälper kroppen att ta upp i princip alla ämnen lite bättre. Så testa att alltid äta någon frukt med mycket c-vitamin efter maten.

och om du inte har testat så börja med blutsaft som Sarah föreslog! :)

Förresten så har jag hört att okra ska innehålla mycket järn. Detta berättade en kompis som varit vegan & vegetarian längre än jag har funnits.. dock hittar jag ingen information på nätet om att detta skulle stämma. Någon som kanske vet? :)

lillaisa
0

Jag hade järnbrist i somras, men började äta tabletterna som heter "Mitt val - vegetarian" eller något sånt, finns på apoteket och det hjälpte. Det tar ju ett tag att bygga upp igen men det är nu i alla fall betydligt bättre.:)

/Isa

[Agneslundin]
0

#7 äter också mitt val - vegetarian :) !