Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etiketthälsa
Läst 3640 ggr
bobbs
0

Kosttillskott

Var på en föreläsning om hälsa av Bo Dettner som skrivit en hälsobok vid namn "Hälsa i ett nötskal" som kommer ut nu i dagarna. Denna föreläsningen och boken handlar om hälsa i allmänhet, men Bo pratade mest om hälsa som i vad man ska äta. Inte speciefikt vegan eller vegetarian hälsa, utan mer i allmänhet.

Bo är läkare och höll i en mycket intressant föreläsning. I slutet fick vi chans att ställa frågor. Vi kom in på ämnet kosttillskott. Och jag frågade då hur det är med diverse protein, mineral & vitamin piller för juts vegetarianer. Tydligen är det så att i och med att de är syntetiska så har kroppen svårt att ta upp dem ordentigt. Vilket är rätt så förståerligt.. kroppen är ju inte gjort för att äta syntetiska produkter alls. Han berättade mer ingående, men jag har guldfisk minne! Obestämd

Hur som helst så var poängen att pillerna kunde man lika gärna skippa.

Givetvis måste man få i sig det på annat sätt. Men jag har alltid gillat pillerna då man kan ta med sig dem i fickan, slänga i sig dem precis innan man äter oavsett om du äter hemma eller inte. Det blir ju lite jobbigare om man ska dra med sig en flaska blutsaft eller liknande.

Nu har jag i allafall bestämt mig för att återgå till blutsaften samt aloevera juice (då det hjälper kroppen att ta upp viktiga ämnen). Och i och med att vegetarianer lätt får brist på en hel del viktiga vitaminer & andra ämnen. Så tänkter jag lite att man kan hjälpa kroppen på vägen! Glad

Så nu vill jag veta vad ni andra har för åsikt angående vitaminer, mineraler, proteiner, järn, piller, blutsaft, aloevera… ja.. you name it! :)

Har även en liten fråga till alla på forumet. Nämligen hur ni får i er viktiga vitaminer, mineraler samt proteiner?