Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikett: matprat
Läst 12101 ggr
Evaline
10

Istället för rökt skinka?

Hade tänkt göra en quiche lorraine som jag tyckte så himlans mycket om innan jag blev vegetarian för snart 3 år sedan.

Jusst one problem: vad kan man ta istället för rökt skinka? Några tips?

Musiken
0

Finns ju quorn-"bacon", det kanske skulle kunna funka?

Saga85
1

För den rökiga smaken borde man kunde använda sig av rökarom. Tillsätt rökarom i marinad och marinera soja/quorn/tofu/aubergine eller något annat i det. Har inte provat själv, men det borde funka.

Sarah
0

finns goda soja-baconbitar fr hälsans kök. Innehåller dock ägg.

[TrevorS]
0

Varför ersätta? Det finns mycket annat gott. Skrattande

Annars håller jag med HannaM, rökt tofu eller rökt aubergine

Saga85
0

Jag tänkte inte ens på att det finns färdigrökt tofu Skäms

Finns det färdigrökt aubergine eller är det något som man får göra själv?

[TrevorS]
0

#6. Färdigrökt tofu finns det ju som du säger. Jag brukar använda rökarom till aubergine faktiskt. Stek inte förlänge eller grilla, utan den ska bara bli varm, annars blir den slibbig och sladdrig.

Sarah
0

Aubergine funkar bäst om man saltar den först. Skiva, lägg toalettpapper på båda sidor efter du saltat. Då dras vatten ut. Sen kan man torka av saltet och mycket av vattnet. Då blir det inte lika slemmigt när man tillagar.

Evaline
0

Har aldrig smakat tofu faktiskt! Bara soja och quorn än sålänge. Vart kan man köpa färdigrökt tofu?

[TrevorS]
0

Annars finns Veggo istället för bacon, det ser ut som bacon och har rökarom. Det är ägg i (tål själv inte ägg så jag kan tyvärr inte äta dem.)

Saga85
0

Rökt tofu brukar finnas där det finns vanlig tofu. Jag brukar köpa det på Maxi eller liknande större mataffärer.

[TrevorS]
0

#11. Annars kan man skölja vanlig tofu noga, blanda ner lite rökarom och suga ut all luft så det blir vakum. Låta det stå i kylen i någon timma.

Saga85
0

Eller göra en marinad med rökarom som jag skrev i #2 Glad

[TrevorS]
0

#13. Ja det fungerar också. =)