Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etikettlivsstil
Läst 4796 ggr
awkward
0

Efter 1 år och 3 mån äta kött igen

Ja, igår bestämde jag mig för att återgå till att äta kött.

Största anledningen för att jag slutade med kött var just för jag mådde psykiskt dålig över att äta korv och därmed slutade jag helt och hållet med kött.

Haft bra blodvärde och okej blodtryck/lite lågt och vill inte behöva oroa mig eller känna mig stressad att behöva tänka och kolla upp så min kropp mår bra.

Är inte duktig alls på att ersätta alla viktiga ämnen som finns i köttet på ett  vegetariskt sätt och dels pga psykiskt mående, så jag tog ca 2 cm stekt blodkorv igår och det gick bra och kändes bra.

Ikväll åt jag och min kille fläskkortlett, ris och grönsaker till. Jag kunde äta ½ kortletten och det smakade inte gott och kändes lustigt, men ändå bra för min kropp.

Nu är jag bara lite fundersam över hur jag ska gå vidare?

Kan jag äta kött som förr nu helt sådär, eller måste jag gå gradvis tillbaks?

Vad händer i min kropp just nu och kan det finnas biverkningar av att återgå nu igen till köttet?

Vill veta lite så jag slipper oroa mig.

Tacksam för snabba svar!

Sarah
0

du är nog på fel forum för svar på det :) synd att du tycker att det inte funkar med veg, men varför inte äta mer baljväxter istället för kött? vad är det för ämnen du inte får i dig? i kött hittar du framförallt protein och järn vilket du lätt kan ersätta med baljväxter.

Saga85
0

Myten om att kött innehåller allt man behöver Flört

Nej, jag ska inte pekfingra mig utan svara dig så gott jag kan. Olika människor är olika känsliga. Känner en som spydde av att äta kött, men det kan ju även ha suttit i huvudet. Själv började jag äta kött efter att ha levt som veg i ett par år - tog en burgare på McDonalds och fortsatte sedan äta kött dagligen. En av mina vänner var veg i flera år, och hon började också äta (vilt) utan några problem.

Skynda långsamt och lyssna på din kropp. Har du tänkt att börja äta kött på heltid eller någon gång ibland?

awkward
0

Ah okej, tack för infon :)

Jag ska börja äta kött på heltid, kommer dock skynda långsamt.

Det gick bra igår efter att ha ätit fläskkortletten och idag ska jag ge mig på blodpudding med sylt ^^

Saga85
0

Ok. Men om du gör det för att du är orolig för hälsan är det inte nödvändigt att äta det mer än ett par gånger i veckan, bara så du vet.

[TrevorS]
0

#0. Det är som sagt ditt val om du vill börja äta igen. Beroende på hur länge du varit vegetarian, ta det lugn från början och ät gärna mycket kokt i så fall. Om man varit vegetarian i många år ska man vara försiktig med kött i början och äta lite då och då. Eftersom du inte varit vegetarian mer än 1 år ungefär tror jag det ska vara lugnt, men ät champinjoner i några dagar varje dag innan du börjar äta kött.