Vegetariskt iFokus

Vegetariskt

Etiketthälsa
Läst 4615 ggr
Internettan
2010-06-08 19:58
0

Hälsoförbättringar

Jag läser mycket på kolhydrater.ifokus och där kan man läsa om otroliga hälsoförbättringar hos de flesta av dem som övergått till att minimera kolhydraterna och äta mer fett. I mina ögon ser det alltså ut som att idén om att den kost vi ätit under årmiljoner - och alltså anpassat oss till, också är den bästa för människokroppen. Själv har jag bl a fått bort mina magproblem som jag haft i över 20 år genom att äta LCHF. Innan dess har jag varit både vegetarian, vegan, fastat och gjort olika reningskurer. Magproblemen har aldrig någonsin blivit bättre av detta. Men nu är problemen som bortblåsta - och de försvann på en dag.

Var kan man läsa om hälsoförbättringar som ni vegisar fått, så man kan jämföra och ta ställning? Jag antar att några äter vegetariskt pga hälsan och inte bara av ideologiska skäl?

"Every point of view is a view from a point."

Internettan
2010-06-08 20:05
0

Nu ser jag att jag för ca ett år sedan gjorde en tråd om ungefär samma sak, fast inte riktigt. Kanske det blir upprepning med en till? Men det hade ändå varit kul att ha en renodlad tråd om folk som faktiskt fått hälsoförbättringar när de övergick till veg. kost. Om det finns.

Saga85
2010-06-08 20:15
0

Vad jag inte riktigt förstår med hela det där LCHF/stenålderssnacket om att äta naturligt/anpassat - och ändå verkar ni/de sätta i sig mängder av mjölkprodukter - som egentligen är en av de mest onaturliga/oanpassade matvarorna vuxna människor kan äta.

Nej, jag har inga hälsoskillnader att jämföra med. Har inget minne av att jag varken mått sämre eller bättre när jag ätit kött. Däremot har jag en vän som fick väldigt mycket bättre järnvärden när hon gick över till semivegetariskt (hon åt fisk ibland) - så blev hon helt frälst i diverse bönor också och åt dessa som godis.

Internettan
2010-06-08 20:51
0

En del menar att stenåldersmänniskor även åt kalvar och ungar av olika djur, inklusive dess maginnehåll - vilket innebar att mjölk indirekt ingick i kosten. Sen finns åsikten att mjölk har en sammansättning av bra fett mm som ändå är bra för människan till skillnad från t ex spannmål. Inte vet jag.

Tack för svaret annars. Intressant om din vän.

Saga85
2010-06-08 21:36
0

Fast går man efter maginnehåll så kan man väl lika gärna äta spannmål av samma anledning? Det lär ju ha funnits i magarna de också, för jag antar att man inte endast åt djurungar förr eller menar man att stenåldersmänniskorna endast åt djurungemagar och inte de vuxna bytesdjurens magar?

Internettan
2010-06-08 21:47
0

Djuren åt gräs. Men annars har du en poäng. Vi äter ju inte gräs bara för det. :)

Jag tror nog mer på att mjölk är mer likt kött när det gäller protein- och fettmängd och vilken sort det är. Växter har trots allt en massa gifter som de använder i sitt försvar, som människan inte kan bryta ner och som hämmar enzymer, näringsupptagning mm.

Men visst är mjölk artfrämmande annars. Vi är ju inga kalvar. Och jag tror man kan avstå från mjölk utan att lida det minsta av det.

Saga85
2010-06-08 22:03
0

Vissa djur åt/äter gräs och annat grönt, men det finns även djur som delvis livnärde/livnär sig på spannmål.

Kollar man rent statistiskt så är det 3-5% som lider av laktosintolerans (enligt mjölkfrämjandet) och 1% vuxna som lider av glutenintolerans här i Sverige. Detta borde ju tyda på att det isf är mer naturligt/anpassat att äta spannmål än mjölkprodukter.

Inte bara är vi inte kalvar, vi är inte heller spädbarn och är egentligen programmerade till att sluta bilda laktas allteftersom vi avvänjer oss modersmjölken Flört

Internettan
2010-06-08 22:49
0

Fanns det spannmål på stenåldern? Någon form av vild-spannmål då?

När det gäller laktosintolerans så finns det faktiskt massor av berättelser på kolhydrater.ifokus om människor som, när de slutar med spannmål, plötsligt börjar tåla laktos fast de inte gjort det innan. Som om spannmålet förstör tarmarna så att de blir känsliga för laktoset och att det inte är laktoset i sig som är problemet.

Att spannmål skulle var naturligt för människan (eller för kor) tror jag inte för ett ögonblick på. Det har alltför mycket av det jag läst förklarat på ett sätt som är bortom allt tvivel.

spiritedaway
2010-06-08 23:33
0

Min mage fungerar mycket bättre nu när jag inte äter kött. Förut hade jag ont i magen nästan hela tiden. Nu är det enbart dom gånger jag äter lite för mycket onyttiga saker.

Angående lchf. Jag har hört en teori om varför det får många att må bättre. Saken är den att man egentligen inte ska äta t.ex kött OCH potatis. Minns inte varför, men man ska egentligen inte äta dom tillsammans. Jag vet att det här blev ett flummigt svar haha. Men jag har minne som en guldfisk ibland.

Och kanske är det därför jag mår så mycket bättre utan kött t.o.m, vem vet.

Saga85
2010-06-08 23:41
0

Ja, det fanns spannmål på stenåldern, och ja, man åt detta. Jordbruket uppstod ju bl.a. då. Att dessa spannmål kanske inte var exakt samma som dagens stämmer nog på samma vis som den tidens "kor" inte såg likadana ut. Sen är har jag inte sagt att spannmål är den bästa kosten för just kor (förstår inte varför det återkommer till kor hela tiden), människan lär knappast ha ätit uteslutande detta djurslag.

Vad folk har för egna erfarenheter kring mjölk väger inte lika tungt som det vetenskapliga faktum att kroppen är menad att sluta producera laktas = det som bryter ner laktos vid mjölkavvänjning.

Internettan
2010-06-09 06:21
0

#8:

Ja, det finns ju en sådan idé att man inte ska blanda olika födoämnen. Och det kan säkert ligga något i det.

#9:

Jag återkommer inte till kor hela tiden. Med kalvar menar jag ungar av olika djur t ex älgkalvar. (mammutkalvar?) Fast sen har vi ju pratat om mjölk och de flesta av oss dricker mjölk från kor, så där blir det inte så konstigt om jag pratar om kor.

Ja, det fanns spannmål på stenåldern

Okej, då var det jag som skrev fel. Vad jag menade var tiden innan vi började odla, för ca 10 000 år sedan. För det är innan dess som man talar om att människan åt den kost som hon fortfarande idag är anpassad till. Spannmålsätande har skett så kort tid att våra kroppar inte hunnit anpassa sig till det.

Vad folk har för egna erfarenheter kring mjölk väger inte lika tungt som det vetenskapliga faktum att kroppen är menad att sluta producera laktas = det som bryter ner laktos vid mjölkavvänjning.

Menad och menad. Varför gör den inte det då, hos många av oss? Så länge något fungerar så gör det. Nej, det är inte naturligt att dricka en annan arts mjölk. Det är inte naturligt att odla spannmål och soja heller, så att jordarna förstörs. Det är ingen hållbar utveckling eftersom hela ekologiska system förstörs för mycket lång tid framåt (med mängder av djur som dör). Det kan inte heller vara meningen. Finns det något vi gör som verkligen är naturligt?

Gerbilflicka
2010-06-10 14:33
0

Jag har blivit piggare och sover bättre sen jag slutade äta kött. Sen har jag fått fräschare andedräkt och bättre ämnesomsättning. Jag blir inte sjuk lika ofta heller.

Tidigare så var min kropp trött och svullen väldigt ofta. Visst har jag lagt om min kost en hel del, men jag brukade äta väldigt bra mat även när jag åt kött.

Min erfarenhet är att de som inte äter rött kött faktiskt luktar bättre än andra, både från munnen och den motsatta sidan.

Saga85
2010-06-10 21:46
0

#10 Nu tänkte jag mer på att "spannmål inte är naturlig kost för kor", men strunt samma.

Nu är det ju så att man började hålla boskap samtidigt som man började odla marken. Är inte helt hundra på att man från början utnyttjade mjölken, men hur som så kom ju både mjölk och spannmål in ungefär samtidigt. Bara det att chansen att man åt spannmål innan mjölk lär vara större - vilda spannmål bör man ju ha råkat på innan den började odlas (annars skulle man ju inte börja odla den), kan inte tänka mig att stenåldersfolket kom på tanken/hade möjlighet att ta sig fram till en vild uroxe och mjölka den.

Anledningen till att kroppen fortsätter producera laktas är ju för att man aldrig slutar med "amning" - man går bara över från bröstmjölk till komjölk. Men trots det är det ju många som blir mer känsliga mot laktos ju äldre de blir.

Större delen av det odlade spannmålet/sojan blir ju även djurfoder och visst tär det på jorden. Om folk bara skulle dra ner på köttkonsumtionen skulle man slippa hålla på och odla sönder markerna på samma vis. Kom och tänka på en kille från något land i Afrika som blivit vegetarian pga situationen i hemlandet - i landet rådde det svält trots att det odlades nog med mat för att föda folket. De odlade varorna exporterades dock utomlands till oss i väst och blev till just djurfoder.

Internettan
2010-06-10 22:23
0

#11:

Erfarenheten hos de som slutat äta kolhydrater men fortfarande äter kött är att avföringen slutar lukta nästan helt och hållet. Även för mig är det så. Jag blev jätteförvånad när jag upptäckte det kan jag säga. (Med tanke på myten att kött ruttnar i tarmarna.)

För egen del tror jag att blandkost är det värsta för just den "bakre" lukten. Om man tar bort köttet men behåller kolhydaterna blir det nog också bättre. (Andedräkten vet jag inte. Där tycker jag själv att frukt och grönt är uppfräschande för andedräkten medan särskilt mjölk och ost är dåligt.. Fast kött + grönsaker går bra för mig.)

#12:

Bara det att chansen att man åt spannmål innan mjölk lär vara större - vilda spannmål bör man ju ha råkat på innan den började odlas (annars skulle man ju inte börja odla den), kan inte tänka mig att stenåldersfolket kom på tanken/hade möjlighet att ta sig fram till en vild uroxe och mjölka den.

Nä, du har en poäng. Fast i norden kan djuren inte ha ätit så mycket spannmål med tanke på vintrarna. Inte kan de ha ätit gräs heller för den delen… Vad 17 äter t ex älgar på vintern? (Har jag aldrig tänkt på…)

Anledningen till att kroppen fortsätter producera laktas är ju för att man aldrig slutar med "amning" - man går bara över från bröstmjölk till komjölk. Men trots det är det ju många som blir mer känsliga mot laktos ju äldre de blir.

Fast är det laktoset de plötsligt inte tål - eller är det "spannmåls-skador" som är orsak?

Jo, jag håller med att odling av spannmål som går till djurfoder är vidrigt när folk svälter ihjäl. Samtidigt kan man rätt tydligt se ett samband mellan spannmåls-ätande och ohälsa bland folk. Är svaret på världens svält att alla ska äta ohälsosam "bukfylla" som ger t ex hjärtsjukdomar, cancer och tandproblem?

Om vi ska prata om vad som är onaturligt för människan (som t ex att vi inte borde dricka mjölk) - varför ska vi då äta bönor? De måste ju kokas och behandlas för att bli ätliga. Vad ska vi människor äta för att leva hälsosamt och naturligt egentligen?

Kanske vi måste ställa in oss på att äta ohälsosamt eftersom vi ställt till det så att världen är överbefolkad. Det är som det är. Vi kan ju ta bort djurindustrin men istället äta vilda djur, samt djur som föds upp på sin naturliga kost där det går. Sen kan vi äta lokalt odlade grönsaker och frukt, mjölk och ägg. Fisk är också bra så länge vi inte massfiskar. Resten kanske vi kan äta spannmål och bönor, men inte raffinerade och överbearbetade, utan så naturligt som möjligt, samt ekologiskt odlat. Och göra allt för att varje land ska kunna få fram sin egen mat utan att luras att byta bort sin mark mot annat.

Jag vet inte. Men som det ser ut nu med import långväga ifrån för att få tag i oika exotiska grönsaker och frukter verkar det inte särskilt hållbart och naturligt. Inte heller att odla storskaligt och frakta runt i världen. Inte ens till bara människor. Då ser vi inte konsekvenserna av vårt handlande. Jag tror verkligen på mer lokalproducerat.

Saga85
2010-06-10 22:36
0

Svarar bara lite kort: Kroppen slutar producera laktas som är det som bryter ner laktosen. Om du har några rapporter på att spannmål skulle ha något med laktos att göra får du gärna bifoga det, har aldrig hört något om det.

Vad jag vet går det bra att äta diverse bönor färska. Nu torkar man ju bönor för att de ska hålla längre, och först då krävs det ju att de blötläggs och kokas alt. mals. När det gäller kött är det ju däremot något som i högsta grad kräver någon form av tillagning som det ser ut idag pga diverse sjukdomar som uppstått (trikiner i svin, salmonella i kyckling).

Internettan
2010-06-10 22:52
0

#14:

Det är många på kolhydrater i fokus som slutat äta spannmål och minskat kolhydraterna i kosten - och som plötsligt kan äta mjölkprodukter igen, trots att de varit laktosintoleranta (eller trott sig vara) i många år. Det är inga vetenskapliga rapporter men praktiken är talande.

Jag har fått för mig att bönor innehåller mycket antinutrienter, som är hämmande för näringsupptagningen för människor. För att oskadliggöra dessa måste bönor blötläggas eller kokas osv. (jag är tyvärr inte tillräckligt insatt för att säga så mycket) 

När det gäller kött så kan man äta friskt kött rått. Men tyvärr, som du säger, är inte kött så friskt idag. Men det säger mer om hur världen ser ut nu än om vad som är naturligt. Vi kan tillgodogöra oss rått kött, med andra ord.

placebo
2010-06-11 12:37
0

Tror det är väldigt individuellt vilken diet som ger optimal hälsa.

Vissa tycks fungera bra i ketos och andra gör det inte. Vissa har muskelfibrer som är bra på fettoxidation andra har det inte.

Oavsett diet är det många som misslyckas eller inte får sina förhoppningar infriade. Precis som det finns sunkveganer som bara äter godis, chips och kakor så finns det sunklågkolhydratätare som dränker sig i grädde och ister. Att ett högt fettintag skulle vara naturligt är det nog många som bestrider, även paleoliter.

Sarah
2010-06-11 18:56
0

Håller med om att det är väldigt individuellt vad man mår bra av. Jag äter inte heller speciellt mycket kolhydrater då även jag mår bättre av att vara utan. Det går bra även som veggie :)

Ulf-S
2010-06-13 21:58
0

#14, 15: Så här funkar det: spannmål innehåller antinutrienter i form av fytiner och lektiner. Fytinerna binder mineraler så att vi inte kan tillgodogöra oss dem, medan lektiner är ett svagt växtgift som i långa loppet kan irritera och inflammera tarmarna. Gluten, som finns i våra vanligaste sädesslag, är ett svårsmält protein som relativt många inte tål; det spekuleras om att det finns ett stort mörkertal glutenintoleranta. Men gluten är som sagt svårsmält för alla och inte bara de som inte tål det.

Fullkorn har blivit populärare och populärare de senaste årtiondena, vilket bidrar till tarmproblemen eftersom de innehåller större andel irriterande fibrer och även större andel fytiner och lektioner, eftersom dessa koncentreras i skalet. Visserligen innehåller fullkorn även mer näring, men det blir svårt för oss att tillgodogöra oss alla dessa näringsämnen.

Vi anstränger alltså våra tarmar maximalt genom att äta spannmål, vilket leder till att de blir inflammerade. Inflammationen ger upphov till en sekundärintolerans mot mjölkprodukter eftersom laktasproduktionen störs i den inflammerade tarmen. När inflammationen försvinner så försvinner även den sekundära laktosintoleransen.

Det är förklaringen till varför man plötsligt kan börja tåla mjölk när man slutar äta spannmål.

Men folk har ju ätit spannmål i ca 5000 år här i Norden utan några större problem, så vitt vi vet, så hur kommer det sig att det plötsligt är dåligt och rentav skadligt? Svaret på den frågan är beredningen. Förr i tiden visste man att spannmål måste syras, groddas eller surdegsjäsas för att bryta ned antinutrienterna och till viss del förspjälka det.

Dagens müsli och snabbjästa fabriksbröd dränerar praktiskt taget kroppen på näringsämnen istället för att tillföra dem och irriterar dessutom matsmältningen i längden. Det surdegsbröd man hittar på Konsum eller ICA är sällan eller aldrig riktigt långjäst bröd.

Vill man äta spannmål bör man äta traditionellt beredda produkter.

Internettan
2010-06-13 22:46
0

#18:

Det var intressant!

placebo
2010-06-14 14:15
0

Håller med Ulf, rätt fermentering är a och o om man har problem med balj och säd.

Saga85
2010-06-15 19:37
0

Tack för lite info. Och åter igen: finns det några rapporter/källor på att det detta skulle ha något att göra med känslighet för laktos? Även denna gången försökte jag googla lite, men som förut kom det mest upp viktminskningssidor, LCHF/stneålderskostsidor, bloggar och forum.

Nu kan man ju inte använda sig av personliga historier för att få fram hur det verkligen står till, men kan berätta varför jag blev lite fundersam. I långa perioder har jag levt nästan uteslutande på industribröd och mjölk. Hade inga kroppsliga problem. Sen la jag av med mjölkprodukter helt och drog ner spannmålskonsumtionen till nästan noll. Efter ett halvår fick jag kramper och orolig mage/tarmar när jag fick i mig mjölkprodukter igen och insåg att jag antagligen blivit laktosintolerant.