Ost utan löpe
Ville bara tipsa om ICA's "Gott Liv Ost" som innehåller vegetabiliskt ystenzym istället för Löpe! 
Jag har även mailat till ICA och tackat dem för en bra produkt och för att de tänker på alla vegetarianer också. Jag tror nämligen att det är viktigt att visa sin uppskattning till de affärer som bryr sig, så att de förstår att det är värt att utveckla fler vegetariska varor.
Jag har aldrig riktigt förstått det här varför många undviker Löpe ifall man äter ost. Båda produkterna kommer från samma bransch. Det är samma djur och samma behandling det rör sig om.
#1 Jag kan förstå de som försöker undvika Löpe. Det är antagligen de som blivit vegetarianer främst för att de inte vill äta döda djur och inte främst pga förhållandena djuren lever under.
Jättebra EmmaJo att du visat din uppskattning! Precis som med barn/djuruppfostran tror jag att butikskedjor och liknande reagerar mer på positiv förstärkning än skäll 
_No way! Yes way!
#1 Okej, du är fri att ha din åsikt… Men om jag inte vill vara vegan då?
Allt måste inte handla om att vara 110% perfekt som människa utan om att göra en liten skillnad. Jag vill inte äta kalvmage men vill inte heller avstå helt från ost, så enkelt är det.
Inget i dagens samhälle är perfekt när det kommer till djurhållning, men den sortens inställning att "varför ska man bry sig när man ändå - - - bla bla bla" förstör mer än den hjälper. Ungefär som att kasta plast i naturen för att det redan ligger grejer där.
#3 Oj, det var inte menat som något negativt! Jag tror ju absolut inte att vegetarianer inte bryr sig om hur djuren har det. Ingen är perfekt, det var inget sånt jag ville åsyfta! Det var kanske en dålig jämförelse - men min huvudsynpunkt är inte att det är moraliskt fel att äta/utnyttja djur, medans det är många (inte alla!) vegetarianers huvudsynpunkt.
Sen är jag långt ifrån perfekt - jag "fuskar" hela tiden med min sk "veganism".
_No way! Yes way!
#2 Jag har valt att inte äta kött pga att jag ogillar köttproduktionen. Visst vet jag om att mjölk- och äggproduktionen inte heller är någon underbar bransch heller, men jag försöker tänka såhär:
Om jag köper ekologiska krav-ägg från frigående höns som får gå utomhus så gör jag ett val som skickar ett meddelande till företagen och mataffärer: Jag vill att hönsen ska ha det bra. De som kan erbjuda det köper jag ägg från. På sikt kommer alla att behöva erbjuda den sortens ägg för att inte gå i konkurs = bätte för hönsen!
Genom att köpa vegetarisk ost och visa min uppskattning till ICA så kan jag pusha dem (och andra affärer) att på sikt använda mer och mer vegetariska alternativ. Rom byggdes inte på en dag… små steg resulterar förr eller senare i enorma resultat.
Genom att synas och höras som vegetarian så gör man en större skillnad. Affärerna kunde inte bry sig mindre om någon som ändå inte är en konsument av deras varor!
#4 Det var inte menat till dig.
Jag syftade på #1 á la "varför ska man bry sig om man ändå…"
Visst kan man vara vegetarian av olika skäl, och i slutändan spelar det inte så stor roll för mig. Att bry sig och göra en skillnad, hur liten den än må vara, är det som räknas enligt mig. Om alla skulle dra sitt strå till stacken så skulle våran värld vara mycket vackrare.
#3 Varje litet steg är såklart jätte bra. Men jag förstår ändå inte grejen med just Löpe, för jag ser ingen skillnad på hur det skulle påverka djuren i praktiken. Kalvar dödas ju ändå i produktionen för att få fram mjölkprodukter.
Jag har själv varit strikt vegan men numera fuskar jag ibland. Om jag skulle fuska genom att t ex sno en ostskiva av min sambo (som är köttis) så bryr jag mig inte om det är Löpe i den eller ej.
#6 Haha, kollade fel
Och sant. Själv tycker jag att det är jättebra att min ena syster t.ex. börjat ta några vegetariska dagar i veckan. Alla väljer själv vart man drar gränsen, själv tycker jag det är bra så länge man bryr sig och är medveten.
#7 Jag är likadan. De gånger jag tagit en ostmacka bryr jag mig inte heller om Löpe.
_No way! Yes way!
#7 Jovisst, en av anledningarna till att jag inte vill äta Löpe är för att jag tycker det är ganska äckligt även om det inte är kött.
Sen MÅSTE man inte döda kalvar för att tillverka ost. Jag vet att det är så det går till just nu, men det betyder inte att det inte kan ändras.
Vissa saker kanske inte gör någon enorm skillnad men det skickar ändå ett budskap till företag och affärer.

#0 Underbart! Både jag och barnen vill gärna ha ost på mackan, men helst utan maginnehåll från döda djur….
Bra intiativ av dig att tacka ICA!