Liten dum fråga. :)
Jag undrar vad skillnaden på vegetarian och vegan är? Har varit lakto-ovo-vegetarian en period av mitt liv, för att sedan övergå till att bli (enligt mitt tycke) vegan.
Skillnaden på de två perioderna var ju att när jag var lakto-ovo-vegetarian åt jag mjölkprodukter och ägg, men inte när jag var vegan.
Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig, men är man vegan är det ju inga produkter från djur, men om man är vegetarian (utan semi, lakto eller ovo) så är det ju också att man inte äter några produkter från djur.
Vad är den övriga skillnaden?
Nu är jag förövrigt allätare och var bara utan kött i en period på 1-2 år för att prova, därav min brist på kunskap. :)
Det är korrekt som du säger, egentliten äter vare sig vegetarianer eller veganer något från djur. Vegetarianer som äter annat annat ska benämnas med "lakto", ovo" och "demi".
Skillnaden mellan en vegetarian och en vegan är att veganen går längre och undviker skinn, djurtestade produkter osv. En vegetarian kan fortfarande konsumera djur (förutom maten då).
Nu fungerar det tyvärr inte så i muntligt tal.

Egentligen tar ordet vegan bara plats i lexikonet. Men jag är själv lakto-vegetarian och säger att jag är vegetarian bara för enkelhetens skull, men jag tycker att ordet vegan borde bytas ut mot Vegetarian för att göra det mer begripligt för "utomstående" som inte vet så mycket om det.
Bästa hälsningar,
Per Lööv - Zerosite.se
Medarbetare på Hemsidor ifokus